Women, stereotypes and representations in communication. Gender roles in prime time news programmes in Cuba, Portugal and Spain
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

News spaces
gender stereotypes
women
social representation
roles Espacios informativos
estereotipos de género
mujer
representación social
roles gender stereotypes, gender stereotypes, women, social representation, roles, media spaces

How to Cite

Ribeiro, V., Herrera Barreda, D., & López Montoto, L. (2024). Women, stereotypes and representations in communication. Gender roles in prime time news programmes in Cuba, Portugal and Spain. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 7(1), 42–64. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2024.v07.i01.03
Received 2023-12-04
Accepted 2024-01-04
Published 2024-01-31

Abstract

This article summarises the main results of a research study on the role of women and the gender stereotypes present in the audiovisual communication panorama of Cuba, Portugal and Spain, represented in the prime time news programmes of the public television channels of these countries. An analysis is carried out both of the place played by women as communication professionals and, therefore, as message senders, and of their representation as image, from the study of the roles in which they are shown and the stereotypes manifested in the discourses transmitted. It is based on a bibliographic-documentary research that allows for the conceptualization of the main theoretical underpinnings of the subject, the definition of categories and the generation of an analysis guide that is applied to each broadcast. Two prime time broadcasts of the news programmes Noticiero Nacional de Televisión, Telejornal and Telediario, belonging to the public channels Televisión Cubana, Radio y Televisión de Portugal and Televisión Española, respectively, are taken as a study sample. On the basis of constant triangulation, the findings are contrasted and complemented with the characteristics of each country and the initial theory. It is concluded that in the news programmes analyzed, women have a significant presence as communicators and that there are representations of gender stereotypes; however, these are not the programmes where it is most recurrent.

https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2024.v07.i01.03
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Abril, G. (1997). Teoria general de la información. Cátedra.

Acosta, D. (2021). Periódicos, radio y TV: al menos una vez por semana. Semlac. https://www.redsemlac-cuba.net/redsemlac/comunicacion/periodicos-radio-y-tv-al-menos-una-vez-por-semana/#_ftn1

Alexanian, A. (2009). Género y medios de comunicación. Indera. http://www.gutierrez-rubi.es/wp-content/uploads/2009/06/femdissabte_amanda-alexanian_version-final.pdf

Achón, L. H. (2020). Campaña comunicacional para la prevención de la violencia de género que se ejerce contra las mujeres lesbianas en el contexto laboral [Tesis de Maestría: Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Arias, S. (2009). Sexos, género y salud. Teoría y métodos para la práctica clínica y programas de salud. Minerva ediciones.

Cádima, F. R. (1995). O Fenómeno Televisivo. Círculo de Leitores.

Conceição, L. (2016). Os valores noticia na abertura do Telejornal da RTP. Estudo de caso: o telejornal da RTP1 [Tese de Mestrado. Universidade Católica Portuguesa]. https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/20234

Conway, J., Bourque, S., & Scott, J. (2013). El concepto de género. En M. Lamas (Ed.), El género, la construcción cultural de la diferencia sexual (págs (pp. 21–33). Universidad Autónoma de México.

Cook, R., y Cusack, S. (2010). ESTEREOTIPOS DEGÉNERO: Perspectivas Legales Transnacionales. Profamilia. https://doi.org/10.9783/9780812205923

Fernández, K. R. (2011). Violencia de género en el cine cubano [Tesis de Diploma: Facultad de Psicología, Universidad de La Habana].

Fueyo Gutiérrez, A., & Navarro Martínez, E. (2011). A formación en xornalismo especializado en educación dende a perspectiva de xénero: apuntes para unha proposta metodolóxica. En L. Álvarez Pousa & B. Puñal Rama (Coords.), Rompendo moldes. Áreas de especialización e Xénero no Xornalismo (pp. 259–276). Editorial Atlántica.

Gil-Jerez, M. (2023). Retrato del perfil profesional del organizador de eventos. IROCAMM -. International Review Of Communication And Marketing Mix, 6(1), 24–40. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.02

Herrera, D., & Ribeiro, V. C. (2023). Análisis comparativo de los noticiarios estelares de la televisión pública gene ralista de Cuba y Portugal. Libro de actas del XIV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, pp. 157-168. https://congresolatina.net/libro-de-actas/

Jiménez-Marín, G., Simancas-González, E., & González-Oñate, C. (2022). La publicidad: Estructura de la industria en España. Del cliente a la agencia (y viceversa). Pirámide.

Julián, I., Donat, A., & Díaz, I. (2013). Estereotipos y prejuicios de género: Factores determinantes en Salud Mental. Norte de salud mental, 9, 20–28.

Kantar. (2021). Anuario de audiencias de TV. https://www.kantar.com/es/campaigns/anuario-audiencias-tv-2021

Labaut, I. (2015). Dos caras de un análisis: Lo femenino y lo masculino en la revista Verde Olivo [Tesis de Diploma. Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana].

Lamas, M. (1996). La perspectiva de género. Revista de Educación y Cultura de la Sección 47 del SNTE, 8, 216–229.

Lamas, M. (2013). El género, la construcción cultural de la diferencia sexual. Universidad Nacional Autónoma de México.

Lopes, F. (1999). O Telejornal e o serviço público. Minerva Editora.

Lopes, F. (2007a). SIC e TVI longe das recomendações da ERC.» Comunicação apresentada no 5º SOPCOM, Universidade do Minho. http://repositoriun.sdun.uninho.pt/bitstream/1822/8732/3/Lopes_2007_SIC%2c%20TVI%20e%20ERC.pdf

Lopes, F. (2007b). Homens públicos, mulheres privadas – a presença da mulher na informação televisiva. Comunicação apresentada no IX Congresso Ibero-Americano de Comunicação. http://bocc.ufp.pt/pag/lopes-felisbela-homens-publicos-mulheres-privadas-2007.pdf

López, I. L. (2015). Dos caras de un análisis: Lo femenino y lo masculino en la revista Verde Olivo [Tesis de Diploma: Facultad de Comunicación. Universidad de La Habana].

Mattelart, M. (1982). La mujer y las industrias culturales. Anagrama.

Money, J. (1995, June). de). Hermaphroditism, gender and precocity in hyperadrenocorticism: Psychologic findings. Bulletin of the Johns Hopkins Hospital, 96(6), 14378807.

Moya, I. (2010). El sexo de los ángeles. Una mirada de género a los medios de comunicación. Centro Félix Varela.

Proveyer, C. (2014). Violencia de género. Aproximación desde la realidad. Revista Sexología y Sociedad.

Ribeiro, V. C. (2016). Grado de cumplimiento de los objetivos de servicio público en los programas magazine de la televisión generalista Portuguesa [Tesis doctoral, Universidad Valladolid]. https://doi.org/10.35376/10324/18759

Ríos, M. J., & Martínez, J. (1997). La mujer en los medios. Comunicar, 5(9), 97-104. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15800914

Rovetto, F. (2010). Androcentrismo y medios de comunicación: La representación de las mujeres en la prensa de actualidad. Cuadernos.Info, (27), 43–52. https://doi.org/10.7764/cdi.27.21

Santibáñez Velilla, J., Renés Arellano, P., & Ramírez García, A. (2012). Ciudadanía y competencia audiovisual en La Rioja: Panorama actual en la tercera edad. ICONO14. Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes, 10(3), 159–175. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.195

Stoller, R. (1968). Sex and gender. On the Development of Masculinity and Femininity. Hogarth Press.

Torres, E. C. (2011). A televisão e o Serviço Público. Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Tuchman, G. (1978). The news net. Social Research, 45(2), 253–276.

Vaca Vaca, A. J. (2022). Realidad Virtual Inmersiva Aplicada al Discurso de Campañas sobre Violencia de Género en Argentina. IROCAMM. International Review Of Communication And Marketing Mix, 5(1), 50–56. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2021.v05.i01.04

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...