Abstract
Digital technology has allowed the development of a contemporary cinema that has freed itself from the conditioning of analog cinema. This new technical reality makes possible the recovery of some of the artistic concerns of modern cinema around three of its defining characteristics: the hybridization between documentary and fiction, the capture of time and the materialization of cinematic thinking. The contemporary digital modernity is configured as a transversal phenomenon that runs through the spaces of non-fiction, fiction and experimental cinema. This article aims to analyse the first manifestations of this new digital experience in Spanish cinema.
References
ABRAMS, Harry N., BALL, Steven, CURTIS, David, RESS, Alan Leonard y White, Duncan (Eds.) (2011): Expanded Cinema: Art, Performance and Film. London, Tate Publishing.
BALLÓ, Jordi y PINTOR, Iván (2014): “Exhibition Cinema. A Crossroads between the Cinema and the Museum.”, en Hispanic Research Journal, nº 15(1), 2014, pp. 35-48. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://dx.doi.org/10.1179/1468273713Z.00000000072>
BERGALA, Alain (2007): “Cartas a dos cineastas”, en Cahiers du Cinema – España, nº4, 2007, pp. 47-49.
BOUQUET, Stéphane (2000): “Est-ce encore du cinéma?”, en Cahiers du cinéma hors série 25, Aux frontiers du cinéma, 2000, pp. 20-21.
BRENEZ, Nicole (2011): “Mimesis 2”, en BALLÓ, Jordi (Ed.): Todas las cartas. Correspondencias fílmicas. Barcelona, Intermedio, pp. 90-115.
BROULLÓN, Manuel (2013): “En torno al concepto de ‘esbozo cinematográfico’: conversación con José Luis Guerin”, en Frame nº 9, 2013, pp. 67-84. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://fama2.us.es/fco/frame/frame9/frame9/estudios/1.4.pdf>
CANET, Fernando (2013): “La fricción entre el azar y lo controlado en el cine de José Luis Guerin”, en Archivos de la Filmoteca nº 72, 2013, pp. 145-159.
CATALÀ, Josep Maria (2001): “La crisis de la realidad en el documental español contemporáneo”, en CATALÀ, Josep Maria, CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (Coords.): Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España. Madrid, Ocho y Medio, pp.27-44.
___ (2005): “Film-ensayo y vanguardia”, en CERDÁN, Josetxo, y TORREIRO, Casimiro (Eds.): Documental y vanguardia. Madrid, Ediciones Cátedra, pp.109-159.
___ (2013): “El horizonte interior. Realidad y ficción en el documental. Los casos e José Luis Guerin y Basilio Martín Patino”, en MÍNGUEZ, Norberto (Ed.): Ficción y no ficción en los discursos creativos de la cultura española. Madrid, Iberoamericana, pp. 93-114.
___ (2014a): “Melodramatic Thought in Contemporary Spanish Documentaries”, en Hispanic Research Journal nº 15(1), 2014, pp. 61-74. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://dx.doi.org/10.1179/1468273713Z.00000000074>
___ (2014b): “Realismo cyborg. Formas del documental contemporáneo”, en Telos nº 96, 2014, pp. 96-98.
CERDÁN, Josetxo, y WEINRICHTER, Antonio (Eds.) (2007): D-Generación. Experiencias subterráneas de la no ficción española. Las Palmas de Gran Canaria, Festival Internacional de Cine de Las Palmas de Gran Canaria; Madrid, Instituto Cervantes.
___ (2007): “Isaki Lacuesta/Iñaki Lacuesta”, en CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (Eds.): Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid, Ediciones Cátedra, pp. 207-251.
CRESPO, Alfonso (2006): “Sobre un cine que nace y una sombra que se cierne”, en
CRESPO, Alfonso (Coord.): El batallón de las sombras. Madrid, Ediciones GPS,pp. 9-15.
CUEVAS, Efrén (2012a): “Cycles of Life: El cielo gira and Spanish Autobiographical Documentary”, en LEBOW, Alisa (Ed.): The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary. London, New York: Wallflower Press, pp. 79-97.
___ (2012b): “El cine autobiográfico en España: una panorámica”, en RILCE. Revista de Filología Hispánica nº 28(1), 2012, pp. 106-125. Disponible en Internet (15.5.2017):https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/rilce/article/view/2990/2791
___ (2013): “Fronteras del yo en el documental español”, en MÍNGUEZ, Norberto (Ed.): Ficción y no ficción en los discursos creativos de la cultura española. Madrid: Iberoamericana, pp. 115-128.
DELEUZE, Gilles (1986): La imagen-tiempo. Traducción de Irene Agoff. Barcelona, Paidós.
DÍAZ, Alejandro (2006): “Entrevista Daniel V. Villamediana”, en Miradas de Cine. Revista de actualidad y análisis Cinematográfico nº 84. 2006. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://archivo.miradasdecine.es/actualidad/2009/03/entrevista-daniel-vvillamediana.html>
ECHART, Pablo (2013): “La casa Emak Bakia. Del cinepoema al documental de creación”, en Ikusgaiak. Cuadernos de Cinematografía nº 8, 2013, pp. 35-54. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.euskoikaskuntza.org/es/publicaciones/la-casa-emakbakia-del-cinepoema-al-documental-de-creacion/art-23621/>
FERNÁNDEZ, Vanesa (Ed.) (2014): Territorios y fronteras II. Emergencias y urgencias en el cine documental español Bilbao: Universidad del País Vasco.
FIANT, Antony (2014): Pour un cinéma contemporain soustractif. Saint Denis: Presses Universitaires de Vincennes.
LA FERLA, Jorge (2009): Cine (y) digital. Buenos Aires, Manantial.
LOS HIJOS (2012): “Tres por dos”, en FERNÁNDEZ, Vanesa y GABANTXO, Miren (Eds.): Territorios y fronteras. Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao, Universidad del País Vasco, pp. 117-122.
LOSILLA, Carlos (2005): “Contra ese cine español. Panorama general al inicio de un nuevo siglo”, en Archivos de la Filmoteca nº 49, 2005, pp. 124-145. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/30>
___ (2015): “Emerge ‘otro’ cine español. Un impulso colectivo”, en Caimán Cuadernos de cine nº 19, 2015, pp. 6-8.
MONTERDE, José Enrique (2007): “José Luis Guerín/José Luis Carroggio Guerín”, en CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (Eds.): Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid, Ediciones Cátedra, pp. 109-140.
PEDRO, Gonzalo de (2012): “Hijos sin hijos. Un disparo en medio de un concierto”, en FERNÁNDEZ, Vanesa y GABANTXO, Miren (Eds.): Territorios y fronteras. Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao, Universidad del País Vasco, pp. 109-114.
PENA, Jaime (2006): “Excéntricos”, en RODRIGUEZ, Hilario J. (Coord.): Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español. Madrid, Festival de Cine de Alcalá de Henares, pp. 197-202.
___ (2015): “La renovación que viene de Galicia. Figuras en el paisaje”, en Caimán Cuadernos de cine nº 19, 2015, pp. 26-27.
PÈRE, Olivier (2011): “LA/AS, pensamiento salvaje y minimalismo grandioso”, en
BALLÓ, Jordi (Ed.): Todas las cartas. Correspondencias fílmicas. Barcelona, Intermedio, pp. 131-155.
PRÉDAL, René (2008): Le cinéma à l’heure des petites caméras. Paris, Klincksieck.
PUYAL, Alfonso (2012): “Cineastas en el museo: José Luis Guerín”, en Archivos de la Filmoteca nº 69, 2012, pp. 104-119. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/24/23>
QUINTANA, Àngel (2006): “Después de la posmodernidad”, en CRESPO, Alfonso (Coord.): El batallón de las sombras. Madrid, Ediciones GPS, pp. 17-28.
___ (2008): “Tras el misterio de la mítico. Entrevista Albert Serra”, en Cahiers du Cinema – España nº 12, 2008, pp. 12-13.
___ (2009): “Un cineasta del siglo XXI” en Cahiers du Cinéma. España nº 28, 2009, pp. 6-8.
___ (2011): Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona, Acantilado.
REVIRIEGO, Carlos (2005): “Mercedes Álvarez” en El Cultural, Madrid. (29.12.2005) Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.elcultural.es/version_papel/CINE/16223/Mercedes_Alvarez>
RODRIGO CARMENA, Vicente (2012): “La imagen como cuerpo. Entrevista a Daniel V. Villamediana”, en Cineuá. Revista de Cine nº10, 2012. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.cineua.com/wordpress/la-imagen-como-cuerpoentrevista-a-daniel-v-villamediana/>
RODRIGUEZ, Hilario J. (Coord.) (2006): Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español. Madrid, Festival de Cine de Alcalá de Henares.
ROYOUX, Jean-Christophe (1999): “Por un cine de exposición. Retomando algunos jalones históricos”, en Acción paralela nº 5, 1999, p.4. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.accpar.org/numero5/royoux.htm>
SÁNCHEZ, Sergi (2013): Hacia una imagen no-tiempo. Deleuze y el cine contemporáneo. Oviedo, Ediciones de la Universidad de Oviedo.
SERRA, Albert (2010): Honor de cavalleria. Plano a plano. Barcelona, Intermedio.
___ (2014): “La dramaturgia de la presencia”, en Cinema Comparat/ive Cinema, nº II (4), 2014, pp. 93-96. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://www.ocec.eu/cinemacomparativecinema/pdf/ccc04/15_esp_articulos_serra.pdf>
SIMINIANI, León (2012): “¿Hacia una poética de la contradicción?”, en
FERNÁNDEZ, Vanesa y GABANTXO, Miren (Eds.), Territorios y fronteras. Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao: Universidad del País Vasco, pp. 89-99.
THIBAUDEAU, Pascale (2014): “Caracremada (2010) de Lluís Galter: memoria de una guerra fantasma”, en Pandora. Revue d’études hispaniques nº 12, 2014, pp. 269-286. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://hispadoc.es/servlet/articulo?codigo=5238935>
WEIBEL, Peter (2003): “Expanded Cinema, Video and Virtual Environments”, en SHAW, Jeffrey y WEIBEL, Peter (Eds.): Future Cinema: The Cinematic Imaginary after Film Sydney, University of Sydney Library, pp. 110-124.
YOUNGBLOOD, Gene (2012): Cine expandido. Traducción de María Ester Torrado. Buenos Aires, Eduntref.
WEINRICHTER, Antonio (2006): “Mirando para otra parte. En los márgenes del audiovisual”, en RODRIGUEZ, Hilario J. (Coord.): Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español. Madrid, Festival de Cine de Alcalá de Henares, pp. 307-310.
___ (2007): “Festivales, museos y otras orillas del audiovisual. Notas sobre el estado de salud del documental y la ficción”, en FONT, Doménec y LOSILLA, Carlos (Eds.): Derivas del cine europeo contemporáneo. Valencia, Ediciones de la Filmoteca, pp. 69-79.
___ (2009): Metraje encontrado. La apropiación en el cine documental y experimental. Pamplona: Festival de Cine Documental de Navarra.
ZUNZUNEGUI, Santos (2001): “Corregir y dirigir. Monos como Becky”, en CATALÀ, Josep Maria, CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (Coords.): Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España. Madrid, Ocho y Medio, pp. 313-318.
___ (2007): “Joaquín Jordà Català”, en CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (Eds.): Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid, Ediciones Cátedra, pp. 173-203.
___ (2012): “Prólogo”, en FERNÁNDEZ, Vanesa y GABANTXO, Miren (Eds.):Territorios y fronteras. Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao, Universidad del País Vasco, pp. 13-15.
___ (2014): “The four turns”, en Hispanic Research Journal 15(1), 2014, pp. 22-34. Disponible en Internet (15.5.2017): <http://dx.doi.org/10.1179/1468273713Z.00000000071>
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Lourdes Monterrubio