PAINTER JOAQUÍN MIR’S FIRST DRAWINGS IN PRESS
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.37Keywords:
Joaquín Mir, ilustration, Barcelona Cómica, Hispania, PicassoAbstract
The paintings by the artist Joaquin Mir, admired by their chromaticism, are based in a exemplary drawing practiced since his formative years, a period little studied. He was greatly influenced by his first teacher and his graphic passion at the beginning of his professional career. The illustration helped to make him known through the pages of the graphic magazines in the end of 19th century, making own the themes and forms inherited in a short time. His proximity to the painter Luis Graner, his first publications in Barcelona Cómica and Madrid Cómico and a hemerographical essay are presented in this paper. These aspects have no been revealed until this moment.
Downloads
References
ALTADA, Luis: “Notas de la Exposición. Los Artistas catalanes”, Arte Joven, nº. 3, 3/5/1901.
BALBÁS, Mª S.: “Luis Graner”, en Enciclopedia del Museo del Prado, Madrid, 2006, tomo IV.
BAROJA, Pío: “La Exposición. El juicio del jurado”, Las Noticias, 14/5/1901.
BAYO, Ciro: El peregrino en Indias: en el corazón de la América del Sur, Sevilla, 2004.
BLASCO, Eduardo: “Barcelona y otras hierbas”, Barcelona Cómica, año IX, nº 1, 4/1/1896, pp. 16-18.
BORONAT I TRILL, Maria Josep: La política d'adquisicions de la
Junta de Museus, 1890-1923. Barcelona, 1999.
CAMPS, Teresa: “Joaquim Mir i Trinxet”, en La Colección Raimon Casellas. Barcelona, 1992.
CAMPS, Teresa:” Los lugares vividos, los lugares pintados”, en Joaquim Mir, itinerari vital, Barcelona, 1997.
CASELLAS, Raimon: “Bellas Artes. Luis Graner”, La Vanguardia, 29/3/1892, p. 5.
CASTELLANO, Philippe: “Orígenes y primeros pasos de la editorial Gustavo Gili”, en Editorial Gustavo Gili. Una historia (1902-2012). Barcelona, 2013, pp. 13-33. Versión electrónica http://ggili.com/es/posts/editorial-gustavo-gili-una-historia-1902-2012-259 (consultado el 20-08-2016).
FONTBONA, Francesc: “La creatividad de la generación de la crisis: el postmodernismo”, en Las artes españolas en la crisis del 98. Oviedo, 1996, pp. 105-122.
FONTBONA, Francesc: “Una sèrie de dibuixos del Cercle Artístic de Barcelona (1895)”, El Cercle, nº 1-2, abril-septiembre 2009, pp. 4-7.
GONZÁLEZ FREIRE, José Manuel: “Medio siglo en Madrid. Memorias de un escritor público de tercera fila”, Anales del Instituto de Estudios Madrileños, XLV, Madrid, 2005, pp. 673-699.
JARDÍ, Enric, J. Mir. Barcelona, 1975.
JULIÁ GONZÁLEZ, Inmaculada: “Luis Graner Arrufí”, en Cien años de pintura en España y Portugal (1830-1930), Madrid, 1993.
MARTORI, Joan, La projecció de Ángel Guimerà a Madrid, Barcelona, 1995.
MIRALLES, Francesc: “Seis variaciones sobre Joaquim Mir”, en Joaquim Mir 1873-1940. Madrid, 2004.
QUINEY, Aitor: Hermenegildo Miralles, arts grafiques i enquadernació. Barcelona, 2005.
ROMEU, Pere: “A tothom”, Quatre Gats nº 1, 9/2/ 1899, p. 2.
SALAS, Xavier de: “Some Notes on a Letter of Picasso”, The Burlington Magazine, vol. 102, nº 692, noviembre 1960, pp. 482-484.
SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel: Revistas ilustradas en España. Del Romanticismo a la Guerra Civil. Gijón, 2008.
SOLÀ I DACHS, Lluis: Un segle d’humor català. Barcelona, 1973.
SOTO, Inocente: Dibujantes con París al fondo. Picasso y las revistas ilustradas. Málaga, 2014.
TORRENT, Joan; TASIS, Rafael: Història de la Premsa Catalana. Barcelona, 1966, vol. I.
UTRILLO, Miquel: “Joaquim Mir”, Pèl & Ploma, nº 12, 19/8/1899, p. 4.
UTRILLO, Miquel (PINCELL): “El Cordó”, Pèl & Ploma, nº 81, octubre 1901, p. 129.
VEGA RODRÍGUEZ, Pilar: “Literatura nacional y literaturas regionales: el léxico de la prensa española del Romanticismo al cruce de siglo”, en Literatura y nación: la emergencia de las literaturas nacionales, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2008, pp. 527-570.
VIEJO BARCELONÉS, Un: “Corpus Christi”, Hispania, nº 32, 15/6/1900, p. 191.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.