Abstract
This text presents the main formal aspects, the dimenions and scope of the recent scientific research project carried away under the frame of the FONDECYT Introductory program. Said research analyzes the narrative structures of the Chilean animation audiovisuals produced between 2000 and 2008. The research aimed at understanding the laws established in the sintactic-semantic relationship of the formal compositive structure, evident in any studio sample. This work inaugurates a new research line in Chile and the obtained results project towards new associative investigations including diverse disciplinary approaches.
References
AUMONT, Jacques. MARIE, Michel (1990): Análisis del filme. Barcelona, Ediciones Paidós.
BARKER, Chris (2003): Televisión, globalización e identidades culturales. Barcelona, Ediciones Paidós.
BONSIEPE Gui (2005): Retórica audiovisualística y visualización de conocimientos, Conferencia, Facultad de Humanidades y Tecnologías de la Comunicación Social, Departamento de Diseño, UTEM.
BORDWELL, David (1995): El Significado del filme, Inferencia y retórica de la interpretación cinematográfica. Barcelona, Ediciones Paidós
CABELLO, Patricio. ORTEGA, Carolina (2007): Las relaciones de género en los dibujos animados de la TV chilena. Departamento de Estudios – Consejo Nacional de Televisión. Santiago, Chile.
DEL VILLAR, Rafael (1997): Trayectos en semiótica fílmico televisiva. Santiago Chile, Dolmen Editores
GIROUX. H.A (2001): El Ratoncito Feroz, Disney o el fin de la Inocencia.
FUNDACION Germán Sánchez Ruiperez.
MARGOLIN, Víctor (2005): Las Rutas del Diseño: estudios sobre teoría y práctica. Buenos Aires, Editorial Nobuko.
METZ, Christian (2002.) Ensayos sobre la significación en el cine. Vol I y II 1964- 1972. Barcelona, Paidós,
SHOHAT, Ella, STAM, Robert (2002): Multiculturalismo cine y medios de comunicación. España, Ediciones Paidós Ibérica.
VAN DIJK. Teun. A (2008): El discurso como estructura y proceso. Barcelona, Gedisa Editorial.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Felipe Silva Montellano