THE CITY OF COMPTON AND ITS REBEL BODIES IN THE SUPER BOWL 2022: CARTOGRAPHY OF FIVE SCENOGRAPHIC STRATEGIES DESIGNED BY ES DEVLIN
DOI:
https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.06Keywords:
Scenography, Dr. Dre, Kendrick Lamar, Los Ángeles, Atmosphere, mappingAbstract
On February 13th, 2022, at SoFi Stadium in Los Angeles, Super Bowl LVI took place and was watched by 208 million people. During halftime, a fifteen-minute musical performance was held in which the protagonist was one of the most stigmatized territories in the history of the United States: the city of Compton, Los Angeles County. For the first time in a Super Bowl, a stigmatized place, its architecture, its streets, and its rappers were made visible and shown to the world thanks to the artist and set designer Es Devlin. The objective of this research was to reveal the scenographic strategies designed and implemented by Es Devlin’s studio to transfer Compton’s idiosyncratic atmosphere and complex spatial dynamics to the stage. This was performed through both a comparative study of Devlin’s work and a series of maps, drawings, and analytical cartographies regarding the scenography built for the Super Bowl 2022.
Downloads
Metrics
References
BARBA LOZANO, Candela. La escena contemporánea: La figura de Es Devlin. Director: Joaquín Marín Montín [en línea]. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Sevilla, Departamento de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, 2021 [consulta: 14-04-2023]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/129559.
BAUWEL, Sofie van; KRIJNEN, Tonny. Let’s Get Loud: Intersectionally Studying the Super Bowl’s Halftime Show. En: Media and Communication [en línea]. Lisboa: Cogitatio Press, 2021, vol. 9, n.o 3, pp. 209-217 [consulta: 14-04-2023]. ISSN: 2183-2439. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v9i3.4152.
CHANG, Jeff. Can´t stop. Won’t stop. A History of the Hip-Hop Generation. New York: St. Martin’s Press, 2005.
DEVLIN, Es. Superbowl Half Time Show 2022. En: Es Devlin [consulta: 13-04-2023]. Disponible en: https://esdevlin.com/work/superbowl-dr-dre-with-kendrick-lamar-eminem-mary-j-blige-snoop-dogg-50-cent.
EASTERLING, Keller. The Action is the Form: Victor Hugo’s TED Talk. Moscú: Strelka Press, 2012.
O’HAGAN, Andrew. Imaginary Spaces. Es Devlin and the psychology of the stage. En: The New Yorker [en línea]. Nueva York: Nast Publications, marzo de 2016 [consulta 13-04-2023]. Disponible en: https://www.newyorker.com/magazine/2016/03/28/es-devlins-stages-for-shakespeare-and-kanye.
MURPHY, Jean Douglas. Doris Davis Running Hard and Fast. En: Los Angeles Times, 23-09-1973, sec. 10, 1, 18.
PALINHOS, Jorge; GONZÁLEZ CUBERO, Josefina; PINTO, Luísa. Dramatic Architectures. Theatre and Performing Arts in Motion, Porto: CEAA / Centro de Estudos Arnaldo Araújo, CESAP/ESAP, 2021.
LAMAR, Kendrick. DAMN. En: The Pulitzer Prizes, 2018 [consulta: 13-04-2023]. Disponible en: https://www.pulitzer.org/winners/kendrick-lamar.
REAL, Michael R. Super Bowl: Mythic spectacle. En: Journal of Communication [en línea]., Washington DC: International Communication Association, 1975, vol. 11 25, n.º 251, p. 31 [consulta: 13-04-2023]. ISSN-e 1460-2466. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1975.tb00552.x.
ROBERTS, Randal. Rolling down Rosecrans in Compton, L.A. hip-hop’s Main Streethttps [en línea]. En: Orlando Sentinel [en línea]. Orlando: Tribune Company, enero 2018 [consulta 13-04-2023]. Disponible en: https://www.orlandosentinel.com/la-et-ms-hip-hop-rosecrans-20180118-htmlstory.html.
ROTHSTEIN, Richard. The Color of Law: A Forgotten History of How Our Government Segregated America. New York: Liveright Publishing Corporation, 2017.
SÁEZ SOTO, Paula. Conciertos a Domicilio. Las Escenografías Televisadas de Es Devlin. Directora: Laura Sánchez Carrasco [en línea]. Trabajo Fin de Grado. Universidad Politécnica de Madrid, Departamento Composición Arquitectónica, 2022 [consulta: 14-04-2023]. Disponible en: https://oa.upm.es/70718/.
SIDES, Josh. Straight into Compton: American Dreams, Urban Nightmares, and the Metamorphosis of a Black Suburb. En: American Quarterly. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, septiembre 2004, vol. 56, n.º 3 (Los Angeles and the Future of Urban Cultures), pp. 583-605. ISSN: 0003-0678.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 708
- artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 376