Abstract
We propose to examine the question of the sense of the apparition of the photographic image. For this, it is necessary to elucidate the structures that constitute the phenomenon of photography, distinguishing it from a technical analysis of its production, that is to say, we will expose: a) the referential and indexical character that the object-photography possesses and b) the affective function that the photographic image carries at the moment of being captured. With this, we will note the need for a phenomenological approach to the intentional apprehension of photography and, especially, to the way in which the photographed, the photographic image, manifests itself.
References
Barthes, Roland. (2015). El placer del texto y lección inaugural (Trad. Óscar Terán). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Barthes, Roland. (2009). La cámara lúcida (Trad. Joaquim Sala-Sanahuja). Barcelona: Ediciones Paidós.
Barthes, Roland. (1986). Lo obvio y lo obstuso. Imágenes, gestos y voces (Trad. Carlos Fernández Medrano). Barcelona: Editorial Paidós.
Berger, John. (2014). La apariencia de las cosas. Ensayos y artículos escogidos (Trad. Pilar Vázquez). Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Deladalle, Gérard. (1996). Leer a Peirce hoy. Barcelona: Gedisa Editores.
Dubois, Philippe. (1994). El acto fotográfico. Barcelona: Paidós
Flusser, Vilém. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía (Trad. Eduardo Molina). México: Editorial Trillas.
Flusser, Vilém. (1987). “On Edmund Husserl”. Review of the Society for the History of Czechoslovak Jews, vol. 1, pp. 91-100.
Heidegger, Martin. (2015). Ser y tiempo (Trad. Jorge Eduardo Rivera). Santiago: Editorial Universitaria.
Husserl, Edmund. (1980). Husserliana XXIII: Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. La Haya: Martinus Nijhoff.
McNabb, Darin. (2018). Hombre, signo y cosmos. La filosofía de Charles S. Peirce. México: Fondo de Cultura Económica.
Peirce, Charles. (2012). “¿Qué es un signo?”. En Obra filosófica reunida. Tomo II (1893-1913) (Trad. Darin McNabb). México: Fondo de Cultura Económica.
Peirce, Charles. (2012). “Del razonamiento en general”. En Obra filosófica reunida. Tomo II (1893-1913) (Trad. Darin McNabb). México: Fondo de Cultura Económica.
Peirce, Charles. (1987). Obra lógico semiótica. Madrid: Taurus Ediciones.
Peirce, Charles. (1986). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Ricoeur, Paul (1975). Hermenéutica y estructuralismo. Buenos Aires: Megápolis.
Sartre, Jean-Paul. (1986). L’imaginaire. Paris: Gallimard.
Saussure, Ferdinand. (1945). Curso de lingüística general (Trad. Amado Alonso). Buenos Aires: Editorial Losada.
Sontag, Susan. (2006). Sobre la fotografía (Trad. Carlos Gardini). Buenos Aires: Alfaguara.
Spiegelberg, Herbert. (1994). The Phenomenological Movement. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Thélot, Jérôme. (2009). Critique de la raison photographique. París: Les Belles Lettres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Sergio González Araneda