Picasso's surrealism: denial and new contributions
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Surrealismo
deformación
estilo-picasso
lenguaje agresivo Surrealism
deformation
Picasso-style
aggressive forms of expression

How to Cite

Castilla Álvarez, I. (2021). Picasso’s surrealism: denial and new contributions. El Pájaro De Benín, (6), 104–151. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.06
Views
  • Abstract 450
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 1121

Abstract

When talking about the artistic production of Picasso, the great art genius of the 20th century, special mention must be made to his creative freedom. The search for new methods of expression influenced heavily on his production, not only by art from the past but also by contemporary art. Picasso became interested in the art of his time, which consequently allowed him to be familiar with surrealism, a movement that many authors link to Picasso since 1925. This piece of work will focus on this relationship as it studies how he always stood out for his unique style, despite all the influences on his art. A duality in historiography emerges as a result and poses a question: was Picasso really part of the surrealist movement?

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.06
DESCARGA PDF (Español (España))

References

ADÈS, Dawn: El Dadá y el Surrealismo. Barcelona 1975.

BARR, Alfred H: Picasso: Fifty years of his art. Nueva York, 1946.

BATTISTINI, Matisde: Picasso. Milán, 1999.

BOECK, Wilhelm: Picasso. Barcelona, 1958.

BOONE, Daniele: Picasso. Grandes maestros de la pintura moderna. París, 1993.

BOZAL, Valeriano: Picasso. Madrid, 1999.

CABANNE, Pierre: El siglo de Picasso. Tomo 1. Madrid, 1982.

CARMONA, Eugenio: Picasso, Miró, Dalí y los orígenes del arte contemporáneo en España. Madrid, 1991.

CARROUGES, Michel: André Breton y los datos fundamentales del surrealismo. Madrid, 2008.

CIRLOT, Juan Eduardo: Picasso. El nacimiento de un genio. Barcelona, 1972.

CLARK, T.J.: Picasso and Truth. Washington, 2013.

DE MICHELI, Mario: Las vanguardias artísticas del siglo XX. Milán, 1966.

FAUCHEREAU, Serge: Surrealismo. Barcelona, 1966.

GARCÍA DE CARPI, Lucía: La pintura surrealista española (1924-1936). Madrid, 1986. Picasso y el surrealismo. Fundación Pablo Ruíz Picasso, Ayuntamiento de Málaga.

Málaga, 1990.

GASMAN, Lydia: Mistery, Magic and Love in Picasso. Picasso and the Surrealist Poets 1925- 1938. Michigan, 1981.

GAUTHIER, Xavière: Surrealismo y sexualidad. Buenos Aires, 1976.

GAYA NUÑO, Juan Antonio: Picasso. Barcelona, 1950.

GIMÉNEZ-FRONTIN, J.L.: El surrealismo en torno al movimiento bretoniano. Barcelona, 1991.

HILTON, Timothy: Picasso. Londres, 1974.

HOFMANN, Werner: Los fundamentos del arte moderno: una introducción a sus formas simbólicas. Barcelona, 1995.

IZQUIERDO, Violeta: Arte contemporáneo II (1910-1990). Madrid, 2009.

JACKSON, Rafael: Picasso y las poéticas surrealistas. De la biología a lo sagrado. Madrid, 2000.

JAFFÉ, Hans L.: Pablo Picasso. Barcelona, 1970.

JANÉS, Clara (Dir.): Picasso. Los genios de la pintura española. Madrid, 1988.

JUNG, Carl Gustav: Estudio psicológico de Picasso. Zurich, 1932.

LECALDANO, Paolo: La obra completa de Picasso azul y rosa. Barcelona, 1976.

LUQUE TERUEL, Andrés: «Picasso y Christian Zervos, los dibujos escultóricos del cuaderno de Cannes, en 1927, y las esculturas biomórficas modeladas en París, en 1928»; en Ars Longa:

Cuadernos de Arte, núm. 21, 2012.

MALDONADO ELOY-GARCÍA, Juan: Picasso único: juicio a un genio en rebeldía. Málaga, 2003.

MARTÍNEZ MUÑOZ, Amalia: Arte y Arquitectura del siglo XX. Vanguardia y Utopía social. V.1. Madrid, 2001.

MARTINI, Alberto: Pablo Picasso. Buenos Aires, 1965.

MAS MARQUÉS, María José: Picasso. Madrid, 2000.

NASH, John M.: El cubismo, el futurismo y el constructivismo. Barcelona, 1975.

O’BRIAN, Patrick: Pablo Ruíz Picasso. Una biografía. Barcelona, 1976.

OLANO, Antonio D.: Picasso íntimo. Madrid, 1971.

ORIOL ANGUERA, Antonio: Guernica al desnudo. Barcelona, 1972.

OTERO, Roberto: Recuerdo de Picasso. Madrid, 1984.

PALENCIA, Ceferino: Picasso. Madrid, 1945.

PELLEGRINI, Algo: Los manifiestos del surrealismo. Buenos Aires, 1965.

PENROSE, Roland: Picasso. Vida y obra. Madrid, 1958.

PENROSE, Roland y GOLDING, John (Eds.): Picasso 1881/1973. Barcelona, 1974. - GOLDING, John: «Picasso y el surrealismo»; en PENROSE, Roland y GOLDING, John

(Eds.): Picasso 1881/1973. Barcelona, 1974. - BOWNESS, Alan: «La escultura de Picasso»; en PENROSE, Roland y GOLDING, John (Eds.): Picasso 1881/1973. Barcelona, 1974.

READ, Herbert: Breve historia de la pintura moderna. Londres, 1959.

REVILLA, F.: «La crucifixión en Picasso»; en Boletín del Seminario de Estudios de Arte y

Arqueología, Tomo 58, Universidad de Valladolid, 1992.

RICHARDSON, John: Picasso, una biografía. Volumen I: 1881-1906. Madrid, 1995. - Picasso, una biografía. Volumen II: 1907-1917. Madrid, 1997.

ROMERO DE SOLÍS, Pedro: «Picasso y los minotauros»; en Revista de Estudios Taurinos, nº 0. Sevilla, 2003.

RUBIN, William (Ed.):Pablo Picasso: Retrospectiva. Nueva York, 1980.

SPIES, Werner: Esculturas de Picasso. Barcelona, 1971.

STEIN, Gertrude: Matisse, Picasso and Gertrude Stein with Two Shorter Stories París, 1933.

TINTEROW, Gary: Picasso Clásico. Consejería de Cultura y Medio Ambiente. Málaga, 1992. - BAER, Brigitte: «Creatividad, Mitos y Metamorfosis en los años treinta»; en TINTEROW,

Gary: Picasso Clásico. Málaga, 1992.

VVAA: Fundación Cultural Mapfre vida: Picasso. Madrid, 2002.

VV.AA: Picasso total: 1881-1973. 2003. Barcelona. - PIOT, Christine: «Capítulo VI: 1925-1930»; en VV.AA: Picasso total: 1881-1973.

Barcelona, 2003. - PIOT, Christine: «Capítulo VII: 1931-1936»; en VV.AA: Picasso total: 1881-1973. Barcelona, 2003.

WALTHER, Ingo F.:Pablo Picasso 1881-1973: El genio del siglo. Alemania, 1990.

WARNCKE, Carsten-Peter: Picasso. Colonia, 1997.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...