CIRCLE, TOPOGRAPHY AND TIME: SOME THOUGHTS ON A FORMAL SEQUENCE. FROM THE CENTER OF ARTISTIC RESTORATIONS, 1961, TO THE CITY OF FLAMENCO, 2004
DOI:
https://doi.org/10.12795/ppa.2020.i23.04Keywords:
circle, topography, time, cultural landscape, memory and serieAbstract
It was in January 2004 when the architecture studio SANAA entered the competition to design the City of Flamenco in Jerez de la Frontera, Spain. Their uncompromising, rigorous proposal was a surprise as it dictated essentialized objectives and iconography, taking topography as its steering assignment. Now that some time has gone by, we may be in a better position to really appreciate what designs of this nature have really meant to our national architectural landscape from the 1960s onwards. This article is based and deepens on the meaning that some scholars like George Kubler confer to the idea of “series” in the shaping and passing of time. We have carefully choosen a particular period of time in which we transit through geometrical concepts like the circle, tridimensional ones like topography, and the very same passage of time. We go through some interdisciplinary project designs that extend form the early one for the Artistic Restoration Center by Higueras and Moneo in 1961; the Spanish Pavilion at the New York World´s Fair by Higueras in 1964, the proposal for the Madrid Exhibition Center by Fullaondo and Manterola, also in 1964; to finally reach the peculiar scenery of Sad Hill in 1966.
Downloads
Metrics
References
AA.VV. El esplendor de la ruina (catálogo de la exposición). Barcelona: Fundació Caixa Catalunya, 2005.
AA.VV. Fernando Higueras. Arquitecturas. Madrid: Fundación Cultural COAM, 1997.
ANDERSEN, Michael Asgard. Embedded Emancipation: The Field of Utzon’s Platforms. En: Fabrications. Journal of the Society of Architectural Historians, Australia and New Zealand. 2005, vol. 15, n.o 1, pp. 27-37. ISSN 1033-1867.
BROUGHTON, Lee. Reframing Cult Westerns: From The Magnificent Seven to The Hateful Eight. Nueva York: Bloomsbury Publishing PLC, 2020.
CARRIÓN, Jorge. César Manrique, el gran visionario del arte y la ecología. En: The New York Times en español. 30 de junio de 2019. [consulta: 26 marzo 2020]. Disponible en: https://www.nytimes.com/es/2019/06/30/espanol/cultura/cesar-manrique-centenario-espana.html
Desenterrando Sad Hill [película documental]. Dirigida por Guillermo de
OLIVEIRA. España: Zapruder Pictures y Cameo, 2017.
ELIOT, Thomas Stearns. Tradition and the individual talents. En: Selected Essays. Nueva York: Harcourt Brace, 1932.
FOCILLÖN, Henri. La vida de las formas y elogio de la mano. Madrid: Xarait, 1983.
FULLAONDO, Juan Daniel. Agonía, utopía, renacimiento. En: María Teresa MUÑOZ JIMÉNEZ; Daniel FULLAONDO. Juan Daniel Fullaondo: escritos críticos. Selección y comentarios María Teresa Muñoz. Madrid: Mairea Libros, 2007, pp. 54-127.
HANLEY, Peter J. Behind-the-scenes of Sergio Leone’s: The Good, the Bad and the Ugly. [s. l.]: Il Buono Publishing, 2016.
HIGUERAS, Fernando; MONEO, Rafael. Premio Nacional de Arquitectura 1961. En: Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, diciembre 1961, n.º 36, pp. 3-8. ISSN 0004-2706.
HIGUERAS, Fernando. Notas sobre una isla. En: Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, septiembre 1972, n.º 165, pp. 13-19. ISSN 0004-2706.
HIGUERAS, Fernando; BOTIA, Lola. Fernando Higueras. Madrid: Xarait, 1987.
JOVÉ, José María. Alvar Aalto. Proyectando con la naturaleza. Valladolid: Universidad de Valladolid y Coacyle, 2003.
KUBLER, George. La configuración del tiempo. Madrid: Nerea, 1988.
PALLASMAA, Juhani. Una arquitectura de la humildad. De una arquitectura tectónica a una pictórica. Collage y juego en Alvar Aalto. Barcelona: Caja de arquitectos, 2010.
PINETTI, Manuela. Carlo Simi, da Sergio Leone a Pupi Avati. En: ASC - Scenografia & costume: magazine dell’Associazione italiana scenografi, costumisti, arredatori. Maestro: Carlo Simi. Roma: Associazione Italiana Scenografi Costumisti Arredatori, diciembre 2013, n.º 5, pp. 60-63. ISSN 2240709X.
RUDOFSKY, Bernard. Architecture without Architects: A short introduction to non-pedigreed Architecture. Londres: Academy Editions, 1964.
RUDOFSKY, Bernard. Architettura senza architetti. En: Casabella: rivista di architettura e urbanistica. Milán: Electa, septiembre 1965, n.º 297, pp. 84-91. ISSN 0008-7181.
SABATÉ, Fernando; SABATÉ, Joaquín; ZAMORA, Antonio. César Manrique: la conciencia del paisaje. En: Joaquim SABATÉ; José FARRUJIA, coords. César Manrique: la conciencia del paisaje. Santa Cruz de Tenerife: Fundación Cajacanarias, 2013.
SEJIMA, Kazuyo; NISHIZAWA, Ryue. Ciudad del Flamenco en Jerez. En: El Croquis. Océano de Aire: Sanaa Kazuyo Sejima Ryue Nishizawa 1998-2004. El Escorial (Madrid): El Croquis Editorial, 2004, n.º 121-122, pp. 212-221. ISSN 0212-5633.
SIMI, Carlo. 50 Aniversario de “El bueno, el feo y el malo” (1966-2016). Burgos: Asociación Cultural Sad Hill, 2016.
UTZON, Jorn. La importancia de los arquitectos. En: AA.VV. Catálogo de la exposición Jorn Utzon. Madrid: Centro de Publicaciones de la Secretaría General Técnica del Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente, 1995, pp. 12-13.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 378
- Artículo (español+inglés) (Español (España)) 247