The lip dub phenomenon as a collaborative audio-visual experience in the social network age
PDF (Español (España))

Keywords

lipdub
web 2.0
cibercultura
videoclip
creación colaborativa lipdub
web 2.0
cyberculture
videoclip
collaborative creation

How to Cite

Subires Mancera, M. P. (2022). The lip dub phenomenon as a collaborative audio-visual experience in the social network age. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 1610–1620. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.118
Views
  • Abstract 109
  • PDF (Español (España)) 33

Abstract

The lipdub or lip dubbing is a paradigmatic phenomenon of cyberculture, an audiovisual expression of music content that feeds off sources as the videoclip, playblack, remix, collective creation and flash mob, and it has in the Net its main broadcast channel. Video, music and Internet converge in this new creative experience of collaborative nature, in which users -as it is characteristic of web 2.0- acquire a main role. The principal objectives of this article are to analyze origins, and formal and content characteristics of this new tipology of musical videoclip, so as their uses and promoters or their incursion in other media, as television.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.118
PDF (Español (España))

References

ASOCIACIÓN PARA LA INVESTIGACIÓN DE MEDIOS DE COMUNICACIÓN (2011): 13ª encuesta AIMC a usuarios de Internet. Navegantes en la Red, Madrid, AIMC, en http://download.aimc.es/aimc/navred2010/macro2010.pdf (consultado: 28/01/2012)

ASOCIACIÓN DE INVESTIGACIÓN EN MEDIOS DE COMUNICACIÓN (2011): Audiencia de Internet, EGM. Octubre/Noviembre de 2011, Madrid, AIMC, en http://www.aimc.es/spip.php?action=acceder_document&arg=1860&cle=faf8596ad0df18ce8062d89bde94d748&file=pdf%2Finternet311.pdf (Consultado: 28/01/2012)

CARTAS, Ivan (2011): "El lip dub, la evolución del vídeo con potencial didáctico" en Revista ITE del Ministerio de Educación, en

http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/musicaeducacion-y-tic/item/333-el-lip-dub-la-evoluci%C3%B3n-delv%C3%ADdeoen-las-aulas (Consultado: 15/01/2012)

CISCO SYSTEMS (2011): Entering the Zettabyte Era, USA, Cisco, en http://www.cisco.com/en/US/solutions/collateral/ns341/ns525/ns537/ns705/ns827/VNI_Hyperconnectivity_WP.pdf (Consultado: 3/02/2012)

ESTALELLA, Adolfo (2005): De la cultura de la remezcla a la creatividad colectiva.

En ZEMOS98: Creación e Inteligencia colectiva [zemos98_7], Asociación Cultural Comenzemos Empezemos, Instituto Andaluz de la Juventud y Universidad Internacional de Andalucia, en http://www.zemos98.org/festivales/zemos987/pack/creacioneinteligenciacole

ctiva.pdf (Consultado: 02/02/2012)

TOM JOHNSON (2007) “Lip Dub Video Clip Captures Essence of the Web — Spontaneity, Authenticity, Participation, Fun”, en

http://idratherbewriting.com/2007/06/05/lip-dub-video-analysis/ (Consultado 20/01/2012)

MESO AYERDI, Koldobika (2004): Teléfonos móviles e Internet, nuevas tecnologías para construir un espacio público contrainformativo. El ejemplo de los flash mob en la tarde del 13M. Revista Latina de Comunicación Social, 58, La Laguna (Tenerife), en

http://www.ull.es/publicaciones/latina/20041558meso.pdf (Consultado 01/02/2012)

SEDEÑO VALDELLÓS, Ana María (2002): Lenguaje del videoclip, Málaga, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.

SUBIRES MANCERA, María Purificación (2007) “Contenidos audiovisuales en la red: vídeo y televisión online. Características, tipología y funciones”, en: Actas de las XIV Jornadas Internacionales de Jóvenes Investigadores en Comunicación: La cultura y el entretenimiento en los medios de comunicación, AIJIC, Málaga.

SUBIRES MANCERA, María Purificación y VERA BALANZA, María Teresa (2012): “Cinéfilos del siglo XXI: De receptores, aficionados, fans, y otros roles en la era de la web 2.0”. Revista Icono14 [en línea] 20 de Enero de 2012, Año 10, Vol. 1,pp. 08-24, en http://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/57/75

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 María Purificación Subires Mancera

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...