Abstract
It is really rare to find an interview between a journalist and a new music band on the Spanish current television. Zapping from channel to channel, it’s easier to find a gig or a show with really famous artists doing some playback or even a reality-show with anonymous people singing. However, nowadays there are some examples of music programs with journalism nature. And the programs which survive have quite different narrative elements and different staging. These shows also have a different treatment of the soundtrack and all these things reflect that the narrative in television music programs has changed.
References
BREU, Ramon (2010). El documental como estrategia educativa. De Flaherty a Michael Moore, diez propuestas de actividades. Barcelona, GRAÓ.
CANET, Fernando y PRÓSPER, Josep (2009): Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos. Madrid, Síntesis.
DÍAZ, Lorenzo (2005): La Caja Sucia. Madrid, La Esfera de los Libros.
ESTABIEL, César (2008): 25 años sin ‘La edad de oro’, en El País. Disponible en internet (27.1.2012): http://www.elpais.com/articulo/portada/25/anos/edad/oro/elpepucul/20080411elptenpor_4/Tes
FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico; MARTÍNEZ ABADÍA, José (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona, Paidós.
GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (1993). Narrativa Audiovisual. Madrid, Cátedra.
GÈRTRUDIX BARRIO, Manuel (2003). Música y narración en los medios audiovisuales. Madrid, Laberinto.
GUILLOT, Eduardo (coord.) (2008): ¡Rock, acción! Ensayos sobre cine y música popular. Valencia, Avantpress Edicions.
Gutiérrez San Miguel, Begoña (2006): Teoría de la narración audiovisual. Madrid, Cátedra.
HERNÁNDEZ CORCHETE, Sira (2008). La historia contada en televisión. El documental televisivo de divulgación histórica en España. Barcelona, Gedisa.
JOLY, Martine (2003) La interpretación de la imagen: entre memoria, estereotipo y seducción. Barcelona, Paidós.
MARTÍ, Josep (2000): Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Barcelona, Deriva Editorial.
PEÑA TIMÓN, Vicente (2001): Narración audiovisual. Investigaciones. Madrid, Ediciones del Laberinto.
RADIGALES, Jaume (2007) “Música i contracultura. La (re)presentació de la cançó: d’‘O.T’ a ‘cantamania’”, en Trípodos Extra, 2007. Pp. 47-56.
REISS, Steve, FEINEMAN, Neil, y HARRY N., Abrams (2000). Thirty frames per second. The visionary art of the music video. California, Inc.
RODRÍGUEZ PASTORIZA, Francisco (2003): Cultura y Televisión. Una relación de Conflicto. Barcelona, Gedisa.
RTVE (2005): “Antología. Lo mejor de ‘La Edad de Oro’ (capítulo 2)”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (4.1.2012):
http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/antologia-mejor-edad-orocapitulo-2/780667/
RTVE (2005): “Antología. Lo mejor de ‘La Edad de Oro’ (capítulo 3)”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (18.1.2012):
http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/antologia-mejor-edad-orocapitulo-3/778174/
RTVE (2005): “Antología. Lo mejor de ‘La Edad de Oro’ (capítulo 6)”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (4 de enero de 2012):
http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/antologia-mejor-edad-orocapitulo-6/986768/
RTVE (2005): “Antología. Lo Mejor de ‘La Edad de Oro’ (capítulo 9)”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (27.12.2011):
http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/antologia-mejor-edad-orocapitulo-9/1010801/
RTVE (2011): “Mapa Sonoro. Madrid, ecos del subsuelo”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (28.11.2011):
http://www.rtve.es/alacarta/videos/mapa-sonoro/mapa-sonoro-madrid-ecosdel-subsuelo/1276065/
RTVE (2010): “No Disparen al Pianista. En concierto. FIB 09”, en RTVE a la carta. Disponible en internet (24.1.2012): http://www.rtve.es/alacarta/videos/nodisparen-al-pianista/disparen-pianista-concierto-fib 09/765919/
RTVE (2008): “No disparen al pianista – Manu Chao”. Disponible en http://www.rtve.es/alacarta/videos/no-disparen-al-pianista/disparenpianista-manu-chao/71336/
SÁNCHEZ NAVARRO, Jordi (2006): Narrativa Audiovisual. Barcelona, UOC.
SANCHO, Xavi (2010): “Ser ‘hipster’ en España”, en El País. Disponible en internet (20.1.2012):
http://www.elpais.com/articulo/portada/Ser/hipster/Espana/elpepisupep3/20101126elptenpor_4/Tes
SELLÉS, Magdalena (2007): El documental. Barcelona, UOC.
SOLER, Llorenç (1999). Así se crean documentales para cine y televisión. Barcelona, CIMS.
VERDÚ, Daniel (2012): “Internet entierra las escenas musicales”, en El País. Disponible en internet (19.1.2012).
VILCHES, Lorenzo (2003): “La contaminación ambiental: entre la ficción y los formatos de realidad”. En Signo y Pensamiento núm 42, 2003. Pp 9-21.
VIÑUELA, Eduardo (2009): El videoclip en España (1980-1995). Gesto audiovisual, discurso y mercado. Madrid, ICCMU.
YOUTUBE (2011): Homenaje a Canito (1/10) Tos. Disponible en internet (4/1/2012):http://www.youtube.com/watch?v=RuT2u1Slwpw&feature=related
YOUTUBE (2009): Locos por la música (debate 82’). Disponible en internet (8.12.2011) http://www.youtube.com/watch?v=WHvJr8ulEhQ
YOUTUBE (2008): No disparen al pianista. Ismael Serrano y Nach. ‘NDAP’.
Disponible en internet (20.1.2012): http://www.youtube.com/watch?v=ObiDlHg5MxQ
YOUTUBE (2011): Tarántula en Btv (Música Moderna). Disponible en internet (27.1.2012): http://www.youtube.com/watch?v=wiojx9YytCw
YOUTUBE (2010): Triana. Popgrama 1/6 (Paseo + Todo es de Color). Disponible en internet (15.1.2012): http://www.youtube.com/watch?v=qmgDl3l5nGE
YOYOBA, Merche (1994): “El ‘matrimonio’ música y televisión atraviesa uno de sus peores momentos”, en El País. Disponible en internet (15.1.2012): http://www.elpais.com/articulo/Pantallas/ABAD/_CARLOS/MORENO/_MA
NOLO_/DIRECTOR_GENERAL_DE_EPIC/ESPANA/TELEVISION_ESPANOLA_/RTVE/CANAL_PLUS/matrimonio/musica/television/atraviesa/peores/momentos/elpepirtv/19941121elpepirtv_1/Tes
MATERIAL AUDIOVISUAL
FIELDS, Jim; GRAMAGLIA, Michael (2003): The end of the century: The story of The Ramones. DVD. U.S.A, Magnolia Pictures.
MERINERO, Fernando (2011): Las Huellas de Dylan. DVD. Madrid, RTVE.
MORENO, Antonio; CABALLERO, Alejandro (2011): Frenesí en la gran ciudad. DVD. Madrid, RTVE.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Alicia Álvarez Vaquero