New formulas in Spanish television fiction
Imagen de portada
PDF (Español (España))

Keywords

streaming
Netflix
television show
teenagers
crime fiction

How to Cite

Sánchez Blasco, P. (2025). New formulas in Spanish television fiction: The young adult crime thriller. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 23(2). https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2025.v23.i02.06

Abstract

With the arrival in Spain of Netflix and other digital content platforms, the audience of Spanish television fiction fragmented into a new multiform reality. The primacy of young ages among its most loyal users led to the development of formats and labels dedicated to them, fostering hybridizations as interesting as the young adult crime thriller, a combination of the teen series with the inquisitive and retrospective structures of the crime thriller.

Given the remarkable growth of this fictions in the last five years, this article intends to define them as a specific cycle within other current crime dramas. Despite the existence of some literary and cinematographic precedents, this subgenre bears little relation to them, presenting itself as a contemporary formula arising from the industrial needs of the platforms.

Through a qualitative analysis of the main works, we describe a series of features that reaffirm its group identification, as well as its differences with the traditional formula of the genre, such as the scarce presence of teenagers investigators, the lack of interest in exploring criminal universes or the reiteration of subjects associated with young people such as bullying, sexual abuse or emotional manipulation.

https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2025.v23.i02.06
PDF (Español (España))

References

Álvarez Berciano, Rosa (2012). Retos narrativos en el nuevo escenario audiovisual. En Miquel Francés i Domènec y Germán Llorca Abad (coords.), La ficción audiovisual en España. Relatos, tendencias y sinergias productivas. Barcelona: Gedisa.

Andrew, Lucy (2017). The Boy Detective in Early British Children’s Literature: Patrolling the Borders between Boyhood and Manhood. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62090-9

Benavides Almarza, Cristóbal Fernando, y García Béjar, Ligia (2021). ¿Por qué ven Netflix quienes ven Netflix?: experiencias de engagement de jóvenes mexicanos frente a quien revolucionó el consumo audiovisual. Revista de Comunicación, 20(1), 29-47. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A2

Blue Jeans (2018). La chica invisible. Barcelona: Planeta.

Colmeiro, José F. (1994). La novela policiaca española: teoría e historia crítica. Barcelona: Anthropos.

Fedele, Maddalena, y García Muñoz, Núria (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, 111, 47-64. https://doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64

Ferrera, Daniel (2020). Construcción del personaje adolescente en la ficción seriada europea. las series originales de Netflix como caso de estudio. Fonseca Journal of Communication, 21, 27-41. https://doi.org/10.14201/fjc2020212741

Forni, Dalila (2020). Young Adults and Tv Series: Netflix and New Forms of Serial Narratives for Young Viewers. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 10(1), 296-312. https://doi.org/10.30557/MT00124

Forteza Martínez, Aurora (2019). Las emociones en las series de televisión para adolescentes: estudio de Élite. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, 29, 105-128. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i01.05

Forteza Martínez, Aurora (2024). Los adolescentes en las series de televisión: Élite como estudio de caso. COMUNICACIÓN. Revista Internacional De Comunicación Audiovisual, Publicidad Y Estudios Culturales, 22(1), 93–113. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i01.06

García de Castro, Mario (2002). La ficción televisiva popular. Barcelona: Gedisa.

García García, Pedro José (2011). Lo "geek" vende. Transformaciones de los "topoi" sobre el adolescente inadaptado en las series de televisión norteamericanas. Frame: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, 7, 159-190.

García Muñoz, Nuria, y Fedele, Maddalena (2011). Television fiction series targeted at young audience: Plots and conflicts portrayed in a teen series. [Las series televisivas juveniles: Tramas y conflictos en una «teen series»]. Comunicar, 37, 133-140. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-05

Grossocordón Cortecero, Carlos (2017). Análisis y comparación de las plataformas de vídeo on demand (VOD) por streaming en España: Filmin, Wuaki.TV, Movistar+ y Netflix. [Trabajo Final de Máster, Universidad Complutense]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/20019

Jenner, M. (2017). Binge-watching: Video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom. International Journal of Cultural Studies, 20(3), 304-320. https://doi.org/10.1177/1367877915606485

Lacalle, Charo (2015). Young People and Television Fiction. Reception Analysis. Communications, 40(2), 237–255. https://doi.org/10.1515/commun-2015-0006

Lacalle, C., Gómez, B., & Hidalgo, T. (2021). Historia de las teen series en España: evolución y características. Comunicación Y Sociedad, 1–22. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7979

Marcos, Natalia (2025). Netflix cumple 10 años en España y anuncia una inversión de 1.000 millones de euros en el país. El País, 10 de junio.

Martín Cerezo, Iván (2006). Poética del relato policiaco. Murcia: Universidad de Murcia.

Masanet Jordà, María Pilar, Medina Bravo, Pilar, y Ferrés i Prats, Joan (2012). Representación mediática de la sexualidad en la ficción seriada dirigida a los jóvenes. Estudio de caso de Los Protegidos y Física o Química. Comunicación 10(1), 1537-48. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.112

Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación Y Ciencias Sociales, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7

Mathew, Katelyn (2023). How Young Adult Crime Fiction Influences and Reflects Modern Adolescents: An Examination of Karen M. McManus’s One of Us Is Lying and One of Us Is Next. Digital Literature Review, 10(1), 108–119. https://doi.org/10.33043/DLR.10.1.108-119

Naranjo, Adrià y Fernández-Ramírez, Laura (2020). Cambios en la estructura narrativa de las series de Netflix. El caso de Mindhunter. ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación, 18, 137-153. https://doi.org/10.5281/zenodo.7655039

Neira, Elena, Clares Gavilán, Judith, y Sánchez Navarro, Jordi (2021). New audience dimensions in streaming platforms: the second life of Money heist on Netflix as a case study. Profesional De La información, 30(1). https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.13

Oliva Cantín, Héctor J., y Calvo Anoro, Javier (2019). En busca del espectador pródigo: adolescentes y series de grupos de personajes juveniles basados en cómic en plataformas digitales, en Mayte Donstrup (ed.), Discurso mediático y audiencias: Una aproximación crítica a la comunicación de masas, Sevilla: Egregius Ediciones. https://hdl.handle.net/11441/91644

Phillips, Nick (2022). The Thrill of the Crime in a Decade of Crisis: Carlos Montero’s El desorden que dejas, en Diana Aramburu y Nick Phillips (eds.), Crisis Unleashed: Crime, Turmoil, and Protest in Hispanic Lit¬erature and Visual Culture, Hispanic Issues On Line, 29, 160-179. https://hdl.handle.net/11299/227793

Raya, Irene, Sánchez Labella, Inmaculada, y Durán, Valeriano (2018). La construcción de los perfiles adolescentes en las series de Netflix Por trece razones y Atípico. Comunicación y Medios, 37, 131-143. https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48631

Reyes Torres, Agustín (2015). El enigma de los libros de Nancy Drew: Una detective juvenil convertida en icono norteamericano, en Javier Sánchez Zapatero y Àlex Martín Escribà (eds.), El género eterno: estudios sobre novela y cine negro (pp. 195-199). Santiago de Compostela: Andavira Editora.

Saavedra Llamas, Marta, Gago Gelado, Rocío, Grijalba de la Calle, Nicolás, y Tavárez Pérez, Andy Damián (2021). Evolución de los intereses y hábitos de consumo televisivo de la audiencia española. Oceánide, 14, 17-24. https://doi.org/10.37668/oceanide.v14i.60

Sabadú, Jimina (2021). Señora de Cuenca. El País, 15 de agosto.

Sánchez Blasco, Pablo (2023). Orígenes y desarrollo del género policiaco en la ficción televisiva española (1956-2016). Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 7, 174-202. https://doi.org/10.15366/actionova2023.7.008

Sánchez Zapatero, Javier, y Martín Escribà, Àlex (2017). Continuará… Sagas literarias en el género negro y policiaco español. Barcelona: Al revés.

Tavárez Pérez, Andy Damian; Álvarez Rojas, Begoña y Ayerra Díaz, José Ramón (2022). El retorno de las teen series: “Skam”, “Élite”, “El internado: Las cumbres” y “Paraíso”, en Rocío Gago, Marta Saavedra y Nicolás Grijalba (coords.), La edad de oro de las series de ficción en España: mercado, narrativas y públicos (pp. 237-256). Valencia: Tirant Lo Blanch

Tavárez Pérez, Andy Damian y Saavedra Llamas, Marta (2025). Propósitos sociales y preocupaciones juveniles en las campañas promocionales de las teen series: el caso de Netflix España. IROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mix, 8 (1), 43-58. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2025.v08.i01.03

Torrego González, Alba, y Gutiérrez Martín, Alfonso (2018). El consumo literario como experiencia compartida en entornos transmedia: El caso de El club de los incomprendidos. Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, 9(2), 231-240. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.2.7

Tous Rovirosa, Anna (2019). El género policíaco en la ficción española (1990–2010): el auge de las cadenas privadas y los valores conservadores. Journal of Spanish Cultural Studies, 20(4), 483-503. https://doi.org/10.1080/14636204.2019.1689705

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Pablo Sánchez Blasco

Downloads

Download data is not yet available.