Abstract
The media of the Latin American region show public policies distorted by the institutionalized practices. The problem of community participation in television production underlies the policy-program-communication products triad. Is propose to objective of the study, to identify the essential elements in that community participation in public policy of the media in Latin America. To obtain results are use methods in theoretical and empirical levels. The contradiction between public media policies, programming and communication products are originate in the wrong operationalization of regulations or its lacks.
References
BOURDIEU, Pierre (1996): Sobre la televisión. Barcelona, Editorial Anagrama. Constitución de la República. (1976). Artículo1, Capítulo 1. Cuba.
DUNN, William (2004): Public Policy Analysis: An introduction. New Jersey, Pearson Prentice Hall.
ICRT (2011): “Política de Programación de la Radio y la Televisión Cubanas”. La Habana.
KRAFT, Michael, y FURLONG, Scott (2007): Public Policy: Politics, analysis, and alternatives. Washington D.C, CQ Press.
Ley de medios. Regulación de la prestación de servicios de radio, televisión y otros servicios de comunicación audiovisual. (2014). Registro Oficial N° 19307, 29 diciembre, Título II, Artículo 7, Inciso C. Uruguay.
Ley de Radio y Televisión. (2004). Registro Oficial N° 28278, 15 julio, Libro I,
Artículo 7. Perú.
Ley de Responsabilidad Social en Radio, Televisión y Medios Electrónicos. (2004). Registro Oficial N° 39.610, 7 diciembre, Capítulo 1, Artículo 2. Venezuela.
Ley General de Telecomunicaciones, Tecnologías de Información y Comunicación, (2011). Registro Oficial N° 164, 8 agosto, Título I, Artículo 6. Bolivia.
Ley General sobre los Medios y la Comunicación Social. (1989). Registro Oficial N°57, 21 abril, Capítulo I, Artículo 3. Nicaragua.
Ley Orgánica de Comunicación. (2013). Registro Oficial N° 22, 25 junio, Título II, Capítulo 1. Ecuador.
OCAMPO, José (2004): Reconstruir el futuro. Globalización, desarrollo y democracia en América Latina. Bogotá, Editorial Norma.
PARSONS, Wayne (1995): Public Policy: An Introduction to the Theory and Practice of Policy Analysis. Aldershot, Edward Elgar Publishing Limited.
Principios y Conceptos sobre la Sociedad de la Información y la organización de lasTecnologías de la Información y las Telecomunicaciones –TIC. (2009). Registro Oficial N° 1341, 30 julio, Título I, Capítulo I, Artículo 4. Colombia.
RODRÍGUEZ, Jordi, LÓPEZ-ESCOBAR, Esteban, y Tolsá, Antonio (2011): “La percepción pública de los políticos, los partidos y la política, y uso de medios de comunicación”, en Comunicación y Sociedad, No 2, pp. 7-39.
Servicios de Comunicación Audiovisual. (2009). Registro Oficial N° 26522, 10 octubre, Capítulo 1, Artículo 2. Argentina.
VELASQUEZ, Raúl (2009): “Hacia una nueva definición del concepto política pública", en Desafios, No 20, 2009, pp. 149-187.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Eduardo Alejandro Hernández Alfonso, Luis Ernesto Paz Enrique, María Teresa Caballero Rivacoba