Abstract
This article delves into the analysis of various films that use Seville as a thematic axis in order to investigate both the construction of the urban and tourist imaginary of the city through its film representation during the twentieth century and a possible evolution of cinematographic forms. From a multidisciplinary approach, the Sevillian landscape is examined from the first documentary recordings of the Lumière brothers to emblematic feature films of each decade, to unravel the artistic representation of the Andalusian capital and its cultural and historical impact. The analysis concludes that film productions have configured a visual narrative that fuses iconic architectural elements with popular traditions, consolidating a symbolic identity of Seville. Monuments such as the Giralda are erected as visual metonyms of the city, while festivities such as Holy Week and cultural manifestations such as flamenco reinforce the construction of an idealized Seville, projected as a paradigm of the Spanish cultural imaginary.
References
Camarero Gómez, Gloria (2013) Ciudades europeas en el cine. Akal.
Casseti, Francesco y Chio, Federico di (1998) Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Fonseca, Victoria (1997) ‘‘Los duentes de Andalucía’’. En Rafael Utrera (ed.) Imágenes cinematográficas de Sevilla. Sevilla: Padilla Libros, pp. 83-99.
García Gómez, Francisco y Pavés, Gonzalo (2014) Ciudades de Cine. Madrid: Cátedra
Hernández Vicente, Alicia (2014) ‘‘Sevilla. Del tipismo folclórico al thriller tenebrista’’. En Francisco García Gómez y Gonzalo Pavés (coords.) Ciudades de Cine. Madrid: Cátedra.
Navarrete, Jose Luis (2009) Historia de un género cinematográfico: la españolada. Quiasmo editorial
Perales, Francisco (1997) ‘‘Currito de la cruz’’. En Rafael Utrera (ed.) Imágenes cinematográficas de Sevilla. Sevilla: Padilla Libros, pp. 25-41.
Pérez Rufí, José Patricio (2007) ‘‘Sevilla como personaje en nadie conoce a nadie’’. Frame: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, 1: 94-110.
Rey Reguillo, Antonia del (2018) ‘‘El estimable logro de un diletante. Sangre y arena (Vicente Blasco Ibáñez y Max André, 1916)’’. Archivos de la Filmoteca, 74: 23-36.
Rey Reguillo, Antonia del (2016) ‘‘Los rótulos, o la disrupción narrativa en Currito de la Cruz (1925)’’. Secuencias, (11), 49-63. Doi: https://doi.org/10.15366/secuencias2000.11.004
Tovar Vicente, Mónica y Bogas Ríos, María José (2017) ‘‘Del thriller a la acción: la ciudad de Sevilla como plató cinematográfico Funciones y localizaciones de la urbe en tres relatos fílmicos’’. L’age d’or, 10: 1-18. Doi: https://doi.org/10.4000/agedor.1771
Utrera, Rafael (1997) Imágenes cinematográficas de Sevilla. Sevilla: Padilla Libros.
Zunzunegui, Santos (2021) “El laberinto de la mirada. El museo como espacio de sentido”. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, nº22: 521-540.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 La Universidad de Sevilla se reserva todos los derechos sobre el contenido de las revistas científicas tuteladas por su editorial. Los respectivos textos no pueden ser utilizados, distribuirse, comercializarse, reproducirse o transmitirse por ningún procedimiento informático, electrónico o mecánico con ánimo de lucro, directo o indirecto, ni tampoco incluirse en repositorios ajenos, sin permiso escrito de la Editorial Universidad de Sevilla. La distribución de estas obras derivadas se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original y podrán ser usados y citados para fines científicos y referenciados con transformación para usos académicos, indicándose en todo caso la autoría y fuente, pudiendo para ello remitir al correspondiente enlace URL de Internet
