LINAZASORO IN REIMS. THE PUBLIC SPACE AS THE MEMORY OF THE PLACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i24.02

Keywords:

memory, contemporaneity, public space, Gothic cathedral, José Ignacio Linazasoro, Reims

Abstract

The problem of the relationship between the old and the new runs through the entire built work of Spanish architect José Ignacio Linazasoro. In fact, his best projects are probably those in which he works with pre-existing buildings, establishing a dialogue between memory and contemporaneity. This is especially true of his interventions on public spaces in heritage surroundings, and the case of the square in front of Reims Cathedral (1992, 2003-2008) is emblematic in this respect. Linazasoro’s project for Reims starts from a reflection on the urban meaning of French Gothic cathedrals and from there he considers restructuring the square by recovering the outlines of the surrounding medieval fabric. One of the unique aspects of his conceptual design is that he sees the square as expanded architecture: the plaza becomes part of the cathedral and reintegrates it into the city. With a contemporary but essential language brimming with historical resonances, he plays with the topography, paving and vegetation to recover the memory of the place. The article also places the intervention of the Basque architect in the context of his own work and of the debate in France on the way to treat this type of spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Victoriano Sainz Gutiérrez, Universidad de Sevilla

Victoriano Sainz Gutiérrez (Madrid, 1961) es arquitecto por la Universidad de Sevilla, donde también se doctoró con una tesis sobre las ideas urbanísticas de Aldo Rossi. En la actualidad ejerce como Profesor Titular en la ETSA de Sevilla, de cuyo Departamento de Urbanís­tica y Ordenación del Territorio ha sido director (2012-2020). Ha publicado, entre otros, los siguientes libros: La cultura urbana de la posmodernidad (1999), El proyecto urbano en España (2006), Aldo Rossi: la ciudad, la arquitectura, el pensamiento (2011) y Aldo Rossi y Sevilla. El significado de unos viajes (2019).

References

BACKOUCHE, Isabelle. Expertiser la rénovation urbaine. Le cas de la France dans les années 1960. En: Genèses, 2008, n.º 70, pp. 45-65.

BENDITO, María. La basílica devastada: el bombardeo de la catedral de Reims y la identidad nacional del arte gótico. En: Acta Artis. Estudis d’Art Modern, 2017, n.º 4-5, pp. 241-263.

BOUGEAULT, Bernard. La maison de verre d’Amiens. Son histoire vraie. París: Books on Demand, 2018.

CARRERO, Eduardo. La catedral habitada. Historia viva de un espacio arquitectónico. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.

COMPAGNON, Antoine. Los antimodernos. Barcelona: Acantilado, 2007.

DUBY, Georges. La época de las catedrales. Arte y sociedad, 980-1420. Madrid: Cátedra, 1997.

GRIJALBA, Alberto; GRIJALBA, Julio. Conversando con José Ignacio Linazasoro. En: EGA. Expresión Gráfica Arquitectónica, 2020, n.º 40, pp. 16-39.

GUARRERA, Fabio, ed. Trentasette domande a José Ignacio Linazasoro. Nápoles: CLEAN, 2014.

JAKOVLJEVIC, Nada; CULOT, Maurice, dirs. Places et monuments. Bruselas: Mardaga, 1984.

KRIER, Rob. Aménagement du Secteur Nord du centre de la ville d’Amiens. En: UR, 1985, n.º 2, pp. 2-7.

LAURENT, Xavier. Grandeur et misère du patrimoine d’André Malraux à Jacques Duhamel (1959-1973). París: École des Chartes, 2003.

LE GOFF, Jacques. Reims, ville du sacre. En: Pierre NORA, ed. Les lieux de mémoire, vol. II-1: La Nation. París: Gallimard, 1986, pp. 89-194.

LINAZASORO, José Ignacio. El Escorial y la arquitectura del clasicismo. En: Carrer de la Ciutat, 1978, n.º 5, pp. 5-10.

LINAZASORO, José Ignacio. El arte de la imitación en Juan de Villanueva. La Casita del Príncipe en El Escorial. En: Arquitectura, 1982, n.º 239, pp. 68-73.

LINAZASORO, José Ignacio. Cuatro proyectos. En: Arquitectura, 1983, n.º 245, pp. 53-63.

LINAZASORO, José Ignacio. Proyecto de ordenación del área del santuario de Loyola. En: Revista Internacional de Estudios Vascos, 1983, vol. 28, nº 2, pp. 465-480.

LINAZASORO, José Ignacio. Textos críticos. Madrid: Asimétricas, 2017.

LINAZASORO, José Ignacio. Memoria de una búsqueda. Sobre escritos y proyectos. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2019.

MARCHÁN FIZ, Simón. Una arquitectura con voluntad de adecuación. En: J. I. Linazasoro. Barcelona: Gustavo Gili, 1989, pp. 6-19.

MARTORELL, Josep; BOHIGAS, Oriol; MACKAY, David. La nouvelle Amiens. En: UR, 1985, n.º 2, pp. 10-15.

MOLEÓN, Pedro. El arquitecto Juan de Villanueva (1739-1811). Madrid: Akal, 2020.

MONEO, Rafael. Cuando la arquitectura quiere ser paisaje. En: Rocío PEÑA; Mario SANGALLI, eds. Luis Peña Ganchegui. Arquitecturas 1959-1994. San Sebastián: Fundación Kutxa & Universidad del País Vasco, 1994, pp. 10-15.

MONEO, Rafael. La soledad de los edificios. En: Fernando MÁRQUEZ; Richard LEVENE, eds. Rafael Moneo, 1967-2004. Antología de urgencia. El Escorial: El Croquis, 2004, pp. 608-615.

MONEO, Rafael. La vida de los edificios. La mezquita de Córdoba, la lonja de Sevilla y un carmen en Granada. Barcelona: Acantilado, 2017.

NASCIMENTO OLIVEIRA, Francisco. Chão da cidade: permanencia e transformação. De metáfora a impressão digital da cidade. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura, 2011, n.º 4, pp. 138-151.

NAVARRO BALDEWEG, Juan. El tapiz, unas visiones y un proyecto. En: REIA. Revista Europea de Investigación en Arquitectura, 2021, n.º 17, pp. 11-24.

ROSEMBERG, Muriel. Questions sur un conflit d’aménagement: le parvis de la cathédrale d’Amiens. En: Patrice MELÉ; Corinne LARRUE; Muriel ROSEMBERG, dirs. Conflits et territoires. Tours: Presses Universitaires François-Rabelais, 2004, pp. 165-186.

SOLÀ-MORALES, Ignasi de. Imitación esencial. La arquitectura de José Ignacio Linazasoro. En: Efrén GARCÍA GRINDA, ed. J. I. Linazasoro. Obras y proyectos, 1988-97. Madrid: Fundación Argentaria, 1998, pp. 9-13.

TRIGUEIROS, Luiz, ed. Fernando Távora. Lisboa: Blau, 1993.

UTZON, Jørn. Platforms and Plateaus: Ideas of a Danish Architect. En: Zodiac, 1962, n.º 10, pp. 114-117.

Published

2021-05-20

How to Cite

Sainz Gutiérrez, V. (2021). LINAZASORO IN REIMS. THE PUBLIC SPACE AS THE MEMORY OF THE PLACE. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (24), 34–51. https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i24.02
Views
  • Abstract 812
  • artículo (Español (España)) 198