JUAN CHACÓN, AN ALMOST UNKNOWN 16TH CENTURY PAINTER IN SEVILLE: A JOURNEY THROUGH HIS LIFE AND WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.09

Keywords:

Juan Chacón, painter, 16th century, Seville, cathedral

Abstract

The artistic demand during the 16th century in Seville was plentiful, due to the success of a city favored by the oceanic trade. Juan Chacón was one of the artists who lived this great history moment and benefited himself from the numerous artistic orders which were required by the cathedral, the monastic institutions and private initiative. He was a famous and recognized painter, but he has been forgotten because their large and prolix work has not been conserved. However, the discovery of some documents in the archive of historical manuscripts allow to know different aspects of their life and job, in order to give him back the success snatched by the passing of time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBARDONEDO FREIRE, Antonio: “La iglesia nueva del Hospital de la Misericordia. Un proyecto de Asensio de Maeda con importantes colaboraciones (1595-1606)”, Laboratorio de Arte, núm. 16, 2013, pp. 67-105.

BROWN, Sarah y O'CONNOR, David: Vidrieros, Madrid, 2009.

CAMARERO, Emma: La Galera Real de Lepanto. La Sevilla mitológica y pagana y el arte de la decoración naval. [en línea: https://issuu.com/proyectonica/docs/la_galera_real_de_lepanto_] Consultado: 28 octubre 2016.

CARRASCO GARCÍA, Antonio: Escultores, pintores y plateros del Bajo Renacimiento en Llerena. Badajoz, 1982.

ESCUREDO, Elena y JAPÓN, Rafael: “Una cama sevillana para el barón de Petrapersia: obra de los pintores Gonzalo de Flores y Hernando de Alcalá”, Laboratorio de Arte, núm. 27, 2015, pp. 549-558.

GARRAÍN VILLA, Luis: Llerena en el siglo XVI. La emigración a Indias. Madrid, 1991.

GESTOSO Y PÉREZ, José: Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla desde el siglo XIII al XVIII, tomo II. Sevilla, 1900.

HAMILTON, Earl J.: El tesoro americano y la revolución de los precios en España, 1501-1650. Barcelona, 2000.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José, “Arte y artistas del Renacimiento en Sevilla”, en Documentos para la Historia del Arte en Andalucía, tomo VI. Sevilla, 1935.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José, “Arte Hispalense de los siglos XV y XVI”, en Documentos para la Historia del Arte en Andalucía, tomo IX. Sevilla, 1937.

LAGUNA, Teresa: “Llegada y primeras obras de Miguel Perrin en la Catedral de Sevilla: el programa escultórico de la reconstrucción del Cimborrio de Juan Gil de Hontañón”, Laboratorio de Arte, núm. 24, 2012, pp. 137-162.

LLEÓ CAÑAL, Vicente: Nueva Roma. Mitología y humanismo en el Renacimiento sevillano. Sevilla, ed. 2012.

LLEÓ CAÑAL, Vicente: Fiesta grande: El Corpus Christi en la historia de Sevilla, Sevilla, 1980.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino: Desde Jerónimo Hernández a Martínez Montañés. Sevilla, 1929.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino: Desde Martínez Montañés hasta Pedro Roldán. Sevilla, 1932.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino: “Artistas y gentes de mar sevillanas”, en El correo de Andalucía, 12 de diciembre de 1961.

MARÍN FIDALGO, Ana: “Los jardines del Alcázar de Sevilla durante los siglos XVI y XVII. Intervenciones y ordenación del conjunto en el quinientos”, Cuadernos de La Alhambra, núm. 24, 1988, pp. 109-142.

MONTES ROMERO-CAMACHO, Isabel: “La liturgia hispalense y su influjo en América”, en Andalucía y América en el siglo XVI, vol. II. Sevilla, 1983.

NIETO ALCAIDE, Víctor: La vidriera en el Renacimiento en España. Madrid, 1970.

NIETO ALCAIDE, Víctor: Arnao de Vergara, Sevilla, 1994.

SÁNCHEZ, José María: “Los obradores artísticos sevillanos del siglo XVI: adaptaciones y cambios para satisfacer los encargos del mercado americano”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, vol. XXXV, núm. 103, 2003, p. 177-196.

SANCHO CORBACHO, Heliodoro: “Arte Sevillano de los siglos XVI y XVII”, en Documentos para la Historia del Arte en Andalucía, tomo III. Sevilla, 1931.

SANTOS, Antonio Joaquín: “Nueva aportación documental a la obra del escultor Gaspar del Águila”, Temas de estética y arte, núm. 22, 2008, pp. 121-136.

SANTOS GOMEZ, Sonia y SAN ANDRES MOYA, Margarita: “La pintura de sargas”, Archivo Español de Arte, t. 77, núm. 305, 2004, pp. 59-74.

SERRERA, Juan Miguel, “Pinturas y pintores del siglo XVI en la Catedral de Sevilla”, en La Catedral de Sevilla. Sevilla, 1984.

SERRERA, Juan Miguel: “Antón Pérez, un pintor del siglo XVI”, Archivo Hispalense, tomo 60, núm. 185, 1977, pp. 127-148.

SERRERA, Juan Miguel: Pedro de Villegas Marmolejo. Sevilla, 1976.

VARELA DE SALAMANCA, Juan (editor): Recopilación de las Ordenanzas de la Muy Noble y Muy Leal ciudad de Sevilla, Sevilla, 1627.

Published

2019-10-20