ABOUT ICONOGRAPHY AND AVANT-GARDE: THE PAINTING OF ANTONIO POVEDANO (1918-2008)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.23

Keywords:

Antonio Povedano, Priego, avant-garde, contemporary art, New Figuration

Abstract

This paper approaches the figure of Priego’s artist Antonio Povedano, of whose birth we are ce- lebrating the centenary. With regard to this ephemeris and the revision of his career and work that it has been carried out in recent times, it is claimed to contextualize and include his pictorial produc- tion inside the tradition and modernity debate inherent in the Spanish art of the second half of  the 20th century and the beggining of the 21st century. It’s analyzed therefore the different stages and main iconographic resources from his career, focusing in his capacity to find out the aesthetic renewal in the tradition of his homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Capel Margarito, Manuel (2004): “La pintura religiosa”. En: Ramírez, Pablo (coord.): Baños. La ley de la buena forma. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia/Universidad de Jaén, pp. 29-39.

Castro Morales, Federico (1993): “El proceso del paisaje y Antonio Povedano”. En: Concha Ruiz, Manuel/Gómez, Agustín/Castro Morales, Federico/Povedano, Elisa: Antonio Povedano: el flamenco y el paisaje (1972-1993). Córdoba: Ayuntamiento de Priego, pp. 127-156.

Castro Morales, Federico (2018): “Pensamientos y contextos en torno al paisaje”. En: Castro Morales, Federico/Concha, Manuel/Díaz Zarco: Antonio Povedano: creación, identidad y vanguardia. Córdoba: Fundación Rafael Botí/Ayuntamiento de Córdoba, pp. 68-89.

Castro Morales, Federico/Díaz Zarco, Victoria (2018): “Metodologías creativas. Didácticas abiertas”. En: Castro Morales, Federico/Concha, Manuel/Díaz Zarco: Antonio Povedano: creación, identidad y vanguardia. Córdoba: Fundación Rafael Botí/Ayuntamiento de Córdoba, pp. 68-69.

Castro Morales, Federico/ Povedano Marrugat, Elisa (2000): Paisaje, naturaleza y enseñanza. Córdoba, 2000, pp. 19-24.

Concha Ruiz, Manuel (1991): Povedano. Córdoba: Diputación Provincial.

Concha Ruiz, Manuel (1993): “Notas para un perfil humano”. En: Concha Ruiz, Manuel/Gómez, Agustín/Castro Morales, Federico/Povedano, Elisa: Antonio Povedano: el flamenco y el paisaje (1972-1993). Córdoba: Ayuntamiento de Priego, pp. 9-43.

De Haro, Noemí (2008): “Estampa popular: un arte de denuncia para los años sesenta”. En: Cabañas Bravo, Miguel/López Yarto, Amelia/Rincón, Wifredo (eds.): Arte, poder y sociedad en España de los siglos XV al XX. Madrid: CSIC, pp. 111-122.

García-Luengo, Javier (2012): “La primera promoción de la residencia de paisajistas de El Paular”. En: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 47, pp. 115-124.

Gómez, Agustín (1993): “Antonio Povedano a través del Flamenco”. En: Concha Ruiz, Manuel/Gómez, Agustín/Castro Morales, Federico/Povedano, Elisa: Antonio Povedano: el flamenco y el paisaje (1972-1993). Córdoba: Ayuntamiento de Priego, pp. 47-93.

Jiménez Martos, Luis (1974): Povedano. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Martín Martín, Fernando (2004): “Conversaciones con Antonio Povedano”. En: Povedano Marrugat, Elisa (ed.): Antonio Povedano. Córdoba: Club UNESCO/Ayuntamiento de Córdoba.

Nieto Alcaide, Víctor (2002): Las vidrieras de Antonio Povedano: el lenguaje de la luz. Córdoba: Fundación PRASA.

Ruiz Parra, Emilio (1983): La vidriera y Antonio Povedano. Córdoba: Caja de Ahorros de Córdoba.

Solano Márquez, Francisco (1995): “Povedano, entre el Cañuelo y Mirasierra”. En: Solano Márquez, Francisco (coord.): Povedano. Córdoba: Caja Sur, pp. 5-46.

Published

2020-10-22