Romantic Idealism in Flamenco Culture: Myth, Modernity and Sadness

Authors

  • Inés María Luna Instituto Murillo Sevilla- Junta de Andalucía

Keywords:

Flamenco, Modernity, Romanticism, Sadness, Idealism, Popular culture

Abstract

Nobody would speak of flamenco today as a pure art. However, this discipline can not be understood, if we do not pay attention to what the constant search for an ideal has been at different moments of its artistic construction. Defending its purity has meant on many occasions, not speaking strictly of an art without mixtures, but the defense of a humanistic ideal. Forgetting this longing for idealized culture and its main representatives means forgetting the romantic nature of this artistic manifestation and those who have been shaping its aesthetic dimension over the years.

When many of the postulates of traditional flamencology have been overcome, we consider the need to critically review the importance of myth. We consider from a new perspective, especially from the idealist revolution that inundates art and literature at the end of the 19th century, how the constant search for an ideal has enriched and dignified flamenco reality and has made it a model of idealized culture, without this having meant distancing oneself from the stage or losing contact with other artistic disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acal, Manuel. (Ed.). Cantes inéditos de Fernanda y Bernarda de Utrera. Sevilla: Área de Cultura de la Diputación, 1990.

Andrés, Ramón. Filosofía y consuelo de la música. Barcelona: Acantilado, 2020.

Assumma, María Cristina. Rosa de papel. Una contrahistoria de la literatura española. Madrid: Visor, 2013.

Bartra, Roger. Melancolía y cultura. Las enfermedades del alma en la España del Siglo de Oro. Segunda edición. Barcelona: Anagrama, 2021.

Bolaños, María. “Tiempos de melancolía.” Tiempos de melancolía. Creación y desengaño en la España del Siglo de Oro. Madrid: Obra Social de la Caixa, 2015, pp. 15-33.

Caba, Carlos y Pedro Caba (1933). Andalucía, su comunismo libertario y su cante jondo. Prólogo y epílogo de Rubén Caba. Sevilla: Renacimiento, 2008.

Cansinos Assens, Rafael (1933). La copla andaluza. Introducción de Abelardo Linares. Madrid: Arca Ediciones, 2011.

Ceccherini, Francesca. Flamenco y compromiso social en el cine y en las artes escénicas durante los últimos años del franquismo (1960-1975). Tesis Doctoral dirigida por Francisco Perujo y Marco de Marinis. Universidad de Sevilla-Universidad de Bolonia, 2015.

Fubini, Enrico. El Romanticismo: entre música y filosofía. Valencia: Universidad de Valencia, 1999.

García, Miguel Ángel. Melancolía vertebrada. La tristeza andaluza del modernismo a la vanguardia. Barcelona: Anthropos, 2012.

Grande, Félix. “Lo flamenco en La Lola se va a los puertos.” Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, n.º 38, 2010, pp. 341-370.

Grande, Félix. García Lorca y el flamenco. Madrid: Mondadori, 2012.

Luna, Inés María. “El flamenco como expresión de lo sublime: la Colección de cantes flamencos de Antonio Machado y Álvarez.” Las fronteras entre los géneros: Flamenco y otras músicas de tradición oral. Actas del III Congreso de Investigación y flamenco, edición de José Miguel Díaz, Francisco Javier Escobar e Inmaculada Ventura. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2012, pp. 97-104.

Luna, Inés María. Flamenco y canción española. Sevilla: Universidad de Sevilla, Colección Flamenco, 2019.

Martín, Juan Diego. Estética de lo jondo. Poesía y pintura de Francisco Moreno Galván. Sevilla: Universidad de Sevilla, Colección Flamenco, 2018.

Maurer, Christopher. Lorca y su «Arquitectura del cante jondo». Albolote: Comares, 2000.

Mendonça, Luciana F. M. “O fado e ‘as regras da arte’: ‘autenticidade’, ‘pureza’ e mercado.” Sociologia. Revista da Faculdade de Letras, n.º 23, 2012, pp. 71-86.

Penna, Mario. El flamenco y los flamencos. Historia de los gitanos españoles y su música. Edición, traducción y notas de Antonio Zoido. Sevilla: Portada Editorial, 1996.

Pujante, David. Oráculo de tristezas. La melancolía en su historia cultural. Prólogo de José María Álvarez y Fernando Colina. Madrid: Pensódromo, 2018.

Steingress, Gerhard. Sociología del cante flamenco. Sevilla: Signatura, 2005.

Turina, Joaquín. La música andaluza. Introducción de Manuel Castillo. Sevilla: Alfar, 1982.

Vázquez, Pedro Luis. La época dorada del flamenco en Morón de la Frontera (1960-1970). Sevilla: Diputación de Sevilla y Fundación Fernando Villalón, 2016.

Zambrano, María (1939). Pensamiento y poesía en la vida española. Madrid: Endymion, 1996.

Published

2021-12-29

How to Cite

Luna, I. M. “Romantic Idealism in Flamenco Culture: Myth, Modernity and Sadness”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 1, Dec. 2021, pp. 6-17, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/14970.
Views
  • Abstract 1784
  • PDF (Español (España)) 285