LINAZASORO IN REIMS. THE PUBLIC SPACE AS THE MEMORY OF THE PLACE
DOI:
https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i24.02Keywords:
memory, contemporaneity, public space, Gothic cathedral, José Ignacio Linazasoro, ReimsAbstract
The problem of the relationship between the old and the new runs through the entire built work of Spanish architect José Ignacio Linazasoro. In fact, his best projects are probably those in which he works with pre-existing buildings, establishing a dialogue between memory and contemporaneity. This is especially true of his interventions on public spaces in heritage surroundings, and the case of the square in front of Reims Cathedral (1992, 2003-2008) is emblematic in this respect. Linazasoro’s project for Reims starts from a reflection on the urban meaning of French Gothic cathedrals and from there he considers restructuring the square by recovering the outlines of the surrounding medieval fabric. One of the unique aspects of his conceptual design is that he sees the square as expanded architecture: the plaza becomes part of the cathedral and reintegrates it into the city. With a contemporary but essential language brimming with historical resonances, he plays with the topography, paving and vegetation to recover the memory of the place. The article also places the intervention of the Basque architect in the context of his own work and of the debate in France on the way to treat this type of spaces.
Downloads
Metrics
References
BACKOUCHE, Isabelle. Expertiser la rénovation urbaine. Le cas de la France dans les années 1960. En: Genèses, 2008, n.º 70, pp. 45-65.
BENDITO, María. La basílica devastada: el bombardeo de la catedral de Reims y la identidad nacional del arte gótico. En: Acta Artis. Estudis d’Art Modern, 2017, n.º 4-5, pp. 241-263.
BOUGEAULT, Bernard. La maison de verre d’Amiens. Son histoire vraie. París: Books on Demand, 2018.
CARRERO, Eduardo. La catedral habitada. Historia viva de un espacio arquitectónico. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.
COMPAGNON, Antoine. Los antimodernos. Barcelona: Acantilado, 2007.
DUBY, Georges. La época de las catedrales. Arte y sociedad, 980-1420. Madrid: Cátedra, 1997.
GRIJALBA, Alberto; GRIJALBA, Julio. Conversando con José Ignacio Linazasoro. En: EGA. Expresión Gráfica Arquitectónica, 2020, n.º 40, pp. 16-39.
GUARRERA, Fabio, ed. Trentasette domande a José Ignacio Linazasoro. Nápoles: CLEAN, 2014.
JAKOVLJEVIC, Nada; CULOT, Maurice, dirs. Places et monuments. Bruselas: Mardaga, 1984.
KRIER, Rob. Aménagement du Secteur Nord du centre de la ville d’Amiens. En: UR, 1985, n.º 2, pp. 2-7.
LAURENT, Xavier. Grandeur et misère du patrimoine d’André Malraux à Jacques Duhamel (1959-1973). París: École des Chartes, 2003.
LE GOFF, Jacques. Reims, ville du sacre. En: Pierre NORA, ed. Les lieux de mémoire, vol. II-1: La Nation. París: Gallimard, 1986, pp. 89-194.
LINAZASORO, José Ignacio. El Escorial y la arquitectura del clasicismo. En: Carrer de la Ciutat, 1978, n.º 5, pp. 5-10.
LINAZASORO, José Ignacio. El arte de la imitación en Juan de Villanueva. La Casita del Príncipe en El Escorial. En: Arquitectura, 1982, n.º 239, pp. 68-73.
LINAZASORO, José Ignacio. Cuatro proyectos. En: Arquitectura, 1983, n.º 245, pp. 53-63.
LINAZASORO, José Ignacio. Proyecto de ordenación del área del santuario de Loyola. En: Revista Internacional de Estudios Vascos, 1983, vol. 28, nº 2, pp. 465-480.
LINAZASORO, José Ignacio. Textos críticos. Madrid: Asimétricas, 2017.
LINAZASORO, José Ignacio. Memoria de una búsqueda. Sobre escritos y proyectos. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2019.
MARCHÁN FIZ, Simón. Una arquitectura con voluntad de adecuación. En: J. I. Linazasoro. Barcelona: Gustavo Gili, 1989, pp. 6-19.
MARTORELL, Josep; BOHIGAS, Oriol; MACKAY, David. La nouvelle Amiens. En: UR, 1985, n.º 2, pp. 10-15.
MOLEÓN, Pedro. El arquitecto Juan de Villanueva (1739-1811). Madrid: Akal, 2020.
MONEO, Rafael. Cuando la arquitectura quiere ser paisaje. En: Rocío PEÑA; Mario SANGALLI, eds. Luis Peña Ganchegui. Arquitecturas 1959-1994. San Sebastián: Fundación Kutxa & Universidad del País Vasco, 1994, pp. 10-15.
MONEO, Rafael. La soledad de los edificios. En: Fernando MÁRQUEZ; Richard LEVENE, eds. Rafael Moneo, 1967-2004. Antología de urgencia. El Escorial: El Croquis, 2004, pp. 608-615.
MONEO, Rafael. La vida de los edificios. La mezquita de Córdoba, la lonja de Sevilla y un carmen en Granada. Barcelona: Acantilado, 2017.
NASCIMENTO OLIVEIRA, Francisco. Chão da cidade: permanencia e transformação. De metáfora a impressão digital da cidade. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura, 2011, n.º 4, pp. 138-151.
NAVARRO BALDEWEG, Juan. El tapiz, unas visiones y un proyecto. En: REIA. Revista Europea de Investigación en Arquitectura, 2021, n.º 17, pp. 11-24.
ROSEMBERG, Muriel. Questions sur un conflit d’aménagement: le parvis de la cathédrale d’Amiens. En: Patrice MELÉ; Corinne LARRUE; Muriel ROSEMBERG, dirs. Conflits et territoires. Tours: Presses Universitaires François-Rabelais, 2004, pp. 165-186.
SOLÀ-MORALES, Ignasi de. Imitación esencial. La arquitectura de José Ignacio Linazasoro. En: Efrén GARCÍA GRINDA, ed. J. I. Linazasoro. Obras y proyectos, 1988-97. Madrid: Fundación Argentaria, 1998, pp. 9-13.
TRIGUEIROS, Luiz, ed. Fernando Távora. Lisboa: Blau, 1993.
UTZON, Jørn. Platforms and Plateaus: Ideas of a Danish Architect. En: Zodiac, 1962, n.º 10, pp. 114-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 812
- artículo (Español (España)) 198