Abstract
José Caballero was a painter from Huelva in the avant-garde of the 20th century. This article briefly traces his personal biography and his artistic career since his transfer for Madrid, at first with the aim of pursuing his studies in engineering, until his full consolidation as an artist in which he managed to create his own pictorial language. For this we will be using, on the one hand, different biographical sources such a monographic books and catalogs of exhibitions, from a different points of view, as well as different sources that will serve to understand the political, social and artistic context of Spain in those years. On the other hand, we will use the analysis of some of his works in order to understand the trajectory of the artist, as well as their different stages and most important moments.
References
ASHTON, Doré: La rebelión informalista. En cat. Exp. “À rebours: La rebelión informalista”. Centro Atlántico de Arte Moderno y MNCARS, 1999
BENITO, Ángel: Requiem por los frescos de La Rábida. ABC (Madrid) 22/11/1990. Pág. 87. Consultado el 13 de Mayo de 2018.
BONET, Juan Manuel: Un siglo de arte español dentro y fuera de España. En “José Caballero. Círculos y sueños. Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior. Madrid. 2002.
BRIHUEGA, Jaime: José Caballero, 1930-1950. Entre dos orillas que se han vuelto la espalda. En el catálogo para la exposición José Caballero: Exposición antológica, 1931-1991. Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior. Madrid. 2002
CABALLERO, José: La aventura de la creación. Exposición antológica de mi obra. En el catálogo para la muestra José Caballero: Exposición antológica 1931-1991. Ayuntamiento de Madrid, 1992.
CABALLERO, José: Reflexiones (Sobre el arte y artista actuales). En el catálogo para la muestra José Caballero: Exposición antológica 1931-1991. Ayuntamiento de Madrid, 1992
CERNI AGUILERA, Vicente: “José Caballero”, texto recogido en el catálogo de la exposición El taller de José Caballero. Galería Multitud, Madrid. 1977. Pág.
GARCÍA DE CARPI, Lucía: Telefonía celeste, en el catálogo para la exposición José Caballero. Del símbolo al signo. Exposición antológica. 1931-1990. Sevilla, Junta de Andalucía, 1991.
HERRERA NAVARRO, Javier: Del símbolo al signo en la escritura pictórica de José Caballero. En cat. Exp. “José Caballero. Del símbolo al signo. Exposición antológica. 1931-1990”. Sevilla, Junta de Andalucía, 1991.
JIMENEZ-BLANCO, María Dolores: Significados del Informalismo español. En cat. Exp. “À rebours: La rebelión informalista”. Centro Atlántico de Arte Moderno y MNCARS, 1999.
LAFUENTE FERRARI, Enrique: Gracia y capricho en la pintura (Las acuarelas de José Caballero), Clavileño, núm. 24, 1953.
MADRIGAL NEIRA, Marián: Biografía de José Caballero. En “José Caballero. Círculos y sueños”. Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior. Madrid. 2002.
MORENO GALVÁN, José María: Introducción a la pintura española actual. Publicaciones Españolas, Madrid.1960.
NAVARRO HERRERA, Javier: Del símbolo al signo en la escritura pictórica de José Caballero. En cat. exp. “Del símbolo al signo. Exposición antológica. 1931-1990”. Sevilla, Junta de Andalucía, 1991
NAVARRO, Mariano: José Caballero. Círculos y Sueños. En “José Caballero. Círculos y sueños”. Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior. Madrid. 2002.
TUDELILLA, Chus: La vanguardia insomne. En cat. Exp. Tomás Seral y Casas. Un galerista en la posguerra. Gobierno de Aragón, Zaragoza. 1998.
TUSSEL, Javier: El ambiente cultural, político y artístico en el Madrid de posguerra. En cat. Exp. “Arte para después de una guerra”. Madrid. Consejería de Educación y Cultura. 1993.
VIDAL SÁNCHEZ, Agustín: Catálogo para la exposición El Surrealismo en España, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1995.