The Regeneration of the Flamenco Clothing of the National Ballet of Spain. The Decimononic Archetypes of «Zaguán»

Authors

Keywords:

Flamenco clothing, National Ballet of Spain, Spanish dance, Flamenco, Stage costume design

Abstract

The general aim of this article is about contemporary flamenco costumes at the National Ballet of Spain (BNE), based on the revision that is carried out in the work Zaguán (Antonio Najarro, 2015). It is a flamenco ballet, which makes up a suite of choreographies by different references of current flamenco and which includes a testimonial legacy of Blanca del Rey's emblematic «Soleá del Mantón». From the particular prysm of the benchmark designer of stage costumes, Yaiza Pinillos, a transmutation is perceived in current flamenco aesthetics, in its design, elaboration, treatment of fabrics, research, etc. This production involved a complex process of metabolism, which returned flamenco clothing to the dawn of the 19th century, in a stylistic synthesis from a new perspective. A brief tour is made of the most significant contributions of different designers throughout the history of the BNE, considering the significance and impact of their proposals, and highlighting the complex process involved in costume design stage for a large format dance company. For this research, a documentary review has been carried out and used qualitative data from semi-structured and validated interviews carried out with six personalities related to Spanish dance and the BNE, of recognized prestige, which have been analyzed through open coding in the NVIVO10 software.

It is concluded that the flamenco stage costume, in the trajectory of the BNE, undergoes an evolution as a result of the transformations experienced in the aesthetics of the flamenco costume, influenced by the designs of fashion as an expression of its time, as well as by the development of the processes of research and production of costumes, and the variation in the way of dancing in the last fifty years, being Zaguán a clear exponent of this not fickle revolution in the national scenic imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amorós, Andrés. “La Danza Española como patrimonio cultural”. Ballet Nacional de España, 25 años. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones, 2003, pp. 11-13.

Baena, Antonio y Antonio Granero. “Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado al aprendizaje de la Educación Física bilingüe en inglés”. Porta Linguarum, n.º 24, 2015, pp. 63-76.

Bennahum, Ninotchka. Antonia Mercé. El flamenco y la vanguardia española. Barcelona: Global RhythmPress, S.L, 2009.

Burrel, Víctor M. “El Ballet Nacional, 25 años de danza”. Ballet Nacional de España, 25 años. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones, 2003, pp. 15-25.

Calabug, Fernan y Josep Crespo. “Uso del método Delphi para la elaboración de una medida de la calidad percibida de los espectadores de eventos deportivos”. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, n.º 16, 2009, pp. 21-25.

Campo, María S. y Catalina Labarca. “La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente”. Opción, n.º 25, 2009. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S101215872009000300004&script=sciarttext. Web 15 Ene. 2018.

Cruces, Cristina. “Vestir el Flamenco. Cultura, historia, arte y mercado”. Moda. Música e sentimento. Sao Paulo: Estacao das letras e cores, 2016, p. 338.

Franco, Fátima. La indumentaria en el Baile Flamenco. Un recorrido histórico. Sevilla: Ediciones Giralda, 2007.

García, María J. “Regiduría de Vestuario del Ballet Nacional de España”. El vestuario en el Ballet Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009, pp. 56-59.

García, Rosa. “Dualia”. El vestuario en el Ballet Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009, p. 218.

Lacoma, Ana. “Sevilla”. El vestuario en el Ballet Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009, p. 131.

Martínez, Rosa. M. El traje de Flamenca. Sevilla: Editorial Signatura-Ediciones de Andalucía, S.L., 2009.

Mérida, Alfredo. “Evolución del vestuario escénico en el Ballet Nacional de España”. Universidad Rey Juan Carlos, 2015. Inédito.

Moreno, Pedro. “Grito”. El vestuario en el Ballet Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009, pp. 120-129.

Murga, Idoia. “Escenografía y figurinismo de los bailarines españoles de principios del siglo XX”. Actas del Congreso Internacional Imagen y apariencia, Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2930194. Web 11 Feb. 2019.

Narros, Manuel. “Don Juan”. El vestuario en el Ballet Nacional de España. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009, pp. 92-94.

Roldán, María Sierra. El diseño del vestuario teatral: de Buontalenti a Diaghilev. Madrid: Editorial Síntesis S.A., 2017.

Seeling, Charlotte. MODA. 150 años, modistos, diseñadores, marcas. Potsdam: Ullmann publishing, 2014.

Spaan, Mary. “Test and item specifications development”. Language Assessment Quarterly, 2006, pp. 71-79.

Suárez Muñoz, Rosa María. Análisis de la evolución del vestuario teatral del Ballet Nacional de España en la estética y funcionalidad del lenguaje corporal. Paralelismo con el empleo del vestuario en la asignatura de “Talleres Coreográficos” en los Conservatorios Profesionales de Danza de Andalucía. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, 2019.

Published

2021-12-29

How to Cite

Suárez Muñoz, R. M., and M. del M. Ortiz Camacho. “The Regeneration of the Flamenco Clothing of the National Ballet of Spain. The Decimononic Archetypes of «Zaguán»”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 1, Dec. 2021, pp. 90-116, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/13514.
Views
  • Abstract 419
  • PDF (Español (España)) 434