SPANISH MONUMENTS IN CARICATURE, 1860-1920

Authors

  • Carlos Reyero Autonomous University of Madrid. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.32

Keywords:

parody in art, urban sculpture, political satire, art criticism, press

Abstract

This text analyzes caricatures of monuments published in Madrid and Barcelona newspapers. The argument focuses on image alteration procedures. These changes are not only conditioned by the sense of humor, but also by aesthetic and political factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNAULDET, Thomas: Notes sur les estampes satiriques, bouffonnes ou singulières relatives à l’art et aux artistes français pendant les XVIIe et XVIIIe siècles, Paris, Imprimerie de J. Claye, 1859.

BARIDON Laurent; GUÉDRON, Martial: “Caricaruter l’art: usages et fonctions de la parodie”, en Ségolène LE MEN (dir.), L’Art de la caricature, París, Presses Universitaires de Paris Ouest, 2011, pp. 87-108.

BARIDON, Laurent: “Dantan, le caricaturiste de la statuomanie”, Ridiculosa 13, 2006, pp. 127-143.

BAZÁN DE HUERTA, Moisés: “El monumento público visto por el humor gráfico”, Norba-Arte XXV, 2005, pp. 303-330.

BEAUSIRE, Alain; VILAIN, Jacques: Rodin et la caricature, París, Musée d’Orsay, 1990 [Cat. Exp.] WAGNER, Anne M., “Rodin´s Reputation”, en TOMLINSON, Janis (ed.): Readings in Nineteenth-Century Art, New Jersey, 1996, pp. 246-277.

BURKE, Peter: Formas de historia cultural, Madrid, 2000

CAPARRÓS, Lola; GAMONAL TORRES, Miguel Ángel, “Gedeón en las exposiciones nacionales de Bellas Artes (1897-1912)”, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada 41, 2010, pp. 249-268.

CAPDEVILA, Jaume: L’Esquella de la Torratxa. 60 anys d’història catalana (1879-1939), Barcelona, 2013

CROW, Thomas: El arte moderno en la cultura de lo cotidiano, Madrid, 2002.

FRANCÉS, José: “La caricatura contemporánea”, Madrid Cómico 89, 28 de octubre de 1911.

GARCÍA GUATAS, Manuel: La imagen de España en la escultura pública, 1875-1935, Zaragoza, 2009

HUTCHEON, Linda: A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, Urbana-Chicago, University of Illinois Press, 1985.

HUTCHEON, Linda: Pastiches et parodies de tableaux de maîtres, Ridiculosa 3, 1996.

JACOBS, Helmut C.: El sueño de la razón. El capricho 43 de Goya en el are visual, la literatura y la música, Madrid, 2011.

LECEA, Ignasi y otros: Art públic de Barcelona, Barcelona, 2009

MAELL, Erik (coord..): Mona Lisa reimagined, Nueva York, 2015.

MERINO CALVO, José Antonio: El Monumento a las Cortes, Constitución y Sitio de Cádiz, Cádiz. 2012.

MONCELET, Christian: “Les parodies d’images célèbres”, Ridiculosa 8, 2001, pp. 194-195.

OJUEL, María: “L’estàtua al·legòrica de Minerva”, L’Avenç 365, 2010, Març, pp. 56-58.

REYERO, Carlos: “El arte desacralizado: ‘La Avispa (1883-1891)”, en V congrès espanyol d’història de l’art, Barcelona, 1987, vol. 3, pp. 83-90.

REYERO, Carlos: “Propaganda, parodia, imagen de marca. La metamorfosis gráfica del monumento a Colón de Barcelona entre dos exposiciones, 1888-1929”, en HERNÁNDEZ LATAS, José Antonio (ed.), El arte público a través de su documentación gráfica y literaria. Homenaje a Manuel García Guatas, Zaragoza, 2015, pp. 35-54.

REYERO, Carlos: El monumento conmemorativo en España. La edad de oro del monumento público, 1820-1914, Madrid, 1999.

Published

2017-10-08