THE SEVILLIAN CHURCH OF SAN BERNARDO AND ITS ENVIRONMENT: THE PREVIOUS TEMPLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.02

Keywords:

Baroque architecture, Seville, Asensio de Maeda, Miguel de Zumárraga, José ´Álvarez

Abstract

The current San Bernardo Temple marks the transition between Baroque and Neoclassical architecture in the city of Seville. It was built between 1780 and 1785, according to the project of the diocesan architect José Álvarez. This paper gives news of the two previous temples and their neighborhood. First, a hermitage was erected in the 13th century, which should have been fortified, because it was located outside the city walls. At the beginning of the 17th century, a Mannerist style church was built, in which the architects Asensio de Maeda and Miguel de Zumárraga took part. It was demolished in 1780 to build the current temple, of greater proportions, incorporating the lot of some houses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CABRA LOREDO, María Dolores. Iconografía de Sevilla (1400-1650). Madrid, Ediciones El Viso, 1988.

CARO, Rodrigo. Antigüedades y principado de la ilustre ciudad de Sevilla y corografía de su convento jurídico o antigua Chancillería. Sevilla, 1634.

CARRIAZO, Juan de Mata. “Negros, esclavos y extranjeros en el barrio sevillano de San Bernardo (1617-1629)”. Archivo Hispalense. Tomo XX, nº 64-65, 1954, pp. 125-133.

COLLANTES DE TERÁN, Antonio. Sevilla en la Baja Edad Media. La ciudad y sus hombres. Sevilla, Ayuntamiento, 1977.

CRUZ ISIDORO, Fernando. Arquitectura sevillana del siglo XVII. Maestros mayores de la Catedral y del Concejo Hispalense. Sevilla, Universidad, 1995.

DOMÍNGUEZ ORTÍZ, Antonio. Orto y ocaso de Sevilla. Sevilla, Universidad, 1970.

ESPINOSA DE LOS MONTEROS, Pablo. Historia, antigüedades y grandezas…de Sevilla. Sevilla, 1627.

FALCÓN MÁRQUEZ, Teodoro. La catedral de Sevilla. Estudio arquitectónico. Sevilla, Ayuntamiento-Diputación provincial, 1981.

FALCÓN MAR´QUEZ, Teodoro. “Antecedentes sevillanos de iglesias fortificadas mexicanas”. En II Jornadas de Andalucía y América. Sevilla, Escuela de Estudios Hispanoamericanos, 1984, pp. 399-409.

FALCÓN M´ÁRQUEZ, Teodoro. ‟La iglesia de Santa Ana: de edificio fortificado a templo barroco”. En Santa Ana de Triana. Aparato histórico-artístico. Sevilla, Fundación Cajasol, 2016, pp. 360-381.

FERNÁNDEZ CHAVES, Manuel y PÉREZ GARCÍA, Rafael. En los márgenes de la ciudad de Dios. Moriscos en Sevilla. Valencia-Granada, Zaragoza, 2009.

GESTOSO Y PÉREZ, José. Sevilla Monumental y Artística. T. 3. Sevilla, 1892.

GONZÁLEZ DE LEÓN, Félix. Noticia artística de todos los edificios públicos de esta muy noble ciudad de Sevilla. Sevilla, 1840.

HALCÓN, Fátima; HERRERA, Francisco y RECIO, Álvaro. El retablo barroco sevillano. Sevilla, Universidad-Fundación El Monte, 2000.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José y SANCHO CORBACHO, Antonio. Estudio de los edificios religiosos y objetos de culto de la ciudad de Sevilla, saqueados y destruidos por los marxistas. Sevilla, 1936.

HERRERA GARCÍA, Francisco J. El retablo sevillano en la primera mitad del siglo XVIII. Sevilla, 2001.

HIGUERA MELÉNDEZ, José Manuel. “José Álvarez (1723-1800), maestro mayor de obras del arzobispado de Sevilla”. Isidorianum 50, 2016, pp. 353-384.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino. Arquitectos, escultores y pintores vecinos de Sevilla. Sevilla, 1928.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino. Retablos y esculturas de traza sevillana. Sevilla, 1928.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino. Desde Martínez Montañés hasta Pedro Roldán. Sevilla, 1932.

MARTÍNEZ RIPOLL, Antonio. Francisco de Herrera el Viejo. Sevilla, 1978.

MORA PIRIS, Pedro. La Real Fundición de bronce de Sevilla. Sevilla, 1994.

MORALES SÁNCHEZ, José. La Real Fábrica de Tabacos. Arquitectura, territorio y ciudad en la Sevilla del siglo XVIII. Sevilla, 1991.

MORGADO, Alonso. Historia de Sevilla. Sevilla, 1587.

RABANAL YUS, Aurora. “El reinado de Carlos III en la arquitectura de las Reales Fundiciones Españolas”. Fragmentos 12-13-14. Madrid, 1988, pp. 103-113.

RECIO MIR, Álvaro. Sacrum Senatum. Las estancias capitulares de la catedral de Sevilla. Sevilla, 1999.

RECIO MIR, Álvaro. ”Asensio de Maeda”. En Proyecto Andalucía. Arquitectos y artífices del arte Andaluz. La Coruña, Publicaciones Comunitarias, 2011. Tomo XXXXVI, pp. 38-68.

RODA PEÑA, José. “Pedro Duque Cornejo en la Capilla Sacramental de la parroquia de San Bernardo de Sevilla”. Laboratorio de Arte 11, 1988, pp. 571-583.

RODA PEÑA, José. Las Hermandades Sacramentales de Sevilla. Una aproximación a su estilo. Sevilla, 1996.

SANCHO CORBACHO, Antonio. Arquitectura barroca sevillana del siglo XVIII. Madrid, 1952.

SANZ SERRANO, María Jesús. La Orfebrería sevillana del Barroco. Sevilla, 1976.

SERRERA, Juan Miguel y OLIVER, Alberto. Iconografía de Sevilla (1650-1790). Madrid, Ediciones El Viso, 1989.

VALDIVIESO, Enrique y SERRERA, Juan Miguel. La época de Murillo. Antecedentes y consecuentes de su pintura. Sevilla, 1982.

VALDIVIESO, Enrique. Pintura sevillana del primer tercio del siglo XVIII. Madrid, 1985.

VERA ARANDA, Ángel L. “El barrio de San Bernardo (Sevilla). Revista de Estudios Andaluces, 10, 1988, pp. 109-136.

Published

2019-10-20

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3