THE CHURCH OF SAN BERNARDO IN SEVILLE: A BAROQUE BUILDING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.06

Keywords:

Baroque architecture, Church of San Bernardo, Seville, José Álvarez, Fernando Rosales

Abstract

This paper analyzes the construction process of the Church of San Bernardo, which marks the transition from Baroque to Neoclassicism. Its construction was carried out between 1780 and 1785 under the direction of the architect José Álvarez. We published the original plant and the longitudi- nal section and comment on the changes in criteria experienced in relation to them. The construction materials are also documented, in addition to the protagonists who intervened in it, among which the building engineer and architect Fernando Rosales stands out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Piñal, Francisco (1966): La Real Academia de Buenas Letras en el siglo XVIII: Madrid, CSIC.

Cabra Loredo, María Dolores (1988): Iconografía de Sevilla (1400-1650). Madrid: Ediciones El Viso.

Caro, Rodrigo (1634): Antigüedades y principado de la ilustre ciudad de Sevilla y corografía de su convento jurídico o antigua Chancillería. Sevilla: Andrés Grande.

Carriazo, Juan de Mata (1954): “Negros, esclavos y extranjeros en el barrio sevillano de San Bernardo (1617-1629)”. En: Archivo Hispalense, 64-65, pp. 125- 133.

Collantes de Terán, Antonio (1977): Sevilla en la Baja Edad Media. La ciudad y sus hombres. Sevilla: Ayuntamiento.

Cruz Isidoro, Fernando (1995): Arquitectura sevillana del siglo XVII. Maestros mayores de la Catedral y del Concejo Hispalense. Sevilla: Universidad.

De la Campa Carmona, Ramón (1992): “La fábrica de la parroquia de San Bernardo”. En: Tabor y Calvario, 18, pp. 30-35.

De la Vega Viguera, Enrique (1992): Sevilla y la Real Fundición de Cañones. Sevilla: Guadalquivir Ediciones.

De la Villa Nogales, Fernando/Mira Caballos, Esteban (1993): Documentos inéditos para la Historia del Arte de la provincia de Sevilla. Siglos XVI al XVIII. Sevilla: Cegal.

De San Nicolás, Fray Lorenzo (1639): Arte y uso de Architectura. Madrid: s. e., tomo I.

Domínguez Ortiz, Antonio (1970): Orto y ocaso de Sevilla. Sevilla: Universidad. Espinosa de los Monteros, Pablo (1627): Historia, antigüedades y grandezas… de Sevilla. Sevilla: Oficina de Matías Clavijo.

Falcón Márquez, Teodoro (1976): “Pedro de Silva, arquitecto diocesano”. En: Actas del I Congreso de Historia de Andalucía. Andalucía Moderna (siglo XVIII). Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, vol. I, pp. 159-172.

Falcón Márquez, Teodoro (1977a): Documentos para la Historia de la Arquitectura Onubense. Huelva: Diputación Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1977b): La Capilla del Sagrario de la catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1979): Pedro de Silva. Sevilla: Diputación Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1981): La catedral de Sevilla. Estudio arquitectónico. Sevilla: Ayuntamiento/ Diputación Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1983a): Iglesias de la Sierra de Cádiz. Cádiz: Caja de Ahorros Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1983b): Arquitectura barroca en Jerez. Jerez: Centro de Estudios Históricos Jerezanos/CSIC.

Falcón Márquez, Teodoro (1984): “Antecedentes sevillanos de iglesias fortificadas mexicanas”. En: II Jornadas de Andalucía y América. Sevilla: Escuela de Estudios Hispanoamericanos, pp. 399-409.

Falcón Márquez, Teodoro (1996): Sevilla, puerto y puerta de América. Sevilla: Sociedad Estatal de Gestión de Activos, S.A. (AGESA).

Falcón Márquez, Teodoro (1997): El palacio arzobispal de Sevilla. Córdoba: Cajasur.

Falcón Márquez, Teodoro (2007): “San Nicolás, fray Laurencio. Arte y uso de Architectura”. En: Libros del Fondo Antiguo del Laboratorio de Arte. Sevilla: Universidad, pp. 44- 47.

Falcón Márquez, Teodoro (2008): La iglesia de San Nicolás de Bari. Una iglesia del siglo XIII en un templo barroco. Sevilla: Cajasol/ Diputación Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (2009): “La arquitectura en Andalucía al final del Barroco”. En: Actas del Congreso Internacional Andalucía Barroca. Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, vol. I, pp. 49-66.

Falcón Márquez, Teodoro (2012): Casas sevillanas desde la Edad Media hasta el Barroco. Sevilla: Maratania.

Falcón Márquez, Teodoro (2016): “La iglesia de Santa Ana: de edificio fortificado a templo barroco”. En: Santa Ana de Triana. Aparato histórico-artístico. Sevilla: Fundación Cajasol, pp. 363-381.

Falcón Márquez, Teodoro (2018): El palacio arzobispal de Sevilla. Historia y patrimonio. Sevilla: Archidiócesis.

Falcón Márquez, Teodoro (2019): “La iglesia de San Bernardo de Sevilla. De ermita fortificada a templo barroco”. En: Laboratorio de Arte, 31, pp. 27-40.

Ferrín Paramio, Rocío (2009): El Alcázar de Sevilla en la Guerra de la Independencia. El Museo Napoleónico. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.

García Quilis, Manuel (1999): “El antiguo Cuartel de Caballería llamado «de la Carne»”. En: Milicia y sociedad en la Baja Andalucía (siglos XVIII y XIX). Sevilla: Deimos, pp. 829-840.

Gestoso y Pérez, José (1892): Sevilla Monumental y Artística. Sevilla: Ayuntamiento, vol. 3.

González de León, Félix (1840): Noticia artística de todos los edificios públicos de esta muy noble ciudad de Sevilla. Sevilla: Imprenta de D. José Hidalgo y Compañía.

Halcón, Fátima/Herrera, Francisco/Recio Mir, Álvaro (2000): El retablo barroco sevillano. Sevilla: Universidad de Sevilla/Fundación El Monte.

Halcón, Fátima/Herrera, Francisco/Recio Mir, Álvaro (2009): El retablo sevillano desde sus orígenes a la actualidad. Sevilla: Diputación Provincial/Fundación Real Maestranza/Fundación Cajasol.

Hernández Díaz, José (1935): “Papeletas para la Historia del retablo en Sevilla durante la segunda mitad del siglo XVII”. En: Boletín de Bellas Artes, 2, pp. 35-36.

Hernández Díaz, José/Sancho Corbacho, Antonio (1936): Estudio de los edificios religiosos y objetos de culto de la ciudad de Sevilla, saqueados y destruidos por los marxistas. Sevilla: Imprenta de la Gavidia.

Hernández Núñez, Juan Carlos (1993): “La construcción de las dependencias catedralicias del ángulo suroeste y su repercusión en el urbanismo sevillano”. En: Archivo Hispalense, 233, pp. 121-142.

Herrera García, Francisco Javier (2001): El retablo sevillano en la primera mitad del siglo XVIII. Sevilla: Diputación Provincial.

Higuera Meléndez, José Manuel (2016): “José Álvarez (1723-1800), maestro mayor de obras del arzobispado de Sevilla”. En: Isidorianum, 25, pp. 353-384.

López Martínez, Celestino (1928a): Arquitectos, escultores y pintores vecinos de Sevilla. Sevilla: Rodríguez-Giménez y Cía.

López Martínez, Celestino(1928b): Retablos y esculturas de traza sevillana. Sevilla: Rodríguez-Giménez y Cía.

López Martínez, Celestino(1932): Desde Martínez Montañés hasta Pedro Roldán. Sevilla: Rodríguez- Giménez y Cía.

Luna Fernández-Aramburu, Rocío/Serrano Barberán, Concepción (1986): Planos y dibujos del Archivo catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación Provincial.

Martínez Ripoll, Antonio (1978): Francisco de Herrera el Viejo. Sevilla: Diputación Provincial.

Mora Piris, Pedro (1994): La Real Fundición de bronce de Sevilla. Sevilla: Escuela Superior de Ingeniería.

Morales Sánchez, José (1991): La Real Fábrica de Tabacos. Arquitectura, territorio y ciudad en la Sevilla del siglo XVIII. Sevilla: Fundación Fondo de Cultura de Sevilla.

Morgado, Alonso (1587): Historia de Sevilla. Sevilla: Andrea Pescioni-Juan de León.

Ollero Lobato, Francisco (1988): “La intervención de los arquitectos diocesanos del siglo XVIII en la iglesia parroquial de El Ronquillo”. En: Atrio, 0, pp. 35-46.

Ollero Lobato, Francisco (2004): Cultura artística y arquitectura en la Sevilla de la Ilustración (1775- 1808). Sevilla: Caja San Fernando.

Ollero Lobato, Francisco (2006): “La Sevilla soñada. Plazas y ciudad en los inicios del siglo XIX”. En: Atrio, 12, pp. 81-94.

Palomero Páramo, Jesús (1989): “Antonio María Aprile de Carona y la marmolería de XVII”. En: Actas del III Coloquio Hispano-Italiano. La Rábida: CSIC, pp. 385-400.

Pastor Torres, Álvaro (1991): “Planos inéditos de la parroquia de San Eutropio de Paradas”. En: Atrio, 3, pp. 151-160.

Peñalver Gómez, Eduardo (2005): “Civitates Orbis Terrarum”. En: V Centenario de la Universidad de Sevilla (1505-2005). Sevilla: Universidad de Sevilla/ Fundación El Monte.

Ponce Ortiz, Mercedes/Morales Sánchez, José (2004): Sevilla. Arquitectura y ciudad militar: El Cuartel de la Carne. Patrimonio Recuperado. Sevilla: Diputación Provincial.

Rabanal Yus, Aurora (1988): “El reinado de Carlos III en la arquitectura de las Reales Fundiciones Españolas”. En: Fragmentos, 12-14, pp. 103-113.

Recio Mir, Álvaro (1999): Sacrum Senatum. Las estancias capitulares de la catedral de Sevilla. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Recio Mir, Álvaro (2000): “El final del barroco sevillano: Manuel Barrera y Carmona, Blas Molner y el retablo mayor de San Bernardo”. En: Archivo Hispalense, 253, pp. 129-147.

Recio Mir, Álvaro (2001): “El escultor Cristóbal Ramos al servicio del cabildo de la catedral de Sevilla”. En: Boletín de Bellas Artes, 29, pp. 155-159.

Recio Mir, Álvaro (2011): “Asensio de Maeda”. En: Proyecto Andalucía. Arquitectos y artífices del Arte Andaluz. La Coruña: Publicaciones Comunitarias, tomo XXXVI, pp. 38-68.

Roda Peña, José (1988a): “Pedro Duque Cornejo en la Capilla Sacramental de la parroquia de San Bernardo de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 11, pp. 571-583.

Roda Peña, José (1988b): “Manuel Barrera Carmona, retablista en la Sevilla de Carlos III”. En: Archivo Hispalense, 217, pp. 206-221.

Roda Peña, José (1996): Las Hermandades Sacramentales de Sevilla. Una aproximación a su estudio. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Roig del Negro, Álvaro (2001): La Real Fundición de Cañones de Bronce de Sevilla. Historia, arquitectura y urbanismo de una fábrica del siglo XVIII. El edi- ficio como condicionante en la conformación del barrio de San Bernardo. Tesis doctoral. Sevilla: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Sevilla, 2001.

Ros González, Francisco S. (1999): Noticias de Escultura (1781-1800). En: Fuentes para la historia del arte andaluz. Sevilla: Ediciones Guadalquivir, vol. 19.

Sancho Corbacho, Antonio (1952): Arquitectura barroca sevillana del siglo XVIII. Madrid: CSIC.

Serrera, Juan Miguel/Oliver, Alberto (1989): Iconografía de Sevilla (1650-1790). Madrid: Ediciones El Viso.

Suárez Garmendia, José Manuel (1988): “El Patín de las Damas: un lugar olvi- dado”. En: Laboratorio de Arte, 1, pp. 199-213.

Trigueros, Cándido María (1784): La Riada. Sevilla: Oficina de Vázquez y Cía. Valdivieso, Enrique (2003): Pintura barroca sevillana. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique/Serrera, Juan Miguel (1982): La época de Murillo. Anteceden- tes y consecuentes de su pintura. Sevilla: Diputación Provincial.

Valdivieso, Enrique/Serrera, Juan Miguel (1985): Pintura sevillana del primer tercio del siglo XVII. Madrid: Instituto Velázquez/CSIC.

Vera Aranda, Ángel L. (1988): “El barrio de San Bernardo (Sevilla)”. En: Revista de Estudios Andaluces, 10, pp. 109-136.

Published

2020-10-22