AN ATTRIBUTION PROPOSAL OF THE MAIN ALTARPIECE AT SEVILLIAN SAINT JOSEPH CHAPEL TO FRANCISCO DE ACOSTA THE ELDER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.26

Keywords:

Francisco de Acosta the Elder, altarpiece, Rococo, Seville, Saint Joseph Chapel

Abstract

This paper make an attribution proposal of the main altarpiece of the Saint Joseph Chapel, of the carpenters’ union of Seville, to Francisco de Acosta the Elder, first-born and artistic inheritor of Cayetano de Acosta, who in this work, which we believe raised towards 1765-1770, achieved one of the summits of the Sevillian rococo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORES MARTÍNEZ, Francisco: “Artistas y artesanos al servicio de los arzobispos de Sevilla. Algunas noticias sobre sus maestros mayores”, Anuario de historia de la Iglesia andaluza, 9, 2016, pp. 259-271.

BONET CORREA, Antonio: Andalucía barroca. Arquitectura y urbanismo. Barcelona, 1978.

CABEZAS GARCÍA, Álvaro: Teoría del gusto y práctica de la pintura en Sevilla (1749-1835). Sevilla, 2015.

CABEZAS GARCÍA, Álvaro y LUENGO GUTIÉRREZ, Pedro: “Notas sobre cajas de órganos en la Sevilla del siglo XVIII”. Archivo hispalense, 267-272, 2007, pp. 205-224.

CRUZ ISIDORO, Fernando: La capilla de San José del gremio de carpinteros de lo blanco. Sevilla, 2015.

FALCÓN MARQUEZ, Teodoro: El Palacio Arzobispal de Sevilla. Córdoba, 1997.

HERRERA GARCÍA, Francisco Javier: “Sobre la intromisión de otras artes en la arquitectura”. Atrio, 4, 1992, pp. 117-129.

HERRERA GARCÍA, Francisco Javier: “El retablo en Carmona durante la segunda mitad del siglo XVIII”, en GONZÁLEZ JIMÉNEZ, Manuel (ed.): Carmona en la Edad Moderna. III congreso de Historia de Carmona. Carmona, 2003.

HERRERA GARCÍA, Francisco Javier; QUILES GARCÍA, Fernando y SAUCEDO PRADAS, Consuelo: Carmona barroca. Panorama artístico de los siglos XVII y XVIII. Sevilla, 1997.

MIRA CABALLOS, Esteban y VILLA NOGALES, Fernando de la: Carmona en la Edad Moderna. Religiosidad y arte, población y emigración a América. Sevilla, 1999.

PLEGUEZUELO HERNÁNDEZ, Alfonso: “Un retrato familiar de los Acosta en su segunda fase sevillana y algunas nuevas atribuciones”. Laboratorio de arte, 7, 1994, pp. 131-159.

PLEGUEZUELO HERNÁNDEZ, Alfonso: Cayetano de Acosta. Sevilla, 2007.

RECIO MIR, Álvaro: “El retablo rococó”, en HALCÓN, Fátima; HERRERA, Francisco y RECIO, Álvaro: El retablo barroco sevillano. Sevilla, 2000.

RECIO MIR, Álvaro: “La escultura sevillana, la Academia de San Fernando y el ocaso de la escuela”. Academia, 104-105, 2007, pp. 133-156.

RECIO MIR, Álvaro: “El brillante final del barroco: el retablo rococó”, en HALCÓN, Fátima; HERRERA, Francisco y RECIO, Álvaro: El retablo sevillano. Desde sus orígenes a la actualidad. Sevilla, 2009.

RECIO MIR, Álvaro: “El convento dominico de San Jacinto de Sevilla”, en RODA PEÑA, José (dir.): XVII simposio sobre hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla, 2016, pp. 151-182.

RECIO MIR, Álvaro y MARISCAL RODRÍGUEZ, Miguel Á.: “El triunfo de la rocalla: el retablo de la capilla del colegio Sagrada Familia de Sevilla, obra de Francisco de Acosta “el Mayor”. Laboratorio de arte, 29, 2017, pp. 827-836.

RODA PEÑA, José: Pedro Roldán escultor 1624-1699. Madrid, 2012, pp. 293 y 294.

ROS GONZÁLEZ, Francisco Sabas: Noticias de escultura (1781-1800). Sevilla, 1999.

SANCHO CORBACHO, Antonio: Arquitectura barroca sevillana del siglo XVIII. Madrid, 1984.

VALENCINA, Fray Diego de: El incendio de la capilla de San José. Residencia de padres capuchinos ocurrido en la madrugada del día 12 de mayo del año 1931. Apuntes para la historia. Sevilla, 1939.

VARGAS LUGO DE BOSCH, Elisa: “Ultra barroco o anástilo”. Artes de México, 106, 1968, pp. 58-68.

Published

2019-10-20