Abstract
Television series have become, in recent years, one of the most consumed television formats among the audience, especially among the youngest, coming to describe this moment in which they find themselves as the golden age. Within this study, the need to analyze both the characters and the educational messages that are transmitted in the Elite television series is raised. To carry out this research, a qualitative methodology has been chosen through a content analysis of the themes that are shown in the series, as well as a study of the characters that appear in it. Among the main results obtained, it is observed how aspects related to the proper use of social networks, cyberbullying, homosexual relationships, or diseases such as cancer or HIV are treated. On the other hand, through the characters, a great diversity of nationalities is shown, as well as sexual orientation. As main conclusions, it is observed how television series for adolescents tend to capture the attention of the youth audience through themes and characters that are close to them and with whom they can identify.
References
Aran-Ramspott, S., Fedele, M., & Tarragó, A. (2018). Funciones sociales de los youtubers y su influencia en la preadolescencia. Comunicar, 26(57), 71-80. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
Bermejo, J. (2012). Los personajes y las series de ficción en la vida de los y las jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 96, 31-49. https://bit.ly/3vYbHu7
Blanco-Ruiz, M., & Sáinz-de-Baranda, C. (2018). Channels produced by LGTB+ YouTubers: Gender discourse analysis. Observatorio (OBS*), Special issue on the co-option of audiences in the attention economy, 97-121. https://doi.org/10.15847/obsOBS0001386
Calvo-Anoro, J. (2017). La representación de la homosexualidad en las nuevas series de ficción televisiva: aproximación analítica al caso de HBO (home box office) desde una perspectiva de la semiótica de la comunicación (Tesis Doctoral). Universidad San Jorge.
Capapé, E. (2020). Nuevas formas de consumo de los contenidos televisivos en España: una revisión histórica (2006-2019). Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(2), 451-459. https://doi.org/10.5209/esmp6773
Carrera, P. (2017). Internet o la Sociedad sin espectáculo. EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 13, 37-46. https://bit.ly/45z99Vr
Carrera, P., Blanco-Ruiz, M., & Sainz-de-Baranda-Andújar, C. (2020). Consumo mediático entre adolescentes. Nuevos medios y viejos relatos en el entorno transmedia. Historia y comunicación social, 25(2), 563-574. https://doi.org/10.5209/hics.72285
Casetti, F., & Di-Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós Ibérica.
Crusafon, C., González-Saavedra, C., & Murciano, M. (2020). Televisión pública en España y jóvenes universitarios: radiografía del acceso, consumo y valores más preciados. En “Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Valencia, 28-30 de octubre, 357-366. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e2
De-la-Fuente-Prieto, J., Lacasa-Díaz, P., & Martínez-Borda, R. (2019). Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
Donstrup, M. (2022). Sexo, drogas y series de adolescentes: análisis de las actitudes sociales de los adolescentes en las series televisivas. Index.Comunicación, 12(1), 261-284. https://doi.
org/10.33732/ixc/11/01/Sexodr
Fedele, M. (2014). Los personajes jóvenes en la ficción televisiva: identidades, modelos y representaciones juveniles en la era digital. Memoria Final de Proyecto Alianza 4 Universidades. Departamento de Comunicación, Universitat Pompeu Fabra.
Fedele, M., Prado, E., & García-Muñoz, N. (2011). La singularidad de las series juveniles producidas a partir de los años noventa. En J. Sierra-Sánchez & S. Liberal-Ormaechea (Coords.), Investigaciones educomunicativas en la sociedad multipantalla. (pp.325-344). Fragua.
Fellner, A. (2017). Trans television culture: Queer politics, gender fluidity, and quality TV. Oceanide, 9. https://bit.ly/3Nm5eWg
Figueras-Maz, M., Tortajada, I., & Arauna, N. (2014). La erótica del malote. Lecturas adolescentes de las series televisivas: atracción, deseo y relaciones sexuales y afectivas. Revista de estudios de juventud, 106, 49-61. https://bit.ly/3rCjLhM
Forteza-Martínez, A. (2023). La educación sexual en las series de televisión: Sex Education como estudio de caso. Revista de ciencias de la comunicación e información, 28, 99-119. https://doi.org/10.357426/rcci.2023.28.e285
Forteza-Martínez, A. (2020). Mirando pantallas: estudio sobre las audiencias en televisión e Internet en tiempos de Coronavirus. Textual & Visual Media 1(13), 74-90. https://bit.ly/2ZRbcUS
Forteza-Martínez, A., & Conde, M.A. (2021). La educación y las mujeres en las series de educativas: La otra mirada como estudio de caso. Revista Investigaciones Feministas, 12(2), 463-472. https://doi.org/10.5209/infe.71968
Forteza-Martínez, A., de-Casas-Moreno, P., & Vizcaíno-Verdú, A. (2021). Consumo televisivo e interacción en redes sociales entre jóvenes seguidores de la serie Élite. Doxa Comunicación, 33, 217-234. https://doi.org/10.31921/doxacom.n33a1470
Galán-Fajardo, E. (2007). La imagen social de la mujer en las series de ficción. Publicaciones Universidad de Extremadura
García-Manso, A. (2014). Series de ficción y homosexualidad en España: un intento por visibilizar la diversidad sexual. Revista Iberoamericana de Salud y Ciudadanía, 2(1), 29-55. https://bit.ly/3ryFdo8
García-Muñoz, N., & Fedele, M. (2011). Las series televisivas juveniles: tramas y conflictos en una “teen series”. Comunicar 19(37), 133-140. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-05
Greimas, A. J. (1987). Semántica estructural: investigación metodológica. Gredos
Guarinos, V. (2009). Fenómenos televisivos teenagers: prototipas adolescentes en series vistas en España. Comunicar, 17(33), 203-211. https://bit.ly/3walJII
Hernández-Carrillo, C. (2022). El retrato de la mujer adolescente en las ficciones televisivas contemporáneas españolas. Área Abierta, 22(2), 217-235. https://doi.org/10.5209/arab.79556
Hernández-Carrillo, C. (2023). Análisis diacrónico de la adolescencia en las ficciones televisivas españolas ambientadas en las aulas (1998-2018). Doxa Comunicación, 37, 291-312. https://doi.org/10.31921/doxacom.n37a1882
Igartúa-Perosanz, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
Jódar-Marín, J.A. (2019). Los nuevos formatos audiovisuales en los cibermedios: del reportaje televisivo al videonews. Communication & Society, 32(49), 63-75. https://bit.ly/2D6VBZz
Koeman, J., Peeters, A., & D’Haenens, L. (2007). Diversity monitor 2005. Diversity as a quality aspect of television in the Netherlands. Communications, 32, 97, 121. https://doi.org/10.1515/commun.2007.005
Lacalle, C., & Castro, D. (2017). Representations of female sexuality in Spanish television fiction. Convergencia, 24(75), 45-64. https://doi.org/drd9
Lacasa-Díaz, P. (2018). Expresiones del futuro: cómo se comunicarán las nuevas generaciones. Morata.
Lamelo, C. (2016). Televisión social y transmedia. Nuevos paradigmas de producción y consumo televisivo. UOC.
Livingstone, S.M., & Sefton-Green, J. (2016). The class: Living and learning in the digital age. NYU Press.
López-Gutiérrez, M.L., & Nicolás-Gavilán, M.T. (2015). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. Revista ComHumanitas, 6(1), 22-39. https://bit.ly/44egvwm
Masanet, M.J. (2019). Pervivencia de los estereotipos de género en los hábitos de consumo mediático de los adolescentes: drama para las chicas y humor para los chicos. Cuadernos.Info, 39, 39-53. https://doi.org/10.7764/cdi.39.1027
Masanet, M.J., & Fedele, M. (2019). El “chico malote” y la “chica responsable”: modelos aspiracionales y representaciones juveniles en las teen series españolas. Palabra Clave, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.5
Masanet, M.J., Medina-Bravo, P., & Ferrés, J. (2012). Representación mediática de la sexualidad en la ficción seriada dirigida a los adolescentes. Estudio de caso de Los Protegidos y Física o Química. Revista Comunicación, 1(10), 537-548. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.112
Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa.Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7
Mayorga-Escalada, S. (2019). Netflix, estrategia y gestión de marca en torno a la relevancia de los contenidos. adComunica, 18, 219-244. https://doi.org/10.6035/2174-0992.18.11
Muñoz-Franco, R. M., Díaz-López, A. y Sabariego-García, J. A. (2023). Impacto de las redes sociales en el rendimiento académico de los adolescentes: estudio de Instagram y TikTok. Ciencia y Educación, 4(2), 12-23. https://bit.ly/3PnLFgj
Ogea-Pozo, M. M. y Botella-Tejera, C. (2023). Sexo, amor y palabras: la traducción para doblaje de las series de adolescentes. Hikma, 22(1), 249-275. https://doi.org/10.21071/hikma.v22.i1.15165
Palomares-Sánchez, P., Hidalgo-Marí, T. y Segarra-Saavedra, J. (2022). El consumo de alcohol, tabaco y drogas en los jóvenes: un estudio sobre las teen series españolas recientes (2015-2021). Dígitos, 8, 231-250. https://doi.org/10.7203/rd.v1i8.227
Pérez-Lence, F. (2019). Sex Education: La ESI en Netflix. Comunicación y género, 2(1), 121-134. https://doi.org/10.5209/CGEN.64528
Pérez-Rufí, J. P. (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: una propuesta
desde la narrative fílmica. Razón y Palabra, 20(95), 534-552. https://bit.ly/4c6Pxw5
Pérez-Torres, V., Pastor-Ruiz, Y., & Abarrou-Beb-Boubaker, S. (2018), YouTuber videos and the construction of adolescent identity. Comunicar, 26(55), 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
Platero, R. (2008). Lesbianas: discursos y representaciones. Melusina.
Propp, V. (1998). Morfología del cuento. Ediciones Akal.
Quintana-Cabanas, J.M. (1992). Educación en valores y diseño curricular. En L.O.G.S.E. Perfiles para una nueva educación. ICE de la Universidad de Granada. pp. 15-26.
Quintas-Froufe, N., & González-Neira, N. (2016). Consumo televisivo y su medición en España: camino hacia las audiencias híbridas. El profesional de la información, 25(3), 376-383. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.07
Raya, I, Sánchez-Labella, I., & Durán-Manso, V. (2018). La construcción de los personajes protagonistas en las series de Netflix Por trece razones y Atípico. Comunicación y Medios, 27(37), 131-143. https://doi.orrg/10.5354/0719-1529.2018.48631
Roel-Vecino, M. (2018). Aproximación al estudio del consumo televisivo en el ecosistema audiovisual digital español: de la audiencia audimética a la audiencia poliédrica. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25(1), 477-492. https://doi.org/10.5209/ESMP.63741
Sullivan, J.L. (2013). Media audiences: Effects, users, institutions, and power. SAGE.
Taylor, S., & Bodgan, R.C. (1989). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Tur-Viñes, V. (2015). Engagement, audiencia y ficción. En R. Rodríguez-Ferrándiz & V. Tur Viñes (Coords.), Narraciones sin fronteras: transmedia storytelling en la ficción, la información, el documental y el activismos social y político. (pp.41-60). Cuadernos Artesanos de Comunicación, 81. Sociedad Latina de Comunicación Social.
Valverde-Maestre, A.M., & Pérez-Rufí, J.P. (2021). Sex Education (Netflix): representación de adolescentes LGTBIQ+ como recurso dramático. ZER, 26(50), 167-184. https://doi.org/10.1387/zer.22528
Vázquez-Herrero, J., González-Neira, N., & Quintas-Froufe, N. (2019). La audiencia activa en la ficción transmedia: plataformas, interactividad y medición. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 73-93. https://doi.og/10.4185/RLCS-2019-1322
Zeller, F.E., Pontee, C.E., & O’Neill, B.E. (2014). Revitalising audience research: Innovations in European audience research. Routledge.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Aurora Forteza Martínez