Video games on social networking sites: learning from optimal experiences
PDF (Español (España))

Keywords

videojuegos
redes sociales
aprendizaje colaborativo
entornos lúdicos
excedente cognitivo Videogames
social networks
collaborative learning
ludic engagement
play
game
cognitive surplus

How to Cite

Esnaola Horacek , G., & Levis, D. (2022). Video games on social networking sites: learning from optimal experiences. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(7), 265–279. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2009.v01.i07.18
Views
  • Abstract 64
  • PDF (Español (España)) 42

Abstract

We will develop concepts of academic interest about the educational possibilities that currently offer videogames in the Web 2.0. We have a particular description of video games apply to certain categories offered by social networks, especially Facebook. We stand our research at the crossings between human communication, technological mediation and videogame environments for teaching and learning practices focusing on a renewed educational paradigm. Since our interest as researchers of "quality education" didactic guidelines suggest possible to take advantage of social networking immersive and collaborative potential by enhancing the flow that produce entertaining as cognitive surplus toward school learning.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2009.v01.i07.18
PDF (Español (España))

References

BAUMAN, Zygmunt (2006): Tiempos líquidos. Buenos Aires, Tusquets Editores

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly (1990): Flow: The Psychology of Optimal Experience. Nueva York, Harper Collins.

DE KERKOVE, Derrick (1995): La piel de la cultura. Barcelona, Gedisa.

ECHEVERRÍA, Javier (1999): Los señores del aire: Telépolis y el Tercer Entorno. Barcelona, Destino.

ESNAOLA HORACEK, Graciela (2006): Claves culturales en la construcción del conocimiento: ¿qué enseñan los videojuegos? Buenos Aires, Alfagrama.

ESNAOLA HORACEK, Graciela (2009): “Videojuegos ‘Teaching Tech’: Pedagogos de la convergencia global. La docilizacion del pensamiento a través del macrodiscurso cultural y la convergencia tecnológica”, en Teoría de la Educación, vol. X. Disponible en Internet (01.02.2010): http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_01/n10_01_esnaola_horacek.pdf.

FERNÁNDEZ ZALAZAR, Diana (2008): “Del tiempo de la conexión a la conectividad de la gente”, en NERI, Carlos y FERNÁNDEZ ZALAZAR, Diana (eds.): Telarañas del conocimiento. Buenos Aires, Libros y Bytes.

FERRÉS I PRATS, Joan (2000): Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona, Paidós.

GARCÍA CANCLINI, Néstor (2007): Lectores, espectadores e internautas. Barcelona, Gedisa.

GARCÍA CARRASCO, Joaquín et al. (eds.) (2006): La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana. Barcelona, Ariel.

LENHART Amanda, MADDEN, Mary y HITLIN, Paul (2009): “Teens and Technology: Youth are Leading the Transition to a Fully Wired and Mobile Nation”, en Portal Educ.ar. Disponible en Internet (01.02.2010):

http://portal.educ.ar/debates/educacionytic/nuevosalfabetismos/epistemologia-de-las-marcas-en-la-era-de-la-incertidumbre-lageneracion-arroba.php.

LEVIS, Diego (2009): La pantalla ubicua (2ª edic. ampliada). Buenos Aires, La Crujía.

LEVIS, Diego (2007): “Medios digitales: creación artística y producción cultural”, en Dossier Nuevas Tecnologías, Observatorio nº 5. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

MACCLINTOCK, Robert O. et al. (coord.) (1993): Comunicación, tecnología y diseños de instrucción: la construcción del conocimiento escolar y el uso de ordenadores. Madrid, Ministerio de Educación (CIDE).

NERI, Carlos y FERNÁNDEZ ZALAZAR, Diana (2008): Telarañas del conocimiento. Buenos Aires, Libros y Bytes.

PEA, Roy (2001): “Cogniciones distribuidas”. Buenos Aires, Amorrortu.

REIG, Dolors (2009): “Entornos personales, engagement, videojuegos y excedente cognitivo”. Disponible en Internet (01.02.2010): http://www.dreig.eu/caparazon/2009/09/12/excedente-cognitivo-elearning/.

REVUELTA DOMÍNGUEZ, Francisco y PÉREZ SÁNCHEZ, Lourdes (2009): Interactividad en los entornos de formación on-line. Barcelona, UOC.

SALOMON, Gavriel, PERKINS, David N. y GLOBERSON, Tamar (1991) “Partners in cognition: extending human intelligence with intelligent technology”, en Educational Researcher, vol. 20, nº 3.

SANCHO, Juana M. (1998): “Enfoques y funciones de las nuevas tecnologías para la información y la educación: lo que es no es lo que parece”, en DE PABLOS PONS, Juan y JIMÉNEZ SEGURA, J. (eds.): Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Barcelona, Cedecs Editorial.

TURKLE, Sherry (1998): La vida en la pantalla. Barcelona, Paidós.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2009 Graciela Esnaola Horacek

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...