Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Documentary Remains of the Perpetrator: Images and Texts

No. 65

The Documentary Remains of the Perpetrator: Images and Texts

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2022.i65.01
Submitted
July 11, 2022
Published
2022-07-11
Versions

Abstract

Durante la última década del siglo XX comenzó a asentarse en las sociedades occidentales una tendencia al acercamiento al pasado desde el marco interpretativo de la memoria, en detrimento de la aproximación historiográfica clásica. Este fenómeno, muestra del desarrollo de un proceso todavía presente, fue denominado memory boom y su raison d’être fue puesta en relación, por una parte, con la aceptación tardía de la pervivencia de recuerdos traumáticos en todos aquellos sujetos que se habían visto involucrados, de un modo u otro, en regímenes o episodios de perpetración de violencia de masas.

References

  1. Barthes, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre fotografía. Barcelona: Paidós, 2009.
  2. Baudrillard, Jean. Le crime parfait. París: Éditions Galilée, 1995.
  3. Benjamin, Walter. Gesammelte Schriften V. Fráncfort: Suhrkamp, 1991.
  4. Brockmeier, Jens. “After the Archive: Remapping Memory”, Culture & Psychology 16(1) (2010): 5-35.
  5. Brothman, Brien. “The Past that Archives Keep: Memory, History, and the Preservation of Archival Records”, Archivaria 51 (1) (2001): 48-80.
  6. Brunow, Dagmar. “Stuart Hall and Memory Studies”, International Conference Wrestling with the Angels: Exploring Stuart Hall’s Theoretical Legacy, Technische Universität Dortmund. 25-27 Febrero 2016.
  7. Butler, Judith. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Paidós, 2017.
  8. Cook, Terry. “Evidence, Memory, Identity, and Community: Four Shifting Archival Paradigms”, Arch Sci 13 (2013): 95-120.
  9. Cooke, Grayson y Amanda Reichelt-Brushett. “Archival memory and dissolution: The after | image project”, Convergence 21 (1) (2015): 8-26.
  10. Derrida, Jacques. Mal d’archive. París: Éditions Galilée, 1995.
  11. Didi-Huberman, Georges. Devant le temps. Histoire de l’art et anachronisme des images. París: Les Éditions de Minuit, 2000.
  12. Ernst, Wolfgang. “El archivo como metáfora. Del espacio de archivo al tiempo de archivo”, Nimio 5 (2018): 1-11.
  13. Featherstone, Mike. “Archive”, Theory, Culture & Society 23 (2-3) (2006): 591-596.
  14. Ferrer, Anacleto. Facticidad y ficción. Ensayo sobre cinco secuencias fotográficas de perpetración de la Shoah. Santander: Shangrila, 2020.
  15. Ferrer, Anacleto y Vicente Sánchez-Biosca, eds. El infierno de los perpetradores. Imágenes, relatos y conceptos. Barcelona: Bellaterra, 2019.
  16. Foucault, Michel. L’arquéologie du savoir. París: Gallimard, 1969.
  17. García de la Sienra, Rodrigo. “El archivo melancólico”, Valenciana 13 (25) (2020): 89-109.
  18. Ginzburg, Carlo. “Clues: Roots of an Evidential Paradigm”, Clues, Myths, and the Historical Method, Baltimore: John Hopkins University Press, 1989. 96-125.
  19. Guasch, Anna María. “El giro de la memoria y el giro del archivo en las prácticas artísticas contemporáneas”, Revista 180 29 (2012): 2-5.
  20. Hamilton, Carolyn, Verne Harris y Graeme Reid. “Introduction”, eds. Carolyn Hamilton y otros. Refiguring the Archive, Springer: Luxemburgo, 2002. 7-18.
  21. Harris, Verne. “Claiming Less, Delivering More: A Critique of Positivist Formulations on Archives in South Africa”, Archivaria 44 (1997): 132-141.
  22. Hirsch, Marianne y Leo Spitzer. “The witness in the archive: Holocaust Studies / Memory Studies”, Memory Studies 2(2) (2009): 151-170.
  23. Hirsch, Marianne. “The Generation of Postmemory”, Poetics Today 29/1 (2008): 103-128.
  24. Hirsch, Marianne. La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid: Carpenoctem, 2021.
  25. Jimerson, Randall C. “Archives and Memory”, OCLC Systems & Services: International digital library perspectives 19 (3) (2003): 89-95.
  26. Jirku, Brigitte y Vicente Sánchez-Biosca, eds. Geographies of Perpetration. Re-Signifying Cultural Narratives of Mass Violence. Berlín: Peter Lang, 2021.
  27. Landsberg, Alison. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. Nueva York: Columbia University Press, 2004.
  28. Llevadot, Laura. “Fantasmagoría y espectralidad: Benjamin y Derrida ante la imagen cinematográfica”, Escritura e Imagen 14 (2018): 103-121.
  29. Luker, Trish. “Animating the Archive: Artefacts of Law”, eds. Stewart Motha y Honni van Rijswijk. Law, Memory, Violence: Uncovering the Counter-Archive, Nueva York: Routledge, 2016. 70-96.
  30. Matienzo, Mark A. “On Anarchivism: Perpetuating the Postmodern Turn within Archival Thought”, Research Seminar on Archives and Institutions of Social Memory, 2002.
  31. Mbembe, Achille. “The Power of the Archive and its Limits”, eds. Carolyn Hamilton y otros. Refiguring the Archive, Springer: Luxemburgo, 2002. 19-26.
  32. Osborne, Thomas. “The Ordinariness of the Archive”, History of the Human Sciences 12 (2) (1999): 51-64.
  33. Peris, Jaume. “Para una crítica de las imágenes de la violencia. (Entrevista a Vicente Sánchez-Biosca)”, Clepsidra. Revista interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria 14 (2020): 176-193.
  34. Sánchez-Biosca, Vicente. La muerte en los ojos. Qué perpetran las imágenes de perpetrador. Madrid: Alianza Editorial, 2021.
  35. Stoler, Ann Laura. “Colonial archives and the arts of governance”, Archival Science 2 (2002): 87-109.
  36. Terdiman, Richard. Present Past. Modernity and the Memory Crisis. Nueva York: Cornell University Press, 1993.
  37. Todorov, Tzvetan. “Despersonalización”, Frente al límite. Madrid: Siglo XXI Editores, 1993. 186-206.
  38. Van Zyl, Susan. “Psychoanalysis and the Archive: Derrida’s Archive Fever”, eds. Carolyn Hamilton y otros. Refiguring the Archive, Springer: Luxemburgo, 2002. 39-60.
  39. Winter, Jay. “The Generation of Memory: Reflections on the “Memory Boom” in Contemporary Historical Studies”, Archives & Social Studies: A Journal of Interdisciplinary Research 1 (2007): 363-397.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)