NEW ATTRIBUTIONS OF GENOESE SCULPTURE IN SOUTHERN SPAIN

Authors

  • José Miguel Sánchez-Peña Cadiz Museum. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.25

Keywords:

Genoa, polychrome sculpture, Baroque, Cádiz, 18th century

Abstract

The present study deals in general terms with the arrival in Cádiz and other places of the province and Andalusia of polychrome wooden sculptures of Genoese origin in the 18th century. But also, and throughout that century, Genoese sculptors arrive in Cádiz installing their workshops and making sculptures. The works of these acquire immediately a great fame and diffusion, and they have like destiny not only the city of Cádiz, but also diverse points of Andalusia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANDA LINARES, Carmen; HORMIGO SÁNCHEZ, Enrique y SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel: Sculturalignea genovesa a cadicenelsettecento. Opere e documenti. Genova, 1993.

CERERO Y SOLER, Manuel: Inventario de Bienes de la Catedral de Cádiz. Cádiz, 1900.

CRUZ ISIDORO, Fernando: El Convento sanluqueño de Capuchinos. Arte e Historia de una fundación guzmana. Sanlúcar de Barrameda. 2002

FRANCHINI GUELFI, Fausta: “Documenti per la SculturaGenovese del Settecento”, AttidellaSocietàLigure di Storia Patria. (Nuova Serie). XXIX. (CIII) Fasc. I. Genova, 1989, pp. 425-446.

HINOJOSA TORRALBO, José: “El Patrimonio Artístico de un Bien de Interés Cultural”, Los Descalzos de Écija (Un edificio recuperado). Sevilla, 2012, p. 206.

HORMIGO SÁNCHEZ, Enrique. “Las obras en Cádiz del escultor genovés Domingo Giscardi”, Anales de la Real Academia de Bellas Artes de Cádiz, Nº 4, 1986, pp. 87-95.

MOSIG PÉREZ, Fernando. “Hermandades extinguidas” en Arte e Historia.:

http://www.islapasion.net/arteehistoria/hermandadesextinguidas_mosig27.html

MANZANO BELTRÁN, Pedro: “Breves noticias sobre esculturas italianas en la iglesia conventual de Ntra. Sra. del Carmen de San Fernando (Cádiz)”, Anales de la Real Academia de Bellas Artes de Cádiz. Nº 8, Cádiz, 1990, pp. 119-129.

MANZANO BELTRÁN, Pedro: ”El Cristo de la Salud”, Iconografía y Arte Carmelitanos. Madrid. 1991, p. 144.

MOZO POLO, Ángel y ORTEGA BEY, Rafael: La Catedral de Cádiz (Guía Artística). Cádiz, 1960.

PATRÓN SANDOVAL, Juan Antonio: “El Convento Franciscano de San Juan de Prado”, Aljaranda (Revista de Estudios Tarifeños), Año XIV, Nº 54, Tercer Trimestre, Septiembre 2004, p. 29.

ROMERO TORRES, José Luis: “Inmaculada”, Tota Pulchra (El Arte de la Iglesia de Málaga). Catálogo Exposición. Málaga, 2005, p. 222.

SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel: “Esculturas Genovesas en Cádiz”, Anales de la Real Academia de Bellas Artes de Cádiz, Cádiz, Nº 13, 1995, pp. 165-170.

SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel. Escultura Genovesa. Artífices del Setecientos en Cádiz. Cádiz, 2006.

SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel: “Una Inmaculada genovesa en la Catedral de Jerez”, Diario de Cádiz, Lunes, 28 de Diciembre 2015, p. 47.

SANGUINETI, Daniele: AntonMariaMaragliano. (Sagep editori), Génova, 1998.

SANGUINETI, Daniele: AntonMariaMaragliano 1664-1739. (Sagep editori). Génova, 2012.

Published

2019-10-20

Most read articles by the same author(s)