Abstract
This article analyzes the reception that the national republican newspapers and their respective theatrical critics dispensed to the Valleinclanian carlist Tragedy Voices de gesta when premiering in Madrid in 1912. This analysis shows discrepancies between the critics and the newspapers in which they wrote their reviews, originated by the difference of objetives.
References
ALSINA, José (1912a): “Teatro de la Princesa. La marquesa Rosalinda. En el beneficio de Díaz de Mendoza”, en El País, Madrid. (6.1.1912), p. 1.
___ (1912b): “Por los teatros”, en El País, Madrid. (2.5.1912), p. 1.
___ (1912c): “Temporada italiana. Teatro de la comedia”, en El País, Madrid (6.5.1912), p. 1.
___ (1912d): “Temporada italiana”, en El País, Madrid. (11.5.1912), p. 1.
___ (1912e): “Por los teatros. Apolo. Beneficio de la Sra. Lahera”, en El País, Madrid. (25.5.1912), p. 2.
___ (1912f): “Teatro de la Princesa. Voces de gesta”, en El País, Madrid. (27.5.1912), p. 2.
ANÓNIMO (1911): “Nuevo colega. España Libre”, en ABC, Madrid. (16.5.1911), p. 8.
___ (1912): “Voces de gesta, por Valle-Inclán. El estreno de esta noche en la Princesa”, en España Nueva, Madrid. (26 de mayo 1912), 1.
ARCO BRAVO, Miguel Ángel del (2013): Periodismo y bohemia (en Madrid alrededor de 1900). Disponible en Internet (2.4.2017) .
ARIMÓN, Joaquín (1912): “Teatro de La Princesa. Beneficio de Díaz de Mendoza. La marquesa Rosalinda”, en El Liberal, Madrid. (6.3.1912), p. 3.
___ (1912): “Teatro de la Princesa. Voces de gesta”, en El Liberal, Madrid. (27.5.1912), p. 2.
BALLESTEROS DORADO, Ana Isabel (1995): “Claves de la simbología espacial en Voces de gesta”, en Manuel Aznar y Juan Rodríguez (eds.): Valle-Inclán y su obra. Barcelona, Associació d’ idees, pp. 489-500.
___ (2007): Un antihéroe valleinclaniano en escena: Carlino de Voces de gesta. Madrid, UMER/INSERSO.
BELLO, Luis (1912): “En la Princesa Voces de gesta, por D. Ramón del Valle-Inclán”, en España Nueva, Madrid. (27.5.1912), p. 1.
CAMPOS, Gregorio (1912): “Valle-Inclán en la Princesa. Éxito grandioso de Voces de gesta”, en El Correo Español, Madrid. (27.5.1912), p. 1.
CORDERO DEL CAMPILLO, Miguel (1973): “Félix Gordón Ordás. 1885-1973”, en M. Cordero del Campillo, C. Ruiz Martínez y B. Madariaga de la Campa, (co-dirs.): Semblanzas Veterinarias. León, Edic. de Laboratorios SYVA, pp. 287-333.
DESVOIS, Jean Michel (1977): La prensa en España (1900-1931). Madrid, Siglo XXI.
DOUGHERTY, Dru (2003): Palimpsestos al cubo: prácticas discursivas de Valle Inclán. Madrid, Fundamentos.
FERNÁNDEZ ESCUDERO, Agustín (2012): El marqués de Cerralbo (1845-1922): Biografía política. Madrid, Universidad Complutense.
F[ERRAZ], R[icardo] (1912): “El estreno de anoche. Princesa”, en España Libre, Madrid (27.5.1912), p. 4.
FLAVIUS (1912): “La marquesa Rosalinda”, en España Nueva, Madrid. (6.3.1912), p.1.
GAGO RODÓ, Antonio (2012): “Ante la desacralización del teatro: la simultaneidad de una teatralidad poética en Voces de gesta de Valle-Inclán. Cien años de su estreno y edición”. Don Galán 2. Disponible en Internet (9.4.2017):
GÓMEZ APARICIO, Pedro (1974): Historia del periodismo español. Madrid, Editora Nacional.
GONZÁLEZ SORIANO, José Miguel (2008): “Protagonistas de la II república: Luis Bello, presidente de la comisión del Estatuto de Cataluña”, en Cuadernos Republicanos, Madrid. Nº 66, pp. 11-51.
GONZÁLEZ DEL VALLE, Luis (2000): “Valle-Inclán y la tragedia: el caso de Voces de gesta”, en Margarita Santos Zas, Luis Iglesias Feijoo, Javier Serrano Alonso, Amparo de Juan Bolufer (eds.): Valle-Inclán (1898-1998): escenarios. Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela; págs. 271-316.
___ (2002): La canonización del diablo: Baudelaire y la estética moderna en España. Madrid, Verbum.
GORDÓN ORDÁS, [Félix] (1912): “Por los teatros. Impresiones de un espectador”. El Radical, Madrid. (27.5.1912), p. 1.
L.[¿José de la Loma?] (1912): “De teatros”, en El Liberal, Madrid (26.5.1912), p. 2.
LÓPEZ DE ZUAZO ALGAR, Antonio (1987): Catálogo de periodistas españoles del siglo XX. Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
NAVARRO, Pedro (1912): “Noches de estreno. La casta, por J. López Pinillos”, en España Nueva, Madrid. (14.3.1912), p. 1.
ORTEGA Y GASSET, Manuel (1956): El Imparcial. Biografía de un gran periódico español. Zaragoza: Librería General.
P. (1912): “Novedades. Por los teatros. El país de la machicha”, en El País, Madrid. (9.5.1912): p. 1.
ROCH, León (1923): Setenta y cinco años de periodismo. Madrid, Imprenta Ramona Velasco.
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús (2006): Valle-Inclán, caricaturista moderno: nueva lectura de Luces de bohemia. Madrid, Fundamentos.
SÁNCHEZ ILLÁN, Juan Carlos (1999): Prensa y política en la España de la Restauración. Rafael Gasset y El Imparcial. Madrid, Biblioteca Nueva.
SANTOS ZAS, Margarita (1987): “El carlismo de Valle-Inclán: balance crítico”, en Anales de Literatura Española Contemporánea, nº 12-3, p. 337-368
___ (1993): Tradicionalismo y literatura en Valle-Inclán (1889-1910). Boulder, Society of Spanish and Spanish-American Studies.
SEOANE, María Cruz y SÁINZ, María Dolores (1996): Historia del periodismo en España. Siglo XX: 1898-1936. Madrid, Alianza Editorial.
VALLE-INCLÁN, Ramón María (1994): Entrevistas, conferencias y cartas, Joaquín y Javier del Valle-Inclán (eds.). Valencia, Pre-Textos.
VEIGA GRANDAL, Pilar (2006): “Valle-Inclán y el teatro poético: breve estado de la cuestión”, en Anales de Literatura Española Contemporánea, nº 31-3, p. 67- 98.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Ana Isabel Ballesteros Dorado