Nationality in comedies broadcast in Spain between 1980 and 2009
PDF (Español (España))

Keywords

Comedia
cine
nacionalidad
España
calificación películas
cuota de pantalla Comedy
cinema
nationality
Spain
film certificate
quota of screen time

How to Cite

Sánchez Hernández, M. E., Urchaga Litago, J. D. ., & Huerta Floriano, M. Ángel . (2022). Nationality in comedies broadcast in Spain between 1980 and 2009. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 585–598. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.46
Views
  • Abstract 73
  • PDF (Español (España)) 19

Abstract

This research essay explores the variable of nationality in films described as comedy in Spain, between the years 1980 and 2009. Using the Spanish Ministry of Culture Database of qualified films as main source of information, the variable “nationality” is extracted out of a sample of 2731 films. The results show that a 92% of the films come from the United States or Europe (the 21% of the total are Spanish films). A small although relevant presence of co-productions between Spain and Latin America is also detected (about the 2% of the total), and among secondary purveyors, with a minority although recurrent presence, are countries like Canada, Mexico, Australia, Ireland and Argentina.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.46
PDF (Español (España))

References

ALTMAN, R. (2000): “Los géneros cinematográficos”. Barcelona, Paidós.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, J. M., & LÓPEZ VILLANUEVA, J. (2007): “Situación de la industria cinematográfica española. Políticas públicas ante los mercados digitales”, en Alternativas de política cultural: las industrias culturales en las

redes digitales: (disco, cine, libro, derechos de autor). Barcelona, Gedisa, pp. 107-164.

AUGROS, J. (2000): “El dinero de Hollywood: financiación, producción, distribución y nuevos mercados”. Barcelona, Paidós.

BUEY CIESLAK, Verónica (2010). Impacto de la cuota de pantalla en las audiencias del cine español: Por qué surge la cuota de pantalla y qué efecto tiene en nuestro cine. Tesina del máster en gestión cultural: música, teatro y danza del

Instituto Complutense De Ciencias Musicales dirigida por Fernando de Garcillán Prieto. Accesible en:

http://www.mastergestioncultural.org/files/file/tesinas/t100221%20buey,%20vernica%20el%20impacto%20de%20la%20cuota%20de%2

pantalla%20en%20las%20audiencias%20del%20cine%20espaol.pdf

CALVO HERRERA, C. (2003): “La empresa de cine en España”. Madrid, Ediciones del laberinto.

COMISIÓN EUROPEA (2011): “Documento de reflexión evaluación de la ayuda estatal a las obras cinematográficas y otras producciones del sector audiovisual”. Publicado el 20 de junio de 2011. ec.europa.eu/competition/consultations/2011.../issues_paper_es.odt

CUEVAS, A. (1999): “Economía cinematográfica: la producción y el comercio de películas”. Madrid, Imaginógrafo.

HUERTA FLORIANO, M. Á. (2005): “Los géneros cinematográficos: usos en el cine español (1994-1999)”. Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca.

LEY DEL CINE (2007). “Ley 55/2007 de 28 de diciembre del cine”. BOE nº 312, sábado 29 de diciembre de 2007.

LINARES PALOMAR, R. (2009): “La promoción cinematográfica: Estrategias de comunicación y distribución de películas”. Madrid, Fragua.

MATAMOROS, D. (2009): “Distribución y marketing cinematográfico: manual de primeros auxilios”. Barcelona, Universitat de Barcelona.

PINEL, V. (2009): “Los géneros cinematográficos: géneros, escuelas, movimientos y corrientes en el cine”. Barcelona, Robinbook.

REDONDO, I. (2000): “Marketing en el cine”. Madrid, Pirámide.

SAURA, A., & DE MORA JIMÉNEZ, R. (2010): “La presencia del cine español en el mercado internacional”. Madrid, Fundación alternativas.

THE COCKTAIL ANALYSIS. (2009): “Consumo de productos culturales”. http://www.tcanalysis.com/uploads/2009/11/informe_observatorio_cultural.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 María Esther Sánchez Hernández, José David Urchaga Litago, Miguel Ángel Huerta Floriano

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...