PICASSO AND THE ARENA: HIS IDEA ABOUT BULLRING

Authors

  • Fátima Halcón University of Seville. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.38

Keywords:

Picasso, architecture, bullrings, engraving, ceramic

Abstract

Analysis of the vision of the bullring through the work of Picasso in painting, engraving and ceramic from the beginning to the seventies, his preference for the elliptical or circular figure to represent it and the modernity of the architectural project of bullring that signed with the bullfighter Luis Miguel Dominguín and the architec Antonio Bonet i Castellana. Comparison of that new project of 1964 with the projects and renovations of other Spanish and American bullrings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV.: Las Ventas: libro del cincuentenario de la plaza, Madrid, 1981.

AA. VV.: Plazas de Toros de España, Sevilla, 1992, p. 264

ABELLA, Carlos: Luis Miguel Dominguín. A corazón abierto, Madrid, 2016, p. 278.

ÁLVAREZ, Fernando et al.: Antonio Bonet Castellana (1913-1989), Barcelona, 1996

ÁLVAREZ, Fernando y ROIG, Jordi: Antonio Bonet Castellana, Barcelona, 1999.

ARNALDOS MONTANER, Almudena: “Antonio Bonet Castellana, Le Corbusier y la bóveda catalana: forma y orden” Bogotá, 2014, pp. 122-135.

BASSEGODA NONEL, Joan: “L’afer de la plaça de toros Las Arenas de Barcelona”, Butlleti de la Real Academia Catalana de Belles Arts de San Jordi, nº 3, Barcelona, 1989, pp. 60-71.

BERGAMÍN, José: Prólogo de la exposición, Picasso. Dibujos, gouaches, acuarelas, Barcelona, abril, 1961.

BOIX, Salvador: “La Barcelona taurina. De los días de gloria al futuro incierto” en Revista de Estudios Taurinos, nº 26, Sevilla, 2009, pp. 79-93.

BONET CORREA, Antonio: “Arquitectura de las plazas de toros de Madrid” en Las Ventas: cincuenta años de corrida, Madrid, 1981.

CAMPOS JESÚS, L.: Pamplona y sus plazas de toros, Pamplona, 1982.

CARMONA MATO, Eugenio: La metamorfosis de la fiesta. El mito taurino en la obra gráfica de Pablo Picasso, Sevilla, 1988, pp. 44-45.

CARRETE PARRONDO, Juan: “Picasso y la Danza” en Picasso. La Danza (De Le Tricorne a Las Suites 347 y 156), Valencia, 2008.

CARRETE, Juan y MERA, Guadalupe: “Picasso-Parade-El sombrero de tres picos-Falla” en Picasso-Falla, Málaga, 2013.

CATÁLOGO Exposición Goya-Picasso. La Tauromaquia, Zaragoza, 1981.

CATÁLOGO Exposición Picasso. Toros y Toreros, París, 1993, Barcelona, 1993 y Bayona, 1994.

CHUECA GOITIA, Fernando: “Plaza de tienta “La Companza”, Revista Nacional de Arquitectura, nº 93-94, Madrid, 1949, pp. 445-447

ELY, Bruno, Château de Vauvenargues, París, 2009

GEISER, Bernhard: Picasso, peintre-graveur. Catalogue ilustré de l’ouvrage gravé e lithographié, 1899-1931, Berna, 1933.

GONZÁLEZ MORENO-NAVARRO, Antoni: “La desventurada historia de El Torín, la primera plaza de toros permanente de Barcelona” Revista de Estudios Taurinos, nº 26, Sevilla, 2009, pp. 61-78.

HALCÓN, Fátima: La plaza de toros de la Real Maestranza de Caballería de Sevilla, Madrid, 1990, pp. 161-177.

HALCÓN, Fátima: “Aníbal González y la reforma de la plaza de toros de Sevilla”, Revista de Estudios Taurinos, nº 8, Sevilla, 1998, pp. 137-156.

HERNÁNDEZ, R.: Historia de las plazas de toros de Madrid, 1874-1934, Madrid, 1955.

HERRANZ ESTODUTO, Alfonso: Los orígenes de la plaza de toros de Zaragoza, 1764-1818), Zaragoza, 2008.

JUSTIN CASTRO, J.: “Modesto C. Rolland and the developmentof Baja California” Journal of the Southwest, Vol. 58, nº 2, Tucson (Arizona), 2016, pp. 261-291.

LAMBERT, Jean Clarence: Picasso. Dessins de Tauromachie, 1917-1960, Paris, 1960

LEAL, Brigitte, OCAÑA, María Teresa, BERNADAC, Marie-Laure: “1945-1972. Sol y Sombra” en Picasso. Toros y Toreros, Barcelona, 1993, pp. 237-251.

LÓPEZ IZQUIERDO, Francisco: “Plaza de Toros de la Puerta de Alcalá, 1749.1874”, Anales de Madrid, Madrid, 1983.

LÓPEZ IZQUIERDO, Francisco: Plazas de toros de Madrid, Madrid, 1985

LÓPEZ IZQUIERDO, Francisco: “Las plazas de toros en el siglo XIX” en Cursos de verano Aranjuez, Aranjuez, 2002.

LUQUE TERUEL, Andrés: “Picasso: algunas consideraciones sobre la lidia” en Fiesta de toros y sociedad, Sevilla, 2003, pp. 719-739.

MAÏLLIS, Annie: Picasso et Leiris dans l’arène. Les escrivains, les artistes et les toros (1937-1959), Pau, 2002.

MARTÍNEZ MOLINA, Javier y RINCÓN GARCÍA, Wifredo: “La plaza de toros de Zaragoza desde su construcción en 1764-1765 hasta su reforma en 1916-1918” en El coso de la Misericordia de Zaragoza, 1764-2014, Zaragoza, 2014, pp. 61-113.

MARTÍNEZ NOVILLO, Álvaro: Le peintre et la tauromachie, París, 1988, p. 51.

MARTÍNEZ NOVILLO, Álvaro: La plaza de toros de la Puerta de la Alcalá y su época, Madrid, 1992, pp. 87-134.

NÚÑEZ CHAMORRO, Manuel: Las tres plazas de toros de Mérida, Badajoz, 1982, pp. 21-25.

OCAÑA, María Teresa: “1892-1900. Picasso novillero” en Picasso. Toros y Toreros, Barcelona, 1993, pp. 75-109, la referencia p. 99.

PAIR, Alain: Pablo Picasso a Vauverangues. Le grand atelier de la Saint Victoire, Paris, 2009.

PERALES PIQUERES, Rosa: ”El proyecto de la plaza de toros de Picasso y su relación con la arquitectura de masas”, Quintana, nº 13, Santiago de Compostela, 2014, pp. 267-281.

RAMIÉ, Georges: Cerámica de Picasso, Barcelona, 1974, p. 261.

ROLLAND, Jorge M.: El ingeniero Modesto C. Rolland, pionero del uso del prefabricado de cemento armado en México, 2014, http://www.revistacyt.com.mx/index.php/historico/(consultado el 22-XI-2016).

SABARTÉS, Jaime: Picasso. Portraits et souvenirs, París, 1946, p. 201.

SOBIK, Helge, Picasso´s home, Dusseldorf, 2009

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica: “El cartel taurino zaragozano del siglo XIX” en Artigrama, nº 18, Zaragoza, 2003, pp. 573-600.

YESTE NAVARRO, Isabel: “La plaza, de la obra de Navarro y Martínez Ubago (1916-1918) a la actualidad” en El coso de la Misericordia de Zaragoza, 1764-2014, Zaragoza, 2014, pp. 113-149.

Published

2017-10-08