Abstract
The large number of studies on Picasso´s Work had barely noticed the identity of the small miniatures obtained from the natural formations we know as pebbles and other Works similar in size, on which generic comments were made and a rigorous classification was pending. The article presents the individual and detailed morphological and formal analyzes that allow presenting the first proposal for the classification of this extensive production based on the execution techniques, thus covering the indicated historiographical gap. For this, four group are proposed based on the different techniques and varied solutions with which they are worked, explaining the characteristics of each case.
References
Brassaï. Conversations avec Picasso. París, 1964. Méjico D. F; Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2002.
Chipp, Herschel B. El Guernica de Picasso. Historia. Transformaciones. Significado. Barcelona: Polígrafa, 1991.
Daix, Pierre. Picasso. Barcelona: Planeta, 1991.
Daix, Pierre; y Rosselet, Joan. Le cubisme de Picasso. Neuchatel, 1979.
Gilot, Françoise; y Lake, Carlton: Vida con Picasso. Barcelona: Editorial Elba, 2017.
Godrefoy, Cecile; Le Meaux, Héléne; y Rouillard, Pierre. “Encuentros y conflictos”. Picasso ibero (2021): 240-271.
Golding, John: Cubism. A History and an Analysis, 1907-14: Londres: Penguin Boock, 1959 y 1968.
Kahnweiler, Daniel-Henry. Juan Gris. Sa vie, son oeuvre, ses écrits. París: Edition Gallimard, 1946; Barcelona: Quaderns Crema, 1995.
Kahnweiler, Daniel-Henry. The rise of cubism. Nueva York, 1949.
Leal, Brigitte; Piot, Christine; Bernadac, Marie-Laure. Picasso Total. Barcelona: Polígrafa, 2000.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, el desarrollo del sistema en la dimensión escultórica propia, de 1914 a 1924”. Norba-Arte (2005): 199-217.
Luque Teruel, Andrés. “Consideración del primitivismo en el sistema creativo de Picasso”. Filos (2006): 15-32.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso. Sistema creativo propio”. Espacio y Tiempo (2007): 95-121.
Luque Teruel, Andrés. “Consideración histórica del cubismo, origen del arte cubista en Las señoritas de Aviñón y nueva valoración de la pintura cubista de Picasso”. Boletín Museo e Instituto Camón Aznar (2007): 309-366.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, revisión conceptual de las tallas en madera vista y otras esculturas de signo primitivo, de 1906 a 1908”. Boletín Museo e Instituto Camón Aznar (2008): 283-350.
Luque Teruel, Andrés. Nueva clasificación de las esculturas planas de Picasso, en París, Vallauris, Cannes y Mougins, de 1943 a 1971. Boletín de Arte (2008): 349-374.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, los distintos estados del Monumento a Apollinaire”. Estudios de Historia del Arte, Vol. II. (2009): 223-238.
Luque Teruel, Andrés. “Análisis e interpretación de las esculturas de Picasso con alambres soldados, en París, de 1924 a 1928”. Boletín Museo e Instituto Camón Aznar (2010): 193-246.
Luque Teruel, Andrés. “Análisis e interpretación de las esculturas de Picasso con hierro batido y forjado, en París, en 1929 a 1931”. Boletín Museo e Instituto Camón Aznar (2011 a): 140-194.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, el valor del vacío en las esculturas ensambladas con cartones, tablas y chapas, en París, en 1912 a 1915”. Trocadero (2011 b): 213-247.
Luque Teruel, Andrés. “Revisión y naturaleza de las esculturas de Picasso con materiales y objetos encontrados, en Tremblay-Sur Mauldre y París, en 1935 a 1941”. Laboratorio de Arte (2011 c): 465-490.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso y Christian Zervos, los dibujos escultóricos del cuaderno de Cannes, en 1927, y las esculturas biomórficas modeladas en París, en 1928”. Ars Longa (2012): 407-438.
Luque Teruel, Andrés. “La primera indagación cubista de Picasso: Espacio interior I, II y III (Horta de Sant Joan y Barcelona, 1898-1899). Boletín de Arte (2014): 187-205.
Luque Teruel, Andrés. “Nueva interpretación del volumen facetado de las esculturas modeladas por Picasso en Horta de Ebro y París, en 1909”. Espacio y Tiempo (2015): 49-69.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, los vaciados de modelos naturales y objetos reales (en Boisgeloup, en 1933 y 1934, y París, en 1934 a 1937)”. Erebea (2015): 289-306.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, las cabezas modeladas de María Teresa Walter en Boisgeloup en 1930-1931 y 1934. Trocadero (2016): 119-154.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, escultura modelada en Boisgeloup, en 1930 a 1934”. Cuadernos de Historia del Arte (2021): 203-239.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, esculturas enciclopédicas en París, en 1937 y de 1943 a 1945”. Norba (2021): 305-325.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, esculturas y series en técnicas mixtas en Vallauris (1951-1954). Trocadero (2021): 269-297.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, las esculturas enciclopédicas en Boisgeloup, en 1933 y 1934”. Atenea (2022 a): 177-200.
Luque Teruel, Andrés. “Picasso, bodegones enciclopédicos en Vallauris, en 1951 a 1953”. Liño (2022 b): 105-114.
Mitchinson, David; y Stallabrass, Julian. Henri Moore. Barcelona: Polígrafa, 1991.
Read, Herbert. Modern Sculpture. Londres: Thames and Hudson, 1964; Barcelona: Ediciones Destino, 1994.
Read, Herbert. Picasso et Apollinaire les Métamorphoses de la memoire, 1905-1973. París: Jean-Michel Place, 1995.
Spies, Werner. Esculturas de Picasso. Sturgart: Verlag Gerd Hatje, 1971; Barcelona: Gustavo Gili, 1971.
Spies, Werner. La escultura de Picasso. Barcelona: Polígrafa, 1989.
Spies, Werner. Picasso sculpteur. París: Editions du Centre Pompidou, 2000.
Suárez, Juan: Colecciones privadas de Arte Contemporáneo en Sevilla. Sevilla: Fundación El Monte, 1996.
Walter, Ingo F: Picasso, el genio del siglo. Colonia: Benedikt Taschen, 1990.
Warncke, Carsten-Peter: Picasso. Colonia: Benedikt Taschen, 1992.