ANNA AND LAWRENCE HALPRIN’S DECK, A FLOOR FOR THE BIRTH OF CONTEMPORARY DANCE
DOI:
https://doi.org/10.12795/ppa.2020.i23.11Keywords:
dance, architecture, body, space, floor, deckAbstract
In 1953 the avant-garde dancer Anna Halprin and her husband, landscape architect Lawrence Halprin, built a wooden deck for choreographic practice and experiments next to their home outside San Francisco. This was one of the Halprins’ first projects. It was also an early example of an interdisciplinary project, where dance and architecture were strongly interconnected. Specifically, this symbiosis was of particular importance from the perspective of work with the floor and gravity. This paper examines three basic aspects of this small-scale work of great importance. These are the collaborative and interdisciplinary nature of the project, its material and landscape construction, and lastly, its importance in the history of contemporary dance.
Downloads
Metrics
References
AA.VV. Laurie Anderson, Trisha Brown, Gordon Matta-Clark: pioneers of the downtown scene, New York 1970s. Múnich-Nueva York: Prestel, 2011.
BANES, Sally. Terpsichore in Sneakers Post-Modern Dance. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 1987.
BLANCAFORT, Jaume. Participación y creación colectiva en la arquitectura de Lawrence Halprin. Directores: Juan Domingo Santos y María Elia Gutiérrez Mozo. Tesis doctoral. Universidad de Alicante, Departamento de Ingeniería Civil, 2017.
BLANCAFORT, Jaume; REUS, Patricia. Pioneros de la participación colectiva en los procesos de planificación urbana. Legado Halprin. Architecture. En: City and Environment [en línea]. 2015, n.º 28, pp. 57-76 [consulta 21-03-2020]. ISSN-e 1886-4805. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/ace.10.28.3681
CAMPO BAEZA, Alberto. El establecimiento de la arquitectura. La construcción del plano horizontal: el podio y la plataforma. En: Alberto
CAMPO BAEZA. Pensar con las manos. Buenos Aires: Nobuko, 2009, pp.16-23.
CAMPO BAEZA, Alberto. Cajas, cajitas, cajones. Sobre lo estereotómico y lo tectónico. En CAMPO BAEZA, Alberto. La idea construida. Valencia: General de Ediciones de Arquitectura, 2015, pp. 34-39.
Experiments in Environment: The Halprin Workshops, 1966-1971. Graham Fondation, 2014. [consulta 21-03-2020]. Disponible en: http://grahamfoundation.org/public_exhibitions/5241-experiments-in-environment-the-halprin-workshops-1966-1971
FORTI, Simone. Handbook in motion. Nueva York: New York University Press, 1975.
GÁLVEZ PÉREZ, María Auxiliadora. Materia activa: la danza como campo de experimentación para una arquitectura de raíz fenomenológica. Director: Iñaki Ábalos. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid, Departamento de Proyectos Arquitectónicos, 2012.
GÁLVEZ PÉREZ, María Auxiliadora. Espacio somático. Cuerpos múltiples. Madrid: Ediciones Asimétricas, 2019.
GIMÉNEZ MORTE, Carmen. Aproximación a la danza en la cultura grecolatina. En: AA.VV. Historia de la danza: de la prehistoria al siglo XIX. Valencia: Ediciones Mahali, 2015, pp. 23-50.
HALPRIN, Anna. Ann Halprin. En: Joyce MORGENROTH. Speaking of dance twelve contemporary choreographers on their craft. Nueva York: Routledge, 2004, pp. 23-40.
HALPRIN, Anna. Collected Writings and Others. San Francisco Dancer’s Workshop. 1974. Autoedición. Consultada en la biblioteca del Laban Centre, Londres.
HALPRIN, Lawrence. Choreography in the gardens. En: Impulse Dance Magazine. 1949, pp. 30-34.
HALPRIN, Lawrence. Dance Deck in the Woods. En: Impulse Dance Magazine. 1956, pp. 21-24.
HALPRIN, Lawrence. Motation. En: Ching-Yu CHANG, ed. Process Architecture, Tokio: Process Architecture publishing, 1965, n.º 46, pp. 51-62.
HALPRIN, Lawrence. Sea Ranch. En: Ching-Yu CHANG, ed. Process Architecture, Tokio: Process Architecture publishing, 1965, n.º 46, pp. 133-168.
HALPRIN, Lawrence. The RSVP Cycle: Creative Processes in the human environments. [s. l.]: Ed. George Braziller, 1970.
HALPRIN, Lawrence. Portrait Drawing. Anna Halprin. 2016. [consulta 21-03-2020]. Disponible en: https://www.annahalprin.org/portrait-drawing
HIRSCH, Alison Bick. City Choreographer Lawrence Halprin in Urban Renewal America. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014.
KANDINSKY, Wassily. Punto y línea sobre el plano: contribución al análisis de los elementos pictóricos. Barcelona: Paidós, 2010.
KOMARA, Ann E. Lawrence Halprin’s Skyline Park. Nueva York: Princeton Architectural Press, 2012.
LEMPRES BROSTOM, Caitlin; PETERS, Richard C. The houses of William Wurster: Frames for Living. New Jersey: Princeton University Press, 2011.
Mc CREA, Ron. Building Taliesin: Frank Lloyd Whright’s home of love and loss. Madison, Wisconsin: Wisconsin Historical Society Press, 2012.
My lunch with Anna [película]. Dirigida por Alain BUFFARD. Francia: PI:ES/A, 2003.
QUESADA, Fernando. La caja mágica. Cuerpo y escena. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos, 2004, p. 15.
ROSS, Janice. Anna Halprin: Experience as dance. Berkeley: University of California Press, 2007.
ROSS, Janice. Atomizing Cause and Effect: Ann Halprin’s 1960s Summer Dance Workshops. En: Art Journal. 2009, n.º 68, pp. 62-65.
WASSERMAN, Judith. A world in motion: The creative synergy of Lawrence and Anna Halprin. En: Landscape Journal. 2012, n.º 31, pp. 33-52. DOI: http://dx.doi.org/10.3368/lj.31.1-2.33
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 485
- Artículo (español+inglés) (Español (España)) 382