Genre mixing in US TV fiction. The case of Joss Whedon
PDF (Español (España))

Keywords

género
mezcla de géneros
hibridación de géneros
showrunner
televisión norteamericana
Joss Whedon
series norteamericanas dramáticas
Buffy
cazavampiros
Angel
Firefly
Dollhouse genre
genre mixing
generic mixture
generic hybridity
showrunner
US television
Joss Whedon
Buffy
the vampire slayer
television drama
Angel
Firefly
Dollhouse

How to Cite

Raya Bravo , I. . (2022). Genre mixing in US TV fiction. The case of Joss Whedon. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 396–411. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.33
Views
  • Abstract 47
  • PDF (Español (España)) 13

Abstract

The problem of genre has always been a key issue in media discourse. Nowadays, television is in transition and the genre mixing or generic hybridity is the most important characteristic in the TV drama. Joss Whedon is one of the most important showrunners in present US television. We will analyze his television shows, because all his programs are remarkable mixed dramas.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.33
PDF (Español (España))

References

ALLEN, Robert C. y HILL, Annette (ed.) (2004): The Television Studies Reader, London, Routledge.

ALTMAN, Rick (2000): Los géneros cinematográficos, Barcelona, Paidós Comunicación.

ARISTÓTELES: Poética, edición electrónica de la Biblioteca virtual de la Escuela de Filosofía Universidad ARCIS, en

http://www.philosophia.cl/biblioteca/aristoteles.htm (consultado: 10/01/2012).

BALLÓ, Jordi y PÉREZ, Xavier (2005): Yo ya he estado aquí: ficciones la repetición, Barcelona, Anagrama.

BIGNELL, Jonathan (2005): An introduction to Television Studies, New York, Routledge.

BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin (2001): Film Art. An introduction, New York, McGraw-Hill.

CALABRESE, Omar (1994): La era neobarroca, Madrid, Cátedra.

CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2005): Primer Time: las mejores series de TV americanas. De CSI a Los Soprano, Madrid, Calamar Ediciones.

CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2006): El espejo deformado. Versiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood, Sevilla, Secretariado de Publicaciones de la Universidad.

CASETTI, Francesco y DI CHIO, Federico (1999): Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación, Barcelona, Paidós.

CASTAÑARES, Wenceslao (1997): “La televisión y sus géneros: ¿una teoría imposible?, en Cuadernos de información y comunicación (CIC), nº 3 (ejemplar dedicado a: El Estado de la cuestión), pp. 167-182, en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=188593

(consultado: 19/01/2012).

CREEBER, Glen (ed.) (2008): The Televisión Genre Book, Londres, British Film Institute by Palgrave Macmillan.

ECO, Umberto (1999): La transparencia perdida, Barcelona, Lumen.

GARCÍA DE CASTRO, Mario (2007): “La televisión hipermoderna”, en Telos: Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, nº 73, en http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulotribuna.asp@idarticulo=2&rev=73.htm (consultado: 20/01/2012).

GENETTE, Gérard (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.

GORDILLO, Inmaculada (2009): La hipertelevisión: géneros y formatos, Ecuador,Ciespal.

HAVENS, Candace (2003): Joss Whedon: The Genius Behind Buffy, Dallas, Benbella Books.

IMBERT, Gérard (2008): El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales, Madrid, Cátedra.

LEVINE, Elana y PARKS, Lisa (ed.) (2007): Undead TV: Essays on Buffy the Vampire Slayer, Durham, Duke University Press.

LIPOVETSKY, Gilles y CHARLES, Sébastien (2006): Los tiempos hipermodernos, Barcelona, Anagrama.

MITTELL, Jason (2004): Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture, New York, Routledge.

RINCÓN, Omar (2006): Narrativas mediáticas. O cómo se encuentra la sociedad del entretenimiento, Barcelona, Gedisa Editorial.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luís (2003): Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión, Madrid, Alianza Editorial.

SCHATZ, Thomas (1981): Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, New York, Random House.

SHIMPACH, Shawn (2010): Television in transition. The Life and Afterlife of the Narrative Action Hero, United Kingdom, Wiley-Blackwell.

STAM, Robert (2001): Teorías del cine, Barcelona, Paidós.

TODOROV, Tzvetan (2005): Introducción a la literatura fantástica, México, Ediciones Coyoacán.

TOUS, Anna (2010): La era del drama en televisión. Perdidos, CSI: Las Vegas, El ala oeste de la Casa Blanca, Mujeres Desesperadas y House, Barcelona, Editorial UOC.

WILCOX, Rhonda (2005): Why Buffy Matters: The Art of Buffy the Vampire Slayer, London, I.B.Tauris.

WINCKLER, Martin (2002): Les miroirs de la vie. Histoire des séries américaines, París, Le Passage.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Irene Raya Bravo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...