Abstract
The esthetic category of the grotesque experimented a great revaluation in the XX century, what makes it difficult to include all it’s manifestations in that period of time. This fact could be due to the rupture that was propposed by the new avant-garde with the academic art, so the grotesque, due to its transgressor character, was used as a way to manifestate the aspirations of many artists, and in some cases, the aspirations of some atistic movements too, such as Surrealism. It used to exalt the most subversive and hidden aspects of the person, that is why many of the artists who belonged to the group, used this category to express it.
References
ADDISON, J.: Los placeres de la imaginación. Madrid, 1991.
ALIAGA, Juan Vicente: La nueva carne: una estética perversa del cuerpo. Madrid, 2002.
ARCHER, Eva: Otto Dix: 1891-1969. Köln, 1992.
ARENAL GARCÍA, Mª Ángeles: Magritte, el cazador de similitudes perdidas: ambivalencia de la feminidad como génesis de la dialéctica de la mirada. Madrid, 2013.
ARNUNCIO PASTOR, Juan Carlos: La actitud surrealista en la arquitectura: entre lo grotesco y lo metafísico. Valladolid, 1985.
BAJTIN, Mijail: La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: el contexto de François Rabelais. Madrid, 1990.
BARASCH, Frances K.: The grotesque: a study in meanings. The Hague, 1971.
BATAILLE, Georges: Historia del ojo. Barcelona, 2010.
BATAILLE, Georges: Historia del Erotismo. Madrid, 2015.
BAYER, Raymond: Historia de la Estética. México, 2002.
BECERRA, Eduardo; El surrealismo y sus derivas: visiones, declives y retornos. Madrid, 2013.
BELLMER, Hans: Anatomía de la imagen. Barcelona, 2010.
BOZAL, Valeriano: El factor grotesco: [exposición] del 22 de octubre de 2012 al 10 de febrero de 2013. Málaga, 2012.
BRETON, ANDRÉ: Manifiestos del surrealismo. Madrid, 2002.
BURKE, Edmund: Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Valencia, 1985.
CABALLERO, Juncal: LA MUJER EN EL IMAGINARIO SURREAL. Figuras femeninas en el universo de André Breton. Castelló, 2002.
CASTAÑO, Antonia: La subversión de las imágenes: surrealismo, fotografía, cine. Madrid, 2010.
CHASTEL, André: El grutesco: [ensayo sobre el “ornamento sin nombre”]. Madrid, 2000.
CONNELLY, Frances S.: Modern art and the grothesque. Cambridge, 2003.
CONNELLY, Frances S.: Lo grotesco en el arte y la cultura occidentales: la imagen en juego. Madrid, 2015.
CREGO, Charo: Perversa y utópica: la muñeca, el maniquí y el robot en el arte del siglo XX. Madrid, 2007.
DIDEROT, Denis: El sobrino de Rameau. Madrid, 2008.
DI GIACOMO, Giuseppe: Al margen de los esquemas: estética y artes figurativas desde principios del siglo XX a nuestros días. Madrid, 2016.
ECO, Umberto: Historia de la fealdad. Barcelona, 2015.
FERNÁNDEZ LUCCIONI, Manuel: Maruja Mallo: artista, cronista, ¿surrealista?. Madrid, 2012.
FERNÁNDEZ RUIZ, Beatriz: De Rabelais a Dalí: la imagen grotesca del cuerpo. Valencia, 2004.
FOSTER, Hal: Belleza compulsiva. Buenos Aires, 2008.
FREUD, Sigmund: Sigmund Freud: das unheimliche. Buenos Aires, 2011.
GALLEGO, Julián: Pintura contemporánea. Navarra, 1971.
RUIZ GISBERT, Rosa: “Maruja Mallo y la Generación del 27”. Revista Isla de Arriarán: revista cultural y científica, nº 28. Málaga, 2006.
HOFFMANN, E. T. A.: El hombre de arena. Madrid, 2007.
HUGO, Víctor: Cromwell. Madrid, 1979.
HUGO, Víctor: Manifiesto romántico. Barcelona, 1989.
HUGO, Víctor: El hombre que ríe. Buenos Aires, 2007.
KAYSER, Wolfgang: Lo grotesco: su realización en literatura y pintura. Madrid, 2010.
KLINGSÖHR-LEROY, Cathrin: Surrealismo. Köln, 2004.
KRANZFELDER, Ivo: George Grosz, 1893-1959. Köln, 1994.
KRAUSS, Rosalind E.: Pasajes de la escultura moderna. Madrid, 2002.
KRISTEVA, Julia: Poderes de la perversión. Madrid, 1988.
MALLO, Maruja: Lo popular en la plástica española a través de mi obra. Buenos Aires, 1939.
NÉRET, Guilles: Salvador Dalí: 1904-1989. Köln, 1994.
PARTSCH, Susanna: Paul Klee: 1879-1940. Köln, 1991.
ROSENKRANZ, Karl: Estética de lo feo. Madrid, 1992.
RUSKIN, John: Las piedras de Venecia. Valencia, 2000.
STEINER, Reinhard: Egon Schiele: 1890-1918: el alma de medianoche del artista. Köln, 1992.
USEDA MIRANDA, Evelyn: Surrealismo: vasos comunicantes. México, 2012.
VITRUVIO, M. L.: Los diez libros de arquitectura. Barcelona, 1997.
EL PÁJARO DE BENÍN 3 (2018), págs. 114-139. ISSN 2530-9536
VV. AA.: Amazonas del arte nuevo. Madrid, 2008.
VV. AA.: Max Ernst: une semaine de Bonté: los collages originales. Madrid, 2009.
WOLF, Norbert: Expresionismo. Köln, 2004.