EDITING VS. BUILDING: AN ECOLOGY OF THE INVISIBLE. AMPLIFYING THE UNDERSTANDING OF ARCHITECTURAL DESIGN TECHNIQUES
DOI:
https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i24.03Keywords:
imperceptible qualities, psychological well-being, cultural mediations, context, visibility, architectural design techniquesAbstract
This article seeks to expand understanding of architectural design techniques, linking them to an “ecology of the invisible”: the attention to qualitative variables existing in the context, barely perceptible and often dismissed by value regimes in place. Following the economic-financial crisis, this procedure - which could be traced to architectural design throughout history - has acquired a new value, as a critique of the development models which predominated at the turn of the century, and also hindering its understanding. To clarify this point, we discuss the keys of this procedure in three projects pre-dating the crisis: Cedric Price’s proposal for the Design of Cities contest in Manhattan (1998), as well as the remodelling of Léon Aucoc Square (1996), and the School of Business Administration (2006), both in Bordeaux and by Lacaton & Vassal. While the first two have been interpreted as forms of “non-intervention” associated with a renunciation of design and construction, the last case has not, leading us to reconsider these examples in a propositional manner. The analysis methodology focuses on projects and how they have been shaped across channels and for different audiences, from specialized journals to the “poor images” shared in map server web applications. This analysis highlights the crucial role of editing, which subsequently guides architectural practices by prioritizing certain discourses over others
Downloads
Metrics
References
ALMONACID, Rodrigo. Mies van der Rohe, ¿mal interpretado o mal publicado? El caso del Seagram. En: Veredes. Arquitectura y Divulgación [en línea]. 21 de mayo de 2018 [consulta: 30-09-2020]. Disponible en: https://veredes.es/blog/mies-van-der-rohe-mal-interpretado-mal-publicado-caso-del-seagram-rodrigo-almonacid/
ÁLVAREZ, Paula V. Un territorio común, casi olvidado. En: Francisco GONZÁLEZ DE CANALES, El manierismo y su ahora. Una aproximación optimista para un presente incierto. Sevilla: Vibok Works, 2020, pp. 72-103.
ARATA, Isozaki. Erasing architecture into the system. En: Cedric PRICE. Re: Cp. Luxemburgo: Springer Science & Business Media, 2003.
AÑÓN-ABAJAS, Rosa María. La Bauhaus, de Dessau a Ulm: ensayos sobre el espacio docente de alto rendimiento/The Bauhaus, from Dessau to Ulm: essays on this high yield educational space. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Editorial de la Universidad de Sevilla, 2010, n.o 1, pp. 26-45. DOI https://doi.org/10.12795/ppa.2010.i1.02
CAMPBELL, R. Marking the End of ‘The Bilbao Decade’: Times Dictate a Shift Away from Vanity Projects. En: Boston Globe, 2009, vol. 11, p. 49-71.
CORONADO, Diego. De la publicación de la fotografía a la fotografía publicada en torno a los orígenes decimonónicos de la fotografía publicitaria. En: Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 2000, n.o 3-4, pp. 221-245.
FERRANDO, Davide T. La ciudad en la imagen. Sevilla: Vibok Works, 2018.
GARCÍA-GERMÁN, Jacobo. Estrategias operativas en arquitectura. Madrid: Editorial Nobuko, 2012.
JAMESON, Fredric. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Londres: Routledge, 1983.
JAMESON Fredric. Spatial Equivalents in the World System. En: Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Londres: Verso, 1991, pp. 97-129.
LÓPEZ UJAQUE, José Manuel. Prefiriendo hacer (casi) nada en arquitectura: postproducción a través de cuatro declinaciones activamente perezosas. Director: Federico Soriano Peláez. Tesis doctoral. ETS Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid, 2017.
MIGUEL, Sergio de. Donde se rompen las nubes: Lever House, Nueva York 1950. Director: Javier Frechilla Camoiras. Tesis doctoral. ETS Arquitectura, UPM de Madrid, 2015. [Consulta 30-09-2020]. Disponible en: http://oa.upm.es/40369/
MUSCHAMP, Herbert. Critic’s Notebook; Design Fantasies for a Strip of the West Side. The New York Times, 18 de octubre de 1999 [consulta: 30-09-2020]. Disponible en: https://www.nytimes.com/1999/10/18/arts/critic-s-notebook-design-fantasies-for-a-strip-of-the-west-side.html
PIZZA, Antonio. Peter Eisenman y la Ciudad de Cultura de Galicia, 1999-2011. En: DC Papers, revista de crítica y teoría de la arquitectura, 2010, n.o 19, pp. 37-56.
PRICE, Cedric. Re: Cp. Luxemburgo: Springer Science & Business Media, 2003.
PUENTE, Moisés; POYUELO, Anna, eds. 2G Book Lacaton & Vassal. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2007.
SLOTERDIJK, Peter. Esferas III, Madrid: Siruela, 2014.
STEYERL, Hito; BERARDI, Franco. Los condenados de la pantalla. Madrid: Caja Negra, 2014.
VASSAL, Jean-P.; RUBY, Andreas; RUBY, Ilka. Tabula non rasa. Ilka and Andreas Ruby in conversation with Jean-Philippe Vassal. En Ilka RUBY; Andreas RUBY, eds. Urban transformation. Berlín: Ruby Press, 2008, pp. 252-265.
WIGLEY, Mark. Towards a History of Quantity. En: Ole BOUMAN; Rem KOOLHAAS; Mark WIGLEY, eds. Volume 2: doing (almost) nothing. Ámsterdam: Archis, 2005.
WILSON, Robin. Evidence of “Doing Nothing”: The Utopic Document of Lacaton & Vassal. En: Architectural Theory Review, 2013, vol. 18, n.o 1, pp. 30-45.
Downloads
Published
Versions
- 2021-05-25 (2)
- 2021-05-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 800
- PDF (Español (España)) 151