PLAYGROUNDS AND COMMON SPACE. ON PLAYING IN THE SUSPENDED CITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i25.03

Keywords:

playground, exception, common space, urban infrastructure, inclusive city and play, architecture and childhood

Abstract

This essay interweaves some reflections on children’s play areas or playgrounds and the role they assume today in public life. The closure of children’s playgrounds for several months due to Covid-19 restrictions, followed by their weather-induced shutdown, have provided an opportunity to review the nature of play areas in the city (analysis of their conditions of design) and play activity itself (design of its conditions), both as an object and design tool. Research into particular aspects of these recreational facilities, such as their industrial design, safety or ubiquity, allows us to articulate the significance of this often-neglected architecture. This inquiry starts from the generic nature of such architectures with the purpose of contributing to the profession’s debates on how both the rediscovery of childhood and the city, linked to the longed-for restoration of social activity, could lead to the emergence of new forms of common space. By means of historiographic review, the presentation of case studies of modern and contemporary playgrounds, and archival photographic material, both contingent and unpublished, the aim is to highlight the unrealized potential of these small but by no means minor spaces, and thus to try to understand how their use can open up the urban to a truly collective future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Parra-Martínez, Universidad de Alicante

José Parra Martínez (Murcia, 1975), arquitecto (2000) y doctor arquitecto (2012) por la Universidad Politécnica de Valencia es Profesor Contratado Doctor de Composición Arquitectónica en la Universidad de Alicante. Ha codirigido el proyecto de investigación Entropy City: escenarios del deterioro (Comunidad Autónoma de Murcia, 2008-2009) y sido miembro del proyecto Mujeres en la cultura arquitectónica (pos)moderna española (Ministerio de Ciencia e Innovación, 2019-2021). Su investigación explora intersecciones entre historiografía y lugar, género y generación. Ha publicado en editoriales como Abada, Arquia, Actar, Springer o Leuven University Press y en revistas como ACE, CyTET, EGA, VLC, ARQ, Buildings y Architectural Histories.

Nicolás Stutzin-Donoso, Universidad Diego Portales, Santiago de Chile

Nicolas Stutzin Donoso (Santiago de Chile, 1981), arquitecto por la Universidad de Chile (2006) y Master in Advanced Architectural Design por Columbia University (2011), es Profesor Asociado y coordinador de talleres en la Universidad Diego Portales y Profesor Asistente en la Universidad Católica de Chile. Su obra, enfocada a proyectos de interés público, es resultado de concursos, como el Museo Regional de Atacama (2013) o los Miradores Turísticos de Aysén (2017). Recientemente, ha obtenido el segundo premio para el Pabellón de Chile en Bienal de Venecia 2018 y exhibido en la sección especial de la Bienal de Arquitectura de Chicago 2019. Como investigador, ha publicado en AA Files, ARQ, Revista 180, Andinas y Materia.

Juan Manuel López-Carreño, Universidad de Alicante

Juan Manuel López Carreño (Alicante, 1995), Máster en Arquitectura por la Universidad de Alicante (2021) es investigador becado en el Departamento de Expresión Gráfica, Composición y Proyectos de esa misma institución. Sus trabajos han sido expuestos en las bienales de Venecia (2018) y Viena (2017) y han sido galardonados con un primer premio por instituciones tales como el Royal Institute of British Architects (2017), la Bienal de Cracovia (2017) y Europan Noruega (2019). En el año 2021 cofunda La Cuarta Piel, desde donde acompaña diferentes proyectos editoriales. Actualmente explora cómo arquitectura, investigación, edición, cultura y vida pueden coexistir a través de unas prácticas y miradas territorialmente íntimas.

References

AHMED, Sara. The Cultural Politics of Emotions. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2004.

ALTHUSSER, Louis. Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Buenos Aires: Nueva Visión, 1974.

ÁLVAREZ SANTANA, Jaime. Aldo van Eyck. Parques de juego en Ámsterdam, 1947-78. Directora: M.ª Emilia Hernández Pezzi. Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Madrid, Departamento de Composición Arquitectónica, 2017.

AURELI, Pier Vittorio. More Money/Less Work: Archizoom. En: COLES, Alex; ROSSI, Catharine, eds. The Italian Avant-garde 1968-1976. EP, vol. 1. Berlín: Sternberg Press, 2013, pp. 146-164.

BOANO, Camillo; ASTOLFO, Giovanna. Un nuevo uso de la arquitectura: El potencial político del uso común de Agamben. En: ARQ. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, diciembre 2015, n.º 91, pp. 14-25. ISSN 0716-0852. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962015000300003.

BORJA-VILLEL, Manuel. Hacia una nueva institucionalidad. En: Carta. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, abril 2011, n.º 2, pp. 1-2. ISSN 2171-9241.

BORJA-VILLEL, Manuel; DÍAZ BRINGAS, Tamara; VELÁZQUEZ, Teresa, eds. Playgrounds. Reinventar la plaza. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía; Siruela, 2014.

DALL, Amica; SMITH, Giles. Commons. En: AA Files. Londres: Architectural Association, 2019, n.º 76, pp. 40-45. ISSN 0261-6823.

DELGADO, Manuel. Prólogo. En busca del espacio perdido. En: CABANELLAS, Isabel; ESLAVA, Clara, coords. Territorios de la infancia: Diálogos entre arquitectura y pedagogía. 2.ª ed. Barcelona: Editorial Graó, 2013, pp. 11-17.

ESLAVA, Clara; TEJADA, Miguel. Los territorios conquistados para la infancia. En: CABANELLAS, Isabel; ESLAVA, Clara, coords. Territorios de la infancia: Diálogos entre arquitectura y pedagogía. 2.ª ed. Barcelona: Editorial Graó, 2013, pp. 57-88.

FARÍAS, Ignacio; BENDER, Thomas. Urban Assemblages: How Actor-Network Theory Changes Urban Studies. Londres: Routledge, 2009.

FONTANA, Maria Pia; MAYORGA CÁRDENAS, Miguel. ¿Pueden los patios escolares hacer ciudad? En: Proyecto, progreso, arquitectura. Arquitectura escolar y educación [en línea]. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, noviembre 2017, n.º 17, pp. 116-131. ISSN 2171-6897. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa2017i17.08

FORTY, Adrian. Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture. 3.ª ed. Londres: Thames & Hudson, 2019.

GARCÉS, Marina. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra, 2013.

GARCÍA-GONZÁLEZ, María Cristina; GUERRERO-LÓPEZ, Salvador. Sobre el espacio de juego infantil en la ciudad moderna: Lady Allen of Hurtwood versus Jakoba Mulder. En: Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales [en línea]. Madrid: Ministerio de Fomento, verano 2019, vol. 51, n.º 200, pp. 311-326. ISSN 2659-3254 [consulta: 08-01-2021]. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/76733.

GUTIÉRREZ, Menchu. Decir la nieve. Madrid: Siruela, 2011.

HERRINGTON, Susan. Playgrounds as Community Landscapes. En: Built Environment [en línea]. Oxford: Alexandrine Press, 1999, vol. 25, n.º 1, pp. 25-33 [consulta: 13-01-2021]. ISSN 0263-7960. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/23289140.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. Traducción, Eugenio IMAZ. 15.ª ed. Madrid: Alianza, 2007.

HURTWOOD, Marjory. Planning for Play. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1969.

LANGE, Alexandra. The Design of Childhood. Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Nueva York: Bloomsbury, 2018.

LARSEN, Lars Bangs. Círculos dibujados en el agua: el juego en tonalidad mayor. En: BORJA-VILLEL, Manuel; DÍAZ

BRINGAS, Tamara; VELÁZQUEZ, Teresa, eds. Playgrounds. Reinventar la plaza. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía; Siruela, 2014, pp. 12-27.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. Común. Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona: Gedisa, 2015.

LEFAIVRE, Liane; ROODE, Ingeborg de, eds. Aldo Van Eyck: The Playgrounds and the City. Ámsterdam: Stedelijk Museum, 2002.

LEFAIVRE, Liane; TZONIS, Alexander. Aldo Van Eyck: Humanist Rebel. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.

LEFEBVRE, Henri. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.

LEÓN CASERO, Jorge. Público NO es común. El Salto Blogs: Filosofía (El rumor de las multitudes) [en línea], 01-10-2019 [consulta: 27-01-2021]. Disponible en: https://www.elsaltodiario.com/el-rumor-de-las-multitudes/publico-no-es-comun.

MALABOU, Catherine. To Quarantine from Quarantine: Rousseau, Robinson Crusoe, and “I”. En: Critical Inquiry [en línea]. Chicago: University of Chicago Press, 23-03-2020 [consulta: 26-12-2020]. Disponible en: https://critinq.wordpress.com/2020/03/23/to-quarantine-from-quarantine-rousseau-robinson-crusoe-and-i.

MARTIN, Reinhold. Public and Common(s). En: Places Journal [en línea]. San Francisco: Places Journal, enero 2013 [consulta: 27-02-2021]. ISSN 2164-7798. DOI: https://doi.org/10.22269/130124.

MAYORAL CAMPA, Esther. Pensamientos compartidos. Aldo van Eyck, el Grupo COBRA y el arte. En: Proyecto, progreso, arquitectura. Arquitecturas en común [en línea]. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, noviembre 2014, n.º 11, pp. 67-75. ISSN 2171-6897. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/ppa.2014.i11.05.

MOLINA, Santiago de. El sueño de todo niño. Múltiples estrategias de arquitectura [en línea]. 24-08-2020 [consulta: 26-02-2021]. Disponible en: https://www.santiagodemolina.com/2020/08/el-sueno-de-todo-nino.html.

OSTROM, Elinor. Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Actions. Cambridge: University of Cambridge Press, 1990.

PÉREZ OYARZUN, Fernando. Los playgrounds de Aldo van Eyck. En: ARQ [en línea]. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, diciembre 2015, n.º 91, pp. 40-43. ISSN 0716-0852. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962015000300006.

SENNETT, Richard. El artesano. Madrid: Anagrama, 2009.

SOLANO ROJAS, Aldo. Playgrounds del México moderno. Ciudad de México: Promotora Cultural Cubo Blanco, 2018.

SPYROPOULOS, Theodore. Experiment. En: AA Files. Londres: Architectural Association, 2019, n.º 76, pp. 70-75. ISSN 0261-6823.

STENGERS, Isabelle. Introductory Notes on an Ecology of Practices. En: Cultural Studies Review [en línea]. Melbourne: UTS ePress, marzo 2005, vol. 11, n.º 1, pp. 183-196 [consulta: 02-03-2021]. ISSN 1837-8692. DOI: https://doi.org/10.5130/csr.v11i1.3459.

STONER, Jill. Hacia una arquitectura menor. Prólogo y traducción, JALÓN OYARZUN, Lucía. Madrid: Bartlebooth, 2018.

STUTZIN, Nicolás. Inventarios y registros. Recorrido arqueológico por las plazas de juego de Aldo van Eyck en Ámsterdam. En: Revista 180. Santiago de Chile: Facultad de Arquitectura, Arte y Diseño de la Universidad Diego Portales, agosto 2014, n.º 33, pp. 16-23. ISSN 0718-2309.

STUTZIN, Nicolás. Políticas del playground. Los espacios de juego de Robert Moses y Aldo van Eyck. En: ARQ [en línea]. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, diciembre 2015, n.º 91, pp. 32-39. ISSN 0716-0852. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962015000300005.

WILLIAMS, Raymond. Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. 2.ª ed. Nueva York: Oxford University Press, 1983.

Imagen del artículo 2

Published

2021-11-20

How to Cite

Parra-Martínez, J., Stutzin-Donoso, N., & López-Carreño, J. M. (2021). PLAYGROUNDS AND COMMON SPACE. ON PLAYING IN THE SUSPENDED CITY. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (25), 50–67. https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i25.03
Views
  • Abstract 1154
  • artículo (Español (España)) 606