Abstract
Mobility and interactivity are two growing phenomena among youth. Mobile applications (apps) are capturing the attention of university students, which opens up a range of opportunities. Using a quantitative and qualitative research method, the possible usefulness of applications in the university environment with an entertainment objective is studied. It is concluded that from the student perspective, interactive applications specialized in their profile are well received and that the main criteria of choice are quality and price. A significant relationship is observed between age and use of social networks to plan entertainment. Spanish university students, therefore, need a specialized app that covers their leisure and entertainment needs digitally and efficiently.
References
Alfaro González, M., Vázquez Fernández, M. E., Fierro Urturi, A., Herrero Bregón B., Muñoz Moreno, M. F., y Rodríguez Molinero, L. (2015): “Uso y riesgo de las tecnologías de la información y comunicación en adolescentes”, Acta Pediátrica Española, 73(6), 126-135.
Espinar Ruiz, E., y López Fernández, C. (2009): “Jóvenes y adolescentes ante las nuevas tecnologías: percepción de riesgos”, en Athenea digital: Revista de pensamiento e investigación social, 16, 1-20.
Flores Robaina, N., Jenaro Río, C., González Gil, F., Martín Pastor, E., Poy Castro, R. (2013): “Adicción al móvil en alumnos de secundaria: efectos en la convivencia”, European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 215-225.
Fondevila-Gascón, J.F. (2013): “Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha”, Comunicación y Hombre, 9, 25-41.
Fondevila-Gascón, J.F.; Carreras-Alcalde, M., Mir-Bernal, P., Del Olmo-Arriaga, J.L., y Pesqueira-Zamora, M.J. (2014): "El impacto de la mensajería instantánea en los estudiantes en forma de estrés y ansiedad para el aprendizaje: análisis empírico”, Didáctica, Innovación y Multimedia, 10(30).
Fondevila-Gascón, J.F., Carreras-Alcalde, M., Seebach, S., Y Pesqueira-Zamora, M.J. (2015): "How Elders Evaluate Apps - A Contribution to the Study of Smartphones and to the Analysis of the Usefulness and Accessibility of ICTS for Older Adults", Mobile Media and Communication, 3(2), 250-266.
Fondevila-Gascón, J.F., Berbel, G., Muñoz, M., Mir Bernal, P., y Puiggròs, E. (2015): “Using smartphones reservations for hotels in Barcelona for a business segment: Empirical analysis”, Global Journal of Computer Sciences, 5(2), 60-67.
Fondevila-Gascón, J.F., Mir-Bernal, P., Carreras-Alcalde, M., Seebach, S. (2015): “HbbTV history and its educational possibilities: Teaching options in times of the Internet” (pp. 103-112), en M. Carmo y World Institute for Advanced Research and Science (WIARS) (eds.), Education Applications & Developments. Lisboa: InScience Press, GIMA - Gestão de Imagem Empresarial.
Fondevila-Gascón, J.F, Marqués-Pascual, J., Mir-Bernal, P., y Polo-López, M. (2019): “Usos del WhatsApp en el estudiante universitario español. Pros y contras”, Revista Latina de Comunicación Social, 74, 308-324.
Fondevila-Gascón, J.F., Polo-López, M., Miotto, G., Liberal, S., y Botey-López, J. (2019): “Tecnología audiovisual para la educación: potencial pedagógico del HbbTV en la Universidad”. En L. Mañas Viniegra y A.M. De Vicente Domínguez, Contenidos audiovisuales, narrativas y alfabetización mediática (pp. 367-378). Madrid: MacGraw-Hill.
Fondevila-Gascón, J.F, Gutiérrez-Aragón, O., Copeiro, M., Villalba-Palacín, V., y Polo-López, M. (2020). “Influencia de las historias de Instagram en la atención y emoción según el género”, Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 63(2), 41-50.
Gértrudix Barrio, M., Álvarez García, S., y Rajas Fernández, M. (2016): “Open Data en aplicaciones móviles: nuevos modelos para la información de servicio”, Fonseca., Journal of Communication, 12, 117-131.
Lay Arellano, I.T. (2013): “Los jóvenes y la apropiación de la tecnología”, PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 3(4).
Lazo, C.M. (2017): “Los jóvenes en la cultura digital”, Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 2(5), 23-28.
Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Morón, M.R., Manresa, J.M., y Torán-Montserrat, P. (2014): “Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud”, Estudio JOITIC, 46, 77-88.
Ochoa Ruiz, J., Parada Ruiz, E.L., y Verdugo Tapia, M.L. (2008): “El uso estratégico de las tecnologías de información y comunicación para incrementar la innovación en las empresas”. Memorias del Congreso de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 2(1).
Olmedo Moreno, E.M., y López Delgado, A. (2015): “De la Smart City a la Smart Human City. Inclusión digital en las aplicaciones”, Revista Fuentes, 17, 41-65.
Perona Páez, J.J., Barbeito Veloso, M.L., y Fajula Payet, A (2014): “Los jóvenes ante la sono-esfera digital: medios, dispositivos y hábitos de consumo sonoro”, en Comunicación y Sociedad, 27(1), 205-224.
Ramos Méndez, D., y Ortega-Mohedano, F. (2017): “La revolución en los hábitos de uso y consumo de vídeo en teléfonos inteligentes entre usuarios Millennials la encrucijada revelada”, Revista Latina de Comunicación Social, 72(7), 704-718.
Rodríguez Gómez, D., Castro Caecero, D., y Meneses, J. (2018): “Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar”, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 56, 91-100.
Saura, R., Palos-Sánchez, J.P., y Reyes-Menéndez, A. (2017): “Marketing a través de aplicaciones móviles de turismo (m-tourism). Un estudio exploratorio”, International Journal of World Tourism, 4(8), 45-56.
Valdemoros San Emeterio, M.A., Sanz Arazuri, E., y Ponce De León Elizondo, A. (2017): “Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de Postobligatoria”, Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 50, 99-108.
Vasco González, M., y Pérez Serrano, M.G. (2017): “Ocio digital en los jóvenes en dificultad social”, Bordón. Revista de pedagogía, 69(2), 147-160.
Viñals Blanco, A., y Cuenca Amigo, J. (2016): “Ocio entre pares en la era digital: pericón del ocio conectado juvenil”, Revista de psicología del deporte, 25(2)., 61-65.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Joan Francec Fondevila-Gascón, Marc Polo-López, Óscar Gutiérrez-Aragón y Josep Rom-Rodríguez