The Perreo Revolution: Bad Bunny and the Subversion of Gender Roles in the Music Video "Yo Perreo Sola" (YHLQMDLG, 2020).
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

estudios LGBTIQ
trans
reggaetón
perreo
Bad Bunny LGBTIQ studies
trans
reggaeton
perreo
Bad Bunny

How to Cite

Martínez-González, J., & García-Ramos, F.-J. (2024). The Perreo Revolution: Bad Bunny and the Subversion of Gender Roles in the Music Video "Yo Perreo Sola" (YHLQMDLG, 2020). COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 22(1), 136–154. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i01.08
Received 2024-01-29
Accepted 2024-04-29
Published 2024-06-28
Views
  • Abstract 415
  • PDF (Español (España)) 178
  • EPUB (Español (España)) 0
  • HTML (Español (España)) 30

Abstract

The positioning of reggaeton as one of the most important genres in the mainstream music scene has led to the inclusion of unthinkable themes for a style of music that in its origins was characterised by reinforcing male stereotypes through machismo, hypersexualisation and virility while women were relegated to objectification and subjugation. Considering Bad Bunny as a driver of this change, the aim is to question how he disarticulates hegemonic male values and gender homophobia in the music video "Yo perreo sola" (2020). The aim is to analyse whether it presents a subversion of heteronormativity and whether it contributes to a more fluid view of masculinity and femininity. From a perspective based on queer theory and LGBTIQ+ studies, a critical analysis of the discourse of the song and the audiovisual text of its video clip will be carried out. Although contradictory elements were found in the object of analysis, it is concluded that the song encourages women to appropriate those spaces in which they have been censored, empowering the use of their autonomy on the dance floor through perreo, being valuable the artist's intention to address issues made invisible in this genre, opening the door to a possible reggaeton revolution.

https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i01.08
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez Trigo, Laura (2020). Bad Bunny Perrea Sola: the gender issue in reggaeton. PopMeC Research Blog. https://popmec.hypotheses.org/2297

Arias Salvado, María (2019). Neoperreo, ¿Cambiando las reglas de(l) género? La escena transnacional online del “reggaeton del futuro”. Etno: Cuadernos de Etnomusicología, (14), 44-65.

Benavides Murillo, Clotilde (2007). Los estereotipos femeninos en los videos musicales del género reggaeton. Una cuestión de género. Revista Estudios, (20), 184-198.

Brown, Kate (2018, 20 de marzo). Keith Haring’s Art Has a Secret Language. Here’s How to Decode His Most Powerful Symbols. Artnet. https://bit.ly/3UhWG5Z

Butler, Judith (1990). Gender trouble. New York: Routledge.

Borré, Gina (2019, 30 de enero). ‘Sin perreo no hay revolución’: el activismo feminista en la ropa de Dos Latinas/Entrevistada por: Julián Guerrero. Cartel urbano. http://bit.ly/3iGhALN

Canal Slang (2020, 15 de abril). El dilema con el video de "Yo Perreo Sola" de Bad Bunny: ¿Oportunismo o inclusión? Youtube. https://youtu.be/d2V4pOrlwPM

Carballo Villagra, Priscilla (2006). Reggaeton e identidad masculina. Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe. Vol. 3, No 4. 87-101.

Castillo García, Francisco (2021). Bad Bunny y Bach: Mitos e imaginarios culturales . Análisis, 53(99). https://doi.org/10.15332/21459169.6498

Chaverra, Fredy (2022, 25 de noviembre). Bad Bunny, una semblanza más allá del estereotipo. La oreja Roja. https://bit.ly/48SWCyc

Chávez Aguayo, Marco Antonio y Jiménez Muñoz, Angélica (2021). La interculturalidad y el cambio en el discurso del reguetón. En Margarete Panerai Araújo y Tamára

Connell, Raewyn. (1995). Masculinities. Polity Press.

De Lauretis, Teresa (1989). Technologies of Gender. En: T. De Lauretis, Essays on Theory, Film and Fiction (pp. 1-30). Londres: Macmillan Press.

Delgadillo, Chenelle (2020) Everything You Need to Know About the Making of Bad Bunny’s ‘Yo Perreo Sola’ Video. En entrevista para Suzette Fernandez. Billboard. https://bit.ly/48Vi4CH

De Toro, Ximena (2011). Métele con candela pa’ que todas las gatas se muevan. Identidades de género, cuerpo y sexualidad en el reggaetón. Revista Punto Género, (1), 81-102. https://doi.org/10.5354/2735-7473.2011.16824

Díaz Fernández, Silvia (2021). Subversión, postfeminismo y masculinidad en la música de Bad Bunny. Revista de Investigaciones Feministas,12(2), 663-675.

Elliot, Andrew y Niesta, Daniela (2008). Romantic red: red enhances men's attraction to women. Journal of personality and social psychology, 95 (5), 1150-1164. https://doi.org/10.1037/0022-3514.95.5.1150

Fernandez, Suzette (2020, 15 de abril). Everything You Need to Know About the Making of Bad Bunny’s ‘Yo Perreo Sola’ Video. Billboard. https://bit.ly/48Vi4CH

Galluci, María José (2008). Análisis de la imagen de la mujer en el discurso del reggaeton. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (55), 84-100.

Hernández, Beatriz (2020). El dilema con el video de "Yo Perreo Sola" de Bad Bunny: ¿Oportunismo o inclusión (Entrevista) Slang. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=d2V4pOrlwPM

Jorquera-Trascastro, Noor y Pérez-Rufí, Jose Patricio (2021). Videoclips queer: diversidad y discurso de género en los clips de la última década. Razón Y Palabra, 25(110). https://doi.org/10.26807/rp.v25i110.1734

Lagarde, Marcela (2000). La soledad y la desolación. E-mujeres.net. https://bit.ly/3SjC6Qp

Lima, Lioman (2020, 28 de febrero). Asesinato de Alexa en Puerto Rico: la conmoción en la isla por la muerte de la mujer transgénero sin hogar que fue baleada en un "crimen de odio. BBC. https://bbc.in/47PUO7L

Llorente, Analía (2020, 3 de junio). "Ni una menos": Chiara Páez, la adolescente embarazada de 14 años cuyo brutal asesinato dio origen al movimiento contra la violencia machista. BBC. https://bbc.in/3Ugz41G

López Castilla, María Teresa (2018). El perreo queer del lesbian reguetón. En A. M. Botella Nicolás y R. Isusi-Fagoaga (eds.), Músicas populares, sociedad y territorio: Sinergias entre investigación y docencia (pp. 109-208). Valencia: Universitat de València.

Marshall, Wayne, Rivera, Raquel Z. y Pacini Hernández, Deborah (2010). Los circuitos socio-sónicos del reggaetón. Trans. Revista Transcultural de Música, (14), 1-9.

Martínez, Silvia (2022). A vueltas con el reggaeton: polémicas feministas en torno a las músicas latinas en España. Trans. Revista Transcultural de Música, (26), 1-18.

Pérez, Loola (2022, 8 de septiembre). Por qué el perreo se ha convertido en una reivindicación feminista. Ethic. https://bit.ly/3Oht8Sr

Pérez Anzola, Yetzabeth (2020). Del trap a la lírica arcaica: La legitimación de la perra como imaginario de la condición erótica femenina. Contexto: revista Anual de Estudios Literarios, (26), 122-142.

Platt, Sarah (2018). Nociones de género, música urbana y cultura popular: Cómo el fenómeno Bad Bunny está redefiniendo la masculinidad. Primer Coloquio sobre hombres y masculinidades. 25 de octubre de 2018. Universidad de Puerto Rico (Puerto Rico).

Preciado, Paul B. (2002). Manifiesto Contrasexual. Barcelona: Anagrama.

Ramírez Noreña, Viviana Karina (2012). El concepto de mujer en el reggaeton: Análisis lingüístico. Lingüística y Literatura, (62), 227-243.

Rivera, Raquel Z. (2008). Reggaeton, Gender, Blogging and Pedagogy. Latino Studies, (6), 327-338.

Rivera, Raquel Z., Marshall, Wayne y Pacini Hernández, Deborah (eds) (2009). Reggaeton. Durham y Londres: Duke University Press.

Rivera, Petra Raquel (2010). Orgulloso de Mi Caserío y de Quien Soy: Race, Place, and Space in Puerto Rican Reggaetón. [Tesis Doctoral, UC Berkeley]

Robles Murillo, Keylor (2021). El fenómeno del conejo malo “Bad Bunny”: ¿reivindicación de las masculinidades o reproducción de la misoginia? Revista Punto Género, (15), 257-276. https://doi.org/10.5354/2735-7473.2021.64408

Rodrigues Morgado, Carolina (2012). Reggaetón, mujeres e identidades: yo quiero bailar... eso no quiere decir que pa' la cama voy [Tesis Doctoral, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales de Ecuador, Ecuador].

Stecher, Antonio (2010). El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo: discusiones desde América Latina. Universitas Psychologica, 9(1), 93–107. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.acdh

Urdaneta García, Marianela (2011). El reggaetón, invitación al sexo. Análisis lingüistico. Temas De Comunicación, (20), 141–160.

Van-Dijk, Teun A. (2016). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, (30), 203-222. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10

Viera Alcazar, Meranit (2018). Feminismo, juventud y reggaetón: cuando las mujeres cantan y perrean. Vitam. Revista de investigación en humanidades, (4), 36-57. https://doi.org/10.35461/vitam.v0i3.26

Zurian Hernández, Francisco A. y Herrero Jiménez Beatriz (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en Cultura Audiovisual. Revista Área Abierta, 14 (3), 5-21. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Johan Martínez-González, Francisco-José García-Ramos

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...