Adapt or perish: new scenarios for the survival of audio-visual production companies in Andalusia
PDF (Español (España))

Keywords

productoras audiovisuales
televisión
Andalucía
RTVA
Canal Sur audiovisual companies
television
Andalusia
RTVA
Canal Sur

How to Cite

Ramos Rodríguez, E. . (2022). Adapt or perish: new scenarios for the survival of audio-visual production companies in Andalusia. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 248–263. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.21
Views
  • Abstract 62
  • PDF (Español (España)) 12

Abstract

The audiovisual companies in Andalusia are living a difficult time for their survival conditioned by the deep economic crisis in Spain. The widespread decrease of the advertising income in televisions, the reduction of public funds destined to Andalusian Radio-Television, RTVA, the sector´s fragmentation or the lack of a native business sector that requires the service of these companies, some of the keys that define the current state of progress of this sector.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.21
PDF (Español (España))

References

BOLETIN OFICIAL DEL PARLAMENTO ANDALUZ, BOPA. Nº 731, 10 de agosto 2011; nº 681, 19 de mayo 2011; nº 506, 28 de julio 2010, en www.bopa.es (consulta en 09/12/2011).

DIAZ, Bernardo (2011): El libro negro del periodismo en España. Madrid: Cátedra Unesco, Asociación de la Prensa de Madrid.

DURAN, J. y SÁNCHEZ, L. (2008). Industrias de la comunicación audiovisual. Barcelona: Publications i edicions de la Universitat de Barcelona

FERNANDEZ QUIJADA, D. (2009): “Producción independiente de televisión en Andalucía. Aproximación a la estructura de un sector desconocido”. Revista Ámbitos, nº 18. En http://grupo.us.es/grehcco/ambitos18/13fernandez.pdf (consulta en 17/10/2011).

FARIAS, Pedro (2011): Informe Anual de la Profesión Periodística 2011. Madrid: Asociación de la Prensa de Madrid.

GONZÁLEZ M., Eva (2003) “La Industria Audiovisual Regional en la Era de la Globalización” en Razón y Palabra, nº 32, en

http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/egonzalez.html (consulta en 17/12/2011).

GOMEZ, Antonio (coord.) (2009): Guía del Audiovisual de Andalucía. Producción de cine y televisión 2009/10. Sevilla: Fundación Audiovisual de Andalucía (RTVA)

LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2007): “Transición y tendencias de la documentación en televisión: digitalización y nuevo mercado audiovisual”. El profesional de la información, septiembre-octubre, v. 16, n. 5, pp. 397-408.

PORTER, Michael (1998): Ser competitivos: nuevas aportaciones y conclusiones. Universidad de Deusto, Bilbao, 1998, (pp 203-204)

SANCHEZ REVILLA, Miguel A. (2011): "Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España 2011. Resumen". Madrid: Infoadex. Tomado en http://www.infoadex.es/RESUMEN2011.pdf (Recuperado el 25/09/2011)

VALLEJO PEÑA, Francisco (2009) “La industria audiovisual en Andalucía y España ante el surgimiento de nuevos clusters” Cybergeo : European Journal of Geography. Nº 463. Tomado en http://cybergeo.revues.org/22474 (consulta el

/01/2012).

VAZQUEZ MEDEL, Miguel A. (1999) “La RTVA y la industria audiovisual andaluza” en Gittcus nº 7, junio 1999. Tomado en

http://www.infoamerica.org/articulos/v/vazquez_medel.htm (consulta el 30/12/2011).

VVAA (2011): “Memoria anual 2010. Federación de Asociaciones de Productores Audiovisuales Españoles”. Madrid: FAPAE. Tomado en

http://www.fapae.es/informes_memorias.asp (consulta el 30/10/2011).

VVAA (2012): Instituto Nacional de Estadística. “Encuesta de población activa. Cuarto trimestre de 2011.” Tomado en

http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epa0411.pdf (consulta 26/01/ 2012)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Eduardo Ramos Rodríguez

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...