El THE SUBURBIAN FILM IMAGINARY OF THE SIXTIES. THE END OF MODERN UTOPIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2022.i27.01

Keywords:

Architecture and cinema, satellite city, mega-structure, suburb, urban imaginary

Abstract

After the Second World War, cities experienced a sharp increase in population, forcing them to expand their limits and reconfigure the relationship between the centre and the periphery. Suburban complexes appeared which, under the precepts of science and promises of progress, looked forward to a new future with great optimism. By the mid-1960s, the reality was quite different. These settings were highly conflictive, a situation that was reflected in film production. This article explores the introduction of an urban critique in a certain filmography of that period through three films that are representative of this way of showing both the new suburban complexes and the mega-structures. In Two or Three Things I know About Her (Godard, 1967), A Clockwork Orange (Kubrick, 1971) or Shivers (Cronenberg, 1975) urban proposals have a radical prominence, relating the spaces of the suburb as spaces of loneliness or violence. All of them contributed greatly to the formation of a negative urban imaginary that would spread across the modern movement, putting an end to the utopias that had been formulated concerning the city of the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ignacio Grávalos Lacambra, Escuela de Arquitectura y Tecnología, Universidad San Jorge (Zaragoza

(Zaragoza, 1968). Araquitecto por la ETSAB (1994) y doctor arquitecto por UNIZAR (2020). Profesor de Expresión Gráfica Arquitectónica y de Proyectos de la Escuela de Arquitectura de la Universidad San Jorge. Máster en Investigación y Formación Avanzada en Arquitectura (USJ, 2014). Miembro del grupo de investigación "Arquitectura Open Source" de la USJ. Ha publicado en revistas como Boletín Académico, Ciudad y Territorio, Dearq o Urbs. Junto con Patrizia Di Monte, ha recibido una Mención de Investigación en la XI Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo. Ha recibido el 1º premio Eurocities 2011 "Planning for People", 1º Premio Innovazione e Qualitá Urbana 2010, 1º Premio SAIE Selection 12 Awards, ganador de la Best Urban Solution de la LLGA awards 2013 "Cities Pilot the Future", ganador de la II Biennale Spazio Pubblico 2013, 3º premio Smart Future Minds 2013. Ha sido finalista de los premios FAD (2011), Arquitectura Plus (2011), City to City FAD Awards 2012, Future Cities Celeste Prize 2012 y RIUSO awards 2013. Su obra ha sido seleccionada en la Bienal Europea de Paisaje (2010, 2012, 2016) y ha expuesto en la Bienal de Arquitectura de Venecia en 2016 y 2018.

References

AUGÉ, Marc. Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 2008. ISBN 9788474324594.

BANHAM, Reyner. Megaestructuras. Futuro urbano del pasado reciente. Barcelona: Gustavo Gili, 2001 [orig. 1976]. ISBN 9788425218514.

CARDIN, Aurélie. Les 4000 logements de La Courneuve: réalités et imaginaires cinématographiques. En: Cahiers d’histoire critique. Revue d'histoire critique. Le logement social en région parisienne au XXe siècle. Paris, 2006, n.º 98, pp. 65-80. ISNN 2102-5916. DOI: https://doi.org/10.4000/chrhc.864.

CIMENT, Michel. Kubrick. Madrid: Akal, 2000.

GARCÍA GÓMEZ, Francisco. ¿Futuro imperfecto? Distopía y arquitectura moderna en La Naranja Mecánica de Stanley Kubrick. En: Anales de Historia del Arte. Madrid: Universidad Complutense, 2015, vol. 25, 2015, pp. 255-281. ISSN: 0214-6452. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2015.v25.50858.

GARCÍA VÁZQUEZ, Carlos. Teorías e historia de la ciudad contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili, 2016. ISBN 9788425228742.

GIEDION, Sigfried. Espacio, tiempo y arquitectura. Madrid: Dossat, 1982 [orig. 1941]. ISBN 9788429121179.

GUBERN, Roman. Godard polémico. Barcelona: Tusquets, 1974. ISBN 9788472235045.

HALL, Peter. Ciudades del mañana. Historia del urbanismo del siglo XX. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1996. ISBN 9788476281901.

JACKSON MARTÍN, Rafael. Futuro en pretérito. Apropiaciones visuales del pasado en la ciencia ficción distópica. En: Secuencias. Revista Revista de historia del cine. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2013, n.º 38, 2013, pp. 15-46. ISNN 1134-6795. Disponible en: https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/5862/6313.

JENCKS, Charles. El lenguaje de la arquitectura posmoderna. Barcelona: Gustavo Gili, 1980 [orig. 1977].

KUHN, Annette. Reflections. En: Alien Zone. Cultural Theory and Contemporary Science Fiction Cinema. London-New York: Verso, 1990. ISBN 9780860919933.

LEFEBVRE, Henri. El derecho a la ciudad. Barcelona: Península, 1978.

LIPPOLIS, Leonardo. Viaje al fin de la ciudad. La metrópolis y las artes en el otoño posmoderno. Madrid: Enclave, 2015. ISBN 9788494270840.

MALLGRAVE, Harry Francis; GOODMAN, David. An Introduction to Architectural Design. 1968 to the Present. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011. ISBN 978-1-405-18062-7.

MARZAL FELICI, José Javier; RUBIO MARCO, Salvador. Guía para ver La naranja mecánica (Stanley Kubrick, 1971). Valencia-Barcelona: Nau LLibres-Octaedro, 1999.

MAURER, Jacqueline. Questions d’échelle et de justesse entre cinéma, architecture et urbanisme, Deux ou trois choses que je sais d’elle (1967) de Jean-Luc Godard et le débat des grands ensembles. En: Images seconds [en línea]. Paris: Association Images secondes, 2020, n.º 2 [consulta: 14-01-2022]. ISSN: 2649-3381. DOI: https://doi.org/10.5167/uzh-182042.

MAURER, Jaqueline. Cadre de vie. Jean-Luc Godard’s Deux ou trois choses que je sais d’elle (1967), French TV and Architectural Discourse. En: Kwartalnik Filmowy. Polska Akademia Nauk, 2020, n.º 109, pp. 68-85. DOI: https://doi.org/10.5167/uzh-199818.

McDOUGAL, Stuart Y., ed. Stanley Kubrick’s A Clockwork Orange. Minnesota: Cambridge University Press, 2003. ISBN 9780521574884.

MONTANER, Josep María. Escena postmoderna y arquitecturas paradójicas. En: El Croquis. Madrid: El Croquis Editorial. 1985, n.º 19, pp. 4-10.

MUMFORD, Lewis. La ciudad en la historia. Logroño: Pepitas de calabaza, 2012 [orig. 1961].

OCKMAN, Joan. Architecture in a Mode of Distraction: Eight Takes on Jacques Tati’s Playtime. En: Mark LAMSTER, ed. Architecture and Film. New York: Princenton Architectural Press, 2000.

PORTOGHESI, Paolo. Después de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili, 1981. ISBN 8425210798.

RIESMAN, David. La muchedumbre solitaria. Barcelona: Paidós, 1981. ISBN 9788475091198.

RIVERA, David. “Paraísos melancólicos. La utopía de los conjuntos megaestructurales”. En Teatro Marittimo: Revista de cine+arquitectura. Madrid: Fundación Diego de Sagredo, septiembre 2011, n.º 1, pp. 67-99. ISSN: 2174-6435.

RIVERA, David. Tabula Rasa. El movimiento moderno y la ciudad maquinista en el cine (1960-2000). Madrid: Fundación Diego de Sagredo, 2005. ISBN 84-933985-2-7.

SAMBRICIO, Carlos. “De Metrópolis a Blade Runner: dos imágenes urbanas de futuro”. En Revista de Occidente, nº185, octubre 1996, pp. 45-63. ISSN: 0034-8635. Disponible en: https://oa.upm.es/1554/1/SAMBRICIO_ART_1996_02.pdf.

SAN NICOLÁS JUÁREZ, Helia de. Documentando Tativille: La ciudad moderna según Jacques Tati. En: Teatro maríttimo. La identidad de la ciudad. Madrid: Fundación Diego de Sagredo, junio 2016, n.º 5, pp. 102-113.. ISSN: 2174-6435.

SONTAG, Susan. Godard. En: Estilos radicales. Barcelona: Muchnik, 1985. ISBN 9788483464984.

SORLIN, Pierre. Cines europeos, sociedades europeas. Barcelona: Paidós, 1996 [orig. 1991]. ISBN 9788449302251.

TAUBIN, Amy. 2 or 3 Things I Know Abotu Her: The Whole and Its Parts. En: The Criterion Collection. Essays [en línea]. Criterion Channel, 21 de julio de 2009 [consulta: 22-07-2021]. Disponible en: https://www.criterion.com/current/posts/1198-2-or-3-things-i-know-about-her-the-whole-and-its-parts.

UZAL, Marcos. Las paradojas de la Nouvelle Vague. En: Cinema Comparat/ive Cinema. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, 2013, vol. 1, n.º 2, pp. 81-86. ISSN: 2014-8933.

VALLE CORPAS, Irene. “Memento Vivere” o como escapar de “Alphaville”. Algunas notas sobre Godard y el situacionismo. En: Escritura e imagen. Madrid: Universidad Complutense, diciembre 2018, n.º 14, pp. 9-27. ISSN: 1885-5687. DOI: https://doi.org/10.5209/ESIM.62758.

VINCE, Owen. Anxius Metropolis: Alienation and the Cinema of 1960s Paris in Alphaville and Playtime. En Senses of Cinema[en línea]. Melbourne, julio 2016, vol. 79 [consulta: 02-02-2022]. Disponible en: https://www.sensesofcinema.com/2016/feature-articles/alienation-alphaville-playtime/

Published

2022-11-20

How to Cite

Grávalos Lacambra, I. (2022). El THE SUBURBIAN FILM IMAGINARY OF THE SIXTIES. THE END OF MODERN UTOPIAS. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (27), 16–31. https://doi.org/10.12795/ppa.2022.i27.01
Views
  • Abstract 632
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 350