The international media transformation of Atapuerca: from Nature to the reference press
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2024.i22.05Keywords:
Atapuerca, Nature, reference press, scientific journalism, science popularizationAbstract
This work investigates the international media transformation of Atapuerca thanks to the paleontological discoveries published by its researchers in Nature. For this, two news items in 1993 and 1999 were analyzed, based on the submissions of articles published in this British scientific journal, and how they were transferred to the reference press - media characterized by their quality and social influence - national and international. Specifically, a content analysis of these news items was carried out in El País and La Vanguardia as national newspapers; and Le Monde (France), The Times (United Kingdom) and The New York Times (United States) as international ones. The work concludes that Atapuerca as a media brand had its turning point in 1993, it consolidated and expanded in 1999, and its reach was rather national. For this, Nature was essential, but it also caused a communicative servitude that delayed its media appearance, depriving society of scientific knowledge financed with public funds. In addition, it confirms what was pointed out by previous studies about the importance of science journalists for the production of quality science news.
Downloads
References
ABC (30 de junio de 2007). “Los arqueólogos de Atapuerca presentan en sociedad al homínido más antiguo de Europa”. ABC. https://www.abc.es/sociedad/abci-arqueologos-atapuerca-presentan-sociedad-hominido-mas-antiguo-europa-200706300300-1634002440315_noticia.html
ALCOLEA, G. (2010). Opinión pública y periodismo. En REIG, R. (ed.). La dinámica periodística: perspectiva, contexto, métodos y técnicas (pp. 263-273). Asociación Universitaria Comunicación y Cultural. https://idus.us.es/handle/11441/74198
ARSUAGA, J. L. (2019). El collar del neandertal. Ediciones Destino.
ARSUAGA, J. L., & MARTÍNEZ, I. (1998). La especie elegida. Círculo de Lectores.
BUSTO SALINAS, L. (2014). Características de las noticias procedentes de los departamentos de comunicación que influyen en el uso y reelaboración por parte de los periodistas. Historia y Comunicación Social, 19, 265-276. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45130
BUSTO SALINAS, L. (2012). Uso y modificación de los títulos procedentes de gabinetes de prensa en las informaciones periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 171-179. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40923
CALVO, M. (1992). Periodismo Científico (2ª edición). Editorial Paraninfo.
CALVO, M. (1997). Manual de periodismo científico. Bosch.
CALVO, M. (1999). La ciencia como material informativo. Tesis Doctoral: Universidad de San Pablo/CEU.
CARBONELL, E., OLLÉ, A., RODRÍGUEZ, X. P., SALA, R. y VERGES, J. M. (1997). Instrumentos de los homínidos de Atapuerca. Las primeras comunidades humanas. Mundo científico, 175, 54-59.
CARBONELL, E. Y TRISTÁN, R. M. (2017). Atapuerca: 40 años inmersos en el pasado. RBA Libros.
CARRASCAL, T. A. (1994). Analisi semiotica d'imatges. El cas de les imatges de la divulgacio cientifica.
CASASÚS GURÍ, J. M. y NÚÑEZ LADEVÉZE, L. (1991). Estilo y géneros periodísticos. Ariel.
CASSANY, R., CORTIÑAS, S. y ELDUQUE, A. (2018). Communicating science: The profile of science journalists in Spain. Comunicar, 55, 9-18. https://doi.org/10.3916/C55-2018-01
CHOMÓN SERNA J. M. (2016). El periodismo de proximidad local: los periódicos burgaleses del siglo XIX en la defensa del Patrimonio Histórico Artístico. Historia y Comunicación Social, 21(1), 97-113. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2016.v21.n1.52686
CHOMÓN-SERNA, J.-M. y BUSTO SALINAS, L. (2018). Ciencia y transmedia: binomio para la divulgación científica. El caso de Atapuerca. El Profesional de la Información, 27 (4), 938–946. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.22
DE ELVIRA, M. R. (1990). Las fuentes de la noticia en ciencia. Arbor, 136(534), 93.
DE PABLOS COELLO, J. M. (1997). La infografía, una magnífica herramienta de apoyo en periodismo científico. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, (9), 36-48.
DE SEMIR, V. y REVUELTA, G. (2002). Ciencia y Medicina en la Vanguardia y The New york Times. Un capítulo de la historia del periodismo científico. Quark, 26, 68-81.
DONAIRE, F. G. (1994). El periodismo en Gran Bretaña e Irlanda. En PIZARROSO QUINTERO, A. (Ed.). Historia de la prensa (pp. 197-258). Centro de Estudios Ramón Areces.
EL PAÍS, Historia de El País, https://escuela.elpais.com/historia-de-el-pais/
ELÍAS, C. (2001). Estudio cuantitativo de las fuentes en el periodismo español especializado en ciencia. Revista latina de comunicación social, 4 (38), 1-4. http://hdl.handle.net/10016/19565
ELÍAS, C. (2002). La revista Nature en las noticias de prensa. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 19, 37-41. http://hdl.handle.net/11162/88076
FERNÁNDEZ, M. D. M. (2011). Periodismo, medias y patrimonio: de la curiosidad arqueológica y paleontológica a la ciencia y al desarrollo zonal. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(2), 365-381. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38120
FERNÁNDEZ DEL MORAL, J. y ESTEVE RAMÍREZ, F. (1993). Fundamentos de la información periodística especializada. Madrid: Síntesis.
FERNÁNDEZ-MUERZA, Á. (2011). La información científica en la prensa de referencia: el caso español a partir de un análisis comparativo. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 10 (19). https://doi.org/10.1387/zer.3854
FUNDACIÓN ATAPUERCA, Los yacimientos de la sierra de Atapuerca, https://www.atapuerca.org/es/atapuerca/Yacimientos-de-Atapuerca
GONZÁLEZ MENA, M. (2015). Atapuerca y los medios de comunicación: estudio del modelo de divulgación y socialización de la ciencia. Tesis Doctoral: Universidad Complutense de Madrid. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/5db032ac299952180eb1755b
HOCHADEL, O. (2013). El mito de Atapuerca: orígenes, ciencia, divulgación. Edicions UAB.
LA VANGUARDIA (9 de octubre de 2006). “Más de cien años de historia”. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20000101/51262841869/mas-de-cien-anos-de-historia.html
LARA, V. M. (2014). Atapuerca: Arqueología y evolución humana en la prensa. Tesis Doctoral: Universidad Complutense de Madrid.
LÓPEZ, K., CORNEJO, N. y ASTUDILLO, L. (2022). El periodismo científico y su espacio en los medios de comunicación. Conrado, 18 (85), 53-59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200053&lng=es&tlng=es
LÓPEZ-BORRULL, A., ANGLADA, L. y ABADAL, E. (2023). ¿Es el momento de la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a27
MARTÍ, O. (2005). ‘Le Monde’, en la crisis de los sesenta. Cuadernos de periodistas: revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, (2), 93-102.
MARTÍNEZ GARCÍA, P. (2012). La ciencia al alcance de la sociedad a través de los medios de comunicación. AdComunica, 217–220. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.15
MERRILL, J. C., LEE, J. y FRIEDLANDER, E. J. (1992). Medios de comunicación social: teoría y práctica en Estados Unidos y en el mundo. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
QUESADA, M. (1998). Periodismo especializado. Ediciones Internacionales Universitarias.
RIBAS, C. (1998). La influencia de los press releases, según el color del cristal con que se mire... Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, (10), 32-37.
TULLOCH, C. D. (2002). ¡Ojo, tecnolecto a la vista!: la transformación del mensaje científico en inglés al lenguaje periodístico en español. Mediatika. Cuadernos de Medios de Comunicación, (8).
UCM (18 de mayo de 1999). “El equipo científico de Atapuerca dará mañana una rueda de prensa para explicar su último trabajo publicado en “Nature”. Nota de prensa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2024-04-23
Published 2024-06-28
- Abstract 103
- PDF (Español (España)) 56