Televoting as a commercial formula: the case of Operación Triunfo
PDF (Español (España))

Keywords

Operación Triunfo
Voto telefónico
Interactividad
Televisión
Democracia
Marketing
Comunicación Operación Triunfo
Telephonic Vote
Interactivity
Television
Democracy
Marketing
Communication

How to Cite

Selva Ruiz, D. (2022). Televoting as a commercial formula: the case of Operación Triunfo. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(2), 129–144. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2003.v01.i02.06
Views
  • Abstract 33
  • PDF (Español (España)) 8

Abstract

This study analyses the use of vote interactive systems to television communication and, in particular, to Operación Triunfo programme. The democratic character of these votes, the role of the audience, and the persuasive strategies applied to it are study in order to define an appropiate context. Finally, direct and indirect commercial implications are discussed. The direct ones are related to the direct economical benefits generated by these votes, whereas the second ones refer to votes use as a market researches orientated to a later introduction of the contestants in the musical market. 

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2003.v01.i02.06
PDF (Español (España))

References

BUENO, G. (2003): Telebasura y democracia. Madrid, Suma de Letras.

CHOMSKY, N. (1992): Ilusiones necesarias: control del pensamiento en las sociedades democráticas. Madrid, Libertarias/Prodhufi.

CIALDINI, R.B. (1991): Influencia: ciencia y práctica. Barcelona, Universidad de Barcelona.

DÍAZ GUERRA, C. (1994): "Infraestructuras, servicios y redes inteligentes", en VVAA: Apuntes de la sociedad interactiva. Autopistas inteligentes y negocios multimedia. Madrid, Fundesco, pp.53-72.

DÍEZ DE CASTRO, E.C.; MARTÍN ARMARIO, E.; SÁNCHEZ FRANCO, M.J. (2001): Comunicaciones de Marketing. Planificación y control. Madrid, Pirámide.

FESTINGER, L. (1975): Teoría de la disonancia cognoscitiva. Madrid, Instituto de Estudios Políticos.

LACALLE, Ch. (2001): El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Barcelona, Gedisa.

LEJARZA, M. (2002): La extraña temporada 2001-2002. Sevilla, Mergablum.

LEÓN, B. & GARCÍA AVILÉS, J.A. (2002): "Los retos de la implantación en la televisión interactiva a la luz de su propia historia", en Zer. Revista de estudios en comunicación, n.13, noviembre de 2002. Disponible en Internet (05-09-2003): http://www.ehu.es/zer/zer13/retos13.htm

LINARES, J. (1994): "Panorama general", en VV.AA.: Apuntes de la sociedad interactiva. Autopistas inteligentes y negocios multimedia. Madrid, Fundesco, pp.35-52.

MARTÍN, E. & TRESSERRAS , J.M. (1994): Culture de masses i postmodernitat. Valencia, Tres i Quatre.

MARÍN ARMARIO, E. (1993): Markenting. Barcelona, Ariel.

MILLÁN PAREDES, T. & CARRILLO DURÁN, M.V. (2002): "Un nuevo público para una nueva televisión", en MÉNDIZ NOGUERO, A. & VICTORIA MAS, J.S.: Publicidad, comunicación y marketing en Internet. Reiniciar el sistema: Actas de las III Jornadas de Publicidad Interactiva. Málaga, Área de Cultura y Educación de la Diputación Provincial.

MULTIGNER, G. (1994): "¿Sociedad interactiva o sociedad programada?", en VV.AA: Apuntes de la sociedad interactiva. Autopistas inteligentes y negocios multimedia. Madrid, Fundesco, pp.53-72.

PRATKANIS, A. & ARONSON, E. (1994): La era de la propaganda. Uso y abuso de la persuasión. Barcelona, Paidós.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (XXIIedición) (1992): Diccionario de la lengua española. Madrid, Espasa.

SÁBADA CHALÉZQUER, R. (2002): "Multiplicidad.com. Personalización en medios interactivos", en MÉNDIZ NOGUERO, A.& VICTORIA MAS, J.S.: Publicidad, comunicación y marketing en Internet. Reiniciar el sistema: Actas en las III Jornadas de Publicidad Interactiva. Málaga, Área de Cultura y Educación de la Diputación Provincial.

SAMPEDRO, V. (2002): "Telebasura: McTele y ETT(1)", en Zer. Revistas de estudios de comunicación , n.13, noviembre de 2002. Disponible en Internet (05-09-2003): http://www.ehu.es/zer/zer13/telebasura13.htm

SGAE (2002): Anuario SGAE de las artes escénicas, musicales y audiovisuales 2002. Madrid. Fundación Autor. Disponible en Internet (05-09-2003): http://www.artenetsgae.com/anuario/anuario2002/home.html

VICTORIA MAS, J.S. (2001): Nueva publicidad, comercio electrónico y demás propuestas interactivas. Lectura de un mito platónico a vueltas con la "palabra inerte". Málaga, Servicio de publicaciones de la Universidad.

VVAA (2002): Libro oficial. Operación Triunfo 2001-2002. Barcelona, Ediciones B.

VVAA (2003): Libro oficial. Operación Triunfo 2002-2003. Plaza & Janés.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2003 David Selva Ruiz

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...