Arturo Cerdá y Rico’s photography as a landscape interpretation and enhancement tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/rea.2021.i42.04

Keywords:

Arturo Cerdá y Rico, Historical photography, Landscape, Heritage, Tourism

Abstract

Environmental, social and cultural processes affect the landscape and change over time. To a large extent, safeguarding its values depends on our knowledge of them, and an in-depth study of their evolution calls into play natural and cultural, material and immaterial, tangible and intangible factors.

This project’s objectives are two-fold: firstly, to put Cerdá y Rico’s photography in the spotlight and, secondly, to design a sightseeing tour through the town of Cabra del Santo Cristo (Jaén). Historical photography serves the dual purpose of studying the landscape and highlighting a geographical area’s resources, which is why Arturo Cerdá y Rico’s photographic legacy is fundamental, and the pictures and fieldwork will be used to identify and geo-reference this route’s main landmarks with the Wikiloc tool.The result is the design of a 5.5 km route divided into ten sections with more than 45 milestones that include the region’s existing heritage resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Fernández-Portela, Faculty of Geography and History. National University of Distance Education (UNED)

VitisUNED research group.

 Geography Department

Ramón López-Rodríguez, Arturo Cerdá y Rico Cultural Association. National University of Distance Education (UNED)

Geography Department. 

References

Álvarez-Orellana, M.F. (2006). Fotografía, geografía y formación del profesorado. Investigación en la escuela, 60, 79-92. https://doi.org/10.12795/IE.2006.i60.06

Brogiato, H.P. & Horn, K. (2003). The historical photo collection of the institute for Regional Geography in Leizpig. First steps towards a digital archive. NFD information-wissenschaft und praxis, 54 (1), 37-31.

Buttimer, A. (2001). Beyond Humboldtian science and Goethe’s way of science: Challenges of Alexander Von Humboldt’s geography. Erdkunde, 55(2), 105–120.

Canosa-Zamora, E., García-Carballo, A. & Sáez-Pombo, E. (2007). La fotografía urbana en la geografía española. Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 73-74, 213-235. https://doi.org/10.17811/er.0.2007.213-235

Cerdá-Pugnaire, J.A., Lara Martín-Portugués, I. & Pérez-Ortega, M.U. (2001). Del tiempo detenido. Fotografía etnográfica giennense del Dr. Cerdá y Rico. Diputación Provincial de Jaén.

Checa-Rodríguez, A. (Coord.) (2009). Patrimonio natural, cultural y paisajístico: claves para la sostenibilidad territorial. Observatorio de la sostenibilidad en España.

Cal-Martínez, M.R. & Correyero-Ruiz, B. (2008). Turismo, la mayor propaganda de Estado: España desde sus inicios hasta 1951. Vision Libros.

Costa-Mas, J. (2003). Los frentes fluviales de París y Londres en la pintura del siglo XIX. Cuadernos de geografía, 73-73, 259-276.

Crang, M. (1997). Picturing practices: research through the tourist gaze. Progress in human geography, 21(3), 359–373. https://doi.org/10.1191/030913297669603510

De Leeuw, S. & Hawkins, H. (2017). Critical feminist geographies and creative re/turns: Poetics and practices for new disciplinary spaces. Gender, Place & Culture, 24(3), 303– 324. https://doi.org/10.1080/0966369X.2017.1314947

Delgado-Bujalance, B. & Ojeda-Rivera, J. F. (2009). La comprensión de los paisajes agrarios españoles: aproximación a través de sus representaciones. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (51), 93-126.

https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1134/1057

Del Casino, V.J. & Hanna, S.P. (2000). Representations and identities in tourism map spaces. Progress in Human Geography, 24(1), 23–46. https://doi.org/10.1191/030913200673388638

Delibes-Setién, M. (1981). Las perdices del domingo. Destino.

Díaz-Perera, M.A., Narváez-Solís, P.A. & Capdepont Ballina, J.L. (2016). Comentarios en torno a una fotografía histórica. La metamorfosis de una ciudad: Villahermosa, Tabasco. Sociedad y ambiente, 12, 145-165.

Dixon, D., Hawkins, H. & Straughan, E.R. (2012). Wonder-full geomorphology: sublime aesthetics and the place of art. Progress in Physical Geography, 37(2), 227– 247. https://doi.org/10.1177/0309133312457108

Eslava-Galán, J. (1991). Castillos y atalayas del Reino de Jaén. Riquelme y Vargas.

Eslava-Galán, J. (2003). La Mula. Planeta.

Espinosa-Ruiz, R. (2018). Fotografía del territorio. Modelos políticos y económicos en la construcción del paisaje urbano en Madrid 1992/2017. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/49627/

FCC (Fomento de Construcciones y Contratas, S.A) (1993). Recuerdo urbano de España. Idea y realización de Cinterco, S.A. Gráficas Reunidas, S.A.

Feighey, W. (2003). Negative image? Developing the visual in tourism research. Current Issues in Tourism, 6(1), 76–85. https://doi.org/10.1080/13683500308667945

Fernández-García, F. (2000). Introducción a la fotointerpretación. Ariel.

Fernández-García, F. (2004). Los principales fondos históricos de fotografía aérea sobre Madrid. Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 64-65, 319-336. https://doi.org/10.17811/er.0.2004.319-336

Fernández-García, F. (2016). Fotografía aérea histórica e historia de la fotografía en España. Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 98, 217-240. https://doi.org/10.17811/er.98.2015.217-240

Fernández-Portela, J. (2015). El paisaje agrario de Castilla y León: los secanos cerealistas según los pintores de la segunda mitad del siglo XX. Cuadernos Geográficos de la Universidad de Granada, 54(1), 113-134. https://revistaseug.ugr.es/index.php/cuadgeo/article/view/2800

Fernández-Portela, J. (2019). Las etiquetas de las botellas de vino: su valor como recurso comercial y como expresión del paisaje vitivinícola. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 81, 2759, 1–33. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2759

Fraile-Jurado, P., Sánchez-Escalera, D. & Medina-Vizuete, B. (2016). El uso de la fotografía como recurso para la interpretación del territorio en el aula: Las potencialidades de geophotopedia. Didáctica geográfica, 17, 63-78.

Fuentes-Vega, A. (2017). Bienvenido, Mr. Turismo: Cultura visual del “boom” en España. Madrid: Cátedra.

García-del Toro, J.J. (2016). Evolución de la imagen turística a través de la fotografía histórica. Cartas Diferentes: Revista Canaria de Patrimonio Documental, 12, 205-2018.

González-Pérez, A.J. (2018). Garzón y Señán, califas de la fotografía andaluza. Retrato del primer turismo andaluz. Andalucía en la Historia, 59, 64-69.

Gutiérrez-Miguélez, B. (2017). Fotografías de arquitectura. Análisis de los archivos y colecciones de Madrid (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Madrid.

Hawkins, H. (2011). Dialogues and Doings: Sketching the Relationships Between Geography and Art. Geography Compass, 5(7), 464–478. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00429.

Hawkins, H. (2018). Geography´s creative (re)turn: Toward a critical framework. Progress in Human Geography, October 15, 1–22. https://doi.org/10.1177/0309132518804341

Hernández-Cordero, A. (2012). Pintura y paisaje: un recorrido por la Alameda Mexicana. Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada, 51(2), 144-156. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v51i0.236

Hollman, V. (2016). Ante las imágenes: los desafíos del giro visual para la geografía. Geousp – Espaço e Tempo (Online), v. 20, 3, 518-535.

Jiménez-Delgado, F. (2018). La obra fotográfica de Arturo Cerdá y Rico y su aportación gráfica en la publicación “Memoria viva. Indumentaria costumbrista de Jaén y provincia”. Contraluz: Revista de la Asociación Cultural Arturo Cerdá y Rico, 11, 133-142.

Lara López E.L. & Martínez Hernández, J.M. (2003). Movimientos artísticos en la obra de Arturo Cerdá y Rico (1844-1921). Una aportación a la historia de la fotografía en España. Espacio, tiempo y forma, Serie VII, Historia del Arte, 16, 159-178.

Lara-López, E.L. (2005). La fotografía como documento histórico-artístico y etnográfico: una epistemología. Revista de antropología experimental, 5, 1-28.

Leguen-Peres, B. (2010). El paisaje en la literatura francesa a partir del siglo XIX y sus relaciones con la pintura. Estudios Geográficos, LXXI (269), 545–573. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201018

López-Mesa, Mª I., Bisbal, I. & Pérez, L. (2016). Interpretación de vistas fotográficas como método de análisis del paisaje cultural. Transformaciones en el territorio minero de Lota, Chile. Revista de Geografía Norte Grande, 63, 163-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022016000100010

López-Mondejar, P. (1997). Historia de la fotografía en España. Fotografía y sociedad desde sus orígenes hasta el siglo XXI. Lunwerg Editores.

López-Rodríguez, R. (2004). Fuentes gráficas y documentales para el estudio de la evolución en el urbanismo de Cabra del Santo Cristo. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, 187, 505-530.

López-Rodríguez, R. (2018). La fotografía de Cerdá y Rico como fuente para el estudio del patrimonio. Propuesta morfológica de la desaparecida iglesia de Santa Ana de Cabra del Santo Cristo (Jaén). Revista Contraluz, 11, 167-180.

Machado-Ruiz, A. (1928, ed. 1989). Poesías completas (1975-1939). Espasa-Calpe. Fundación Antonio Machado.

Martínez Burgos-García, P. (2004). La metamorfosis de Toledo en la pintura de El Greco. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, 17, 61-80. https://doi.org/10.5944/etfvii.17.2004

Matarredonda-Coll, E. (1985). Aplicación de la fotografía aérea en la cartografía de suelos. Investigaciones Geográficas, 3, 7-30. https://doi.org/10.14198/INGEO1985.03.05

Martínez-Hernández, M.J. & Lara-López, E.L. (2003). Movimientos artísticos en la obra de Arturo Cerdá y Rico (1844-1921). Una aportación a la historia de la fotografía en España. Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, 16, 159-178. https://doi.org/10.5944/etfvii.16.2003

Mata-Olmo, R. & Sanz-Herráiz, C. (2004). Atlas de los paisajes de España. Ministerio de Medio Ambiente.

Moreto- Cavana, A. (2003). El Santo Cristo de Cabrilla. Real Sociedad Económica de Amigos del País de Jaén y Caja Rural de Jaén.

Morgan, C. (2009). (Re)building Çatalhöyük: Changing virtual reality in archaeology. Archaeologies, 5(3), 468–487. https://doi.org/10.1007/s11759-009-9113-0

Muñoz-Molina (1986). Beatus Ille. Seix Barral.

Nogué i Font, J., & San Eugenio Vela, J. (2017). La contribución del paisaje visual en la Generación de Marcas Territoriales. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 74, 143– 160. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2448

Pillet-Capdepón, F. (2004). La geografía y las distintas acepciones del espacio geográfico. Investigaciones geográficas, 34, 141-154. https://doi.org/10.14198/INGEO2004.34.07

Pritchard, A. & Morgan, N. (2000). Constructing tourism landscapes: gender, sexuality and space. Tourism Geographies, 2, 115–39. https://doi.org/10.1080/14616680050027851

Ojeda-Rivera, J.F. & Delgado-Bujalance, B. (2010). Representaciones de paisajes agrarios andaluces. Scripta Nova, Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XIV (326). https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/1632

Quirós-Linares, F. (1992). Fotografía histórica y geografía histórica. Treballs de la Societat Catalana de Geografía, 33-34, 251-259.

Ramírez-Ibarra, R. (2015). Futuro imaginario: representaciones del paisaje urbano en el cine contemporáneo. Revista de Comunicación y ciudadanía digital, 4(2), 42– 67. https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/3095

Ramón-Gabriel, M. & García-Álvarez, J. (2016). Fotografía, turismo e identidad en el primer franquismo (1939-1959): Rafael Calleja y la Apología Turística de España. Cuadernos de Turismo, 38, 389-414. https://doi.org/10.6018/turismo.38.1491

Rodríguez de las Heras-Pérez, A. (2009). Metodología para el análisis de la fotografía histórica. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea, 21, 19-35. https://doi.org/10.5944/etfv.21.2009

Rodríguez-Domenech, M.A., Camarero-Bullón, C. & Rodríguez-Espinosa, E. (2020). La representación cartográfica de los municipios manchegos en el siglo XVIII. El Catastro de Ensenada. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 40(2), 499-540. https://doi.org/10.5209/aguc.72984

Scarles, C. (2009). Becoming tourist: Renegotiating the visual in the tourist experience. Environment and Planning D: Society and Space, 27(3), 465–488. https://doi.org/10.1068/d1707

Segorbe, Duque de (2001). Imágenes de la Sevilla del siglo XIX. Edición especial para ABC.

Sierra-Álvarez, J. (2015). Dos notas de geografía histórica apoyadas en la fotografía aérea. Ería, revista cuatrimestral de Geografía, 98, 275-286. https://doi.org/10.17811/er.98.2015.275-286

Schwartz, J. & Ryan, J. (ed.) (2003). Picturing place. Photography and the geographical imagination. I.B. Tauris.

Vilchez-Cerdá, J. E. (2006). El tema campesino en la obra de Cerdá. Revista Contraluz, 3, 79-82.

Zárate-Martín, A. (1992). Pintura de paisaje e imagen de España: un instrumento de análisis geográfico. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, V, 41–66. https://doi.org/10.5944/etfvi.5.1992.2500

Zárate-Martín, A. & Rubio-Benito, M.T. (2011). Paisaje, sociedad y cultura en geografía humana. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Published

2021-07-23

How to Cite

Fernández-Portela, J., & López-Rodríguez, R. (2021). Arturo Cerdá y Rico’s photography as a landscape interpretation and enhancement tool. Revista De Estudios Andaluces (Journal of Andalusian Studies), (42), 83–100. https://doi.org/10.12795/rea.2021.i42.04