CONTRIBUCIÓN DEL MODELO PEDAGÓGICO NATIVO A LA SISTEMATIZACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN INDÍGENA
DESCARGA PDF (Español (España))

How to Cite

CHÁZARO, E. H. (2022). CONTRIBUCIÓN DEL MODELO PEDAGÓGICO NATIVO A LA SISTEMATIZACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN INDÍGENA. Revista Andaluza De Antropología, (23), 70–85. https://doi.org/10.12795/RAA.2022.i23.05
Views
  • Abstract 209
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 111

Abstract

The purpose of this article is to contribute to the systematization of indigenous research, which in recent decades has been developed from different perspectives of knowledge, such as anthropology, sociology, including interculturality; but, above all, from the perspective of indigenous researchers everywhere on the globe. To achieve this contribution, the ideal philosophical platform has been the Integration of the Native Pedagogical Model MPN, an epistemic proposal that has added for years to the systematization of knowledge in the indigenous paradigm. In this context, this integration gathered data that are valuable to strengthen indigenous research, noting the results as a "model", to take a position from the paradigm and not in relation to positivist and phenomenological forms. This article analyzes a representative of the documented studies on indigenous research, but above all the data I collected with the integration of the MPN, offering the model that allows us to understand the indigenous research. Although different authors record this process, and a few others offer their criticism, the experience in dialogue with the participants and close to Wisdom allowed me to visualize the path that the research follows from the indigenous perspective, and that result is the one presented here.

https://doi.org/10.12795/RAA.2022.i23.05
DESCARGA PDF (Español (España))

References

Antone, Eileen (1997) In search of voice: A collaborative investigation on learning experiences of the Onyota’a:ka. A thesis submitted in conformity with the requirements for the Degree of Doctor of Education. University of Toronto. Toronto, Ontario, Canada.

Battiste, Marie (2000) Protecting Indigenous Knowledge and Heritage. A global change. Purich’s Aboriginal Issues Series. Saskatoon, Saskatchewan, Canadá. Consultado el 28 de enero de 2011 en Bora Laskin Law Library. Facultad de Leyes. Universidad de Toronto. Ontario, Canadá.

Cajete, Gregory (1994) Look to the mountain. An ecology of indigenous education. U.S.A.: Kivakí Press.

Cooper, Nancy (2006) The Transformative Nature of Culture-based Literacy Provision in Native Literacy Programs. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Master’s of Arts Department of Adult Education and Counselling Psychology Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto, Canada.

Corona Caraveo, Yolanda, y Graciela Quinteros Sciurano (2012) Principios metodológicos para la investigación en culturas de tradición indígena. México: Anuario de Investigación 2012. UAM Xochimilco.

Chan, Arienne (2021) Storytelling, Culture, and Indigenous Methodology. Chapter II. Consultado el 15 de abril de 2022 en https://brill.com/view/book/9789004465916/BP000023.xml.

Cházaro, Eva (2020). Cómo terminar mi tesis cuando es cualitativa. Paso a paso. México: Editorial Puente.

Cházaro, Eva (2014). Integración del Modelo Pedagógico basado en la Sabiduría Nativa. Cerrando el círculo del aprendizaje. Volumen II. México: Editorial Náhuatl.

Cházaro, Eva (2014a). El concepto “Espacio Territorial” y la alfabetización desde la mirada nativa. Volumen I. México: Editorial Náhuatl.

Chilisa, Bagele (2019) Indigenous Research Methodologies. África: Universidad de Botsuana. Segunda Edición. SAGE Publications Inc.

Easby, Angela (2016) Indigenous Research Methodologies. Final Report. Institute for Studies and Innovation in Community-University Engagement (ISICUE) University of Victoria, Canada.

Fernandez, Kepa (2016) Paradigmas de investigación y pueblos indígenas del primer mundo: crítica cultural del trabajo social. España: Revista Andaluza de Antropología.

Figueira, Patricia, y Paz Concha Elizalde (2019) Desafiando la modernidad y sus cánones: experiencias de participación colectiva en el abordaje de la historia de los pueblos indígenas. Revista TEFROS, Vol. 17, N° 1, artículos originales, enero-junio 2019: 58-75.

George, Priscilla (2011) Entrevista realizada por la investigadora a Priscilla George, Ningwakwe Rainbow Woman, en First Nations House en la Universidad de Toronto, Canadá, el 20 de enero.

Gwatkin-Higson, Patricia (2017) What is the role of oral history and testimony in building our understanding of the past? Australia: Emerging Scholars in Australian Indigenous Studies. An Student Journal from UTS ePRESS showcasing outstanding student Works

Hodson, John (2004). Learning and Healing: A Wellness Pedagogy for Aboriginal Teacher Education. Master Thesis. Brock University. St. Catherines. Ontario, Canadá.

Huntley, Jed (2021) Searching for a better way: my journey into “two-eyed seeing” - Reflections on spiritual teachings from a saulteaux. Knowledge holder relevant to future Indigenous teachers. A Thesis Submitted to the College of Graduate and Postdoctoral Studies In Partial Fulfillment of the Requirements For the Degree of Master of Education In the Department of Educational Foundations University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada.

Huntley, Jed (1998). Plants and Medicines: An aboriginal Way of Teaching. In As we see… Aboriginal Pedagogy. Saskatoon. University Extension Press. Saskatchewan, Canada.

Indigenous Methodologies Research Guide (2021) Librería de la Universidad de British Columbia, Canadá. Consultado el 18 de abril de 2022 en https://guides.library.ubc.ca/IndigResearch .

Kirkness, Verna, y Ray Barnhardt (2001) First Nations and Higher Education: The Four R's - Respect, Relevance, Reciprocity, Responsibility. In Knowledge Across Cultures: A Contribution to Dialogue Among Civilizations. R. Hayoe and J. Pan. Hong Kong, eds., Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong.

Kovach, Margaret (2009) Indigenous methodologies: Characteristics, conversations, and contexts. Ontario, Canadá: University of Toronto Press.

Martínez, Miguel (2007) La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Editorial Trillas.

McGregor, Deborah; Jean-Paul Restoule, y Rochelle Johnston (2018) Indigenous Research. Theories, Practices, and Relationships. Canadá: Canadian Scholars. CSP Books Inc.

Maykut, Pamela, y Richard Morhouse (2005) Beginning Qualitative Research. A philosophic and practical guide. London: The Falmer Press.

Peters, Wendy (2013) Use of indigenous/Indigenist Research Methodologies. Conference Paper. Seven Generations Center of Excellence in Native Behavioral Health. Consultado el 18 de abril de 2022 en https://www.researchgate.net/publication/265728235 .

Pisi, Raquel (2008) El simbolismo de las figuras circulares. Con un ejemplo del área andina. Argentina: Universidad Nacional de Cuyo.

Ramírez, Nancy (2012) La importancia de la tradición oral: El grupo Coyaima – Colombia. Revista Científica Guillermo de Ockham, vol. 10, núm. 2, julio-diciembre, 2012, pp. 129-143. Universidad de San Buenaventura. Cali, Colombia

Sioui, Georges (1999) Huron Wendat. The heritage of the circle. Translated from the french by Jane Brierley. Canadá: UBC Press.

Smith, Linda (2016) A decolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. Traducción de Kathryn Lehman. London: Zed Books. Segunda Edición. Chile: Santiago Lom Ediciones.

Snow, Kevin, et.al (2016) Guiding principles for indigenous research practices. U.S.A.: Action Research 2016, Vol. 14(4) 357–375

Todd, Naadli (2010) Re-­Conceptualizing Research: An Indigenous Perspective. Canada: First

People Child & Family Review. Volume 5, Number 1, 2010, p. 50-­56

Villela, Samuel (s,f) Cosmovisión Indígena. México. Instituto Nacional de Antropología e Historia. Consultado el 19 de abril de 2022 en https://www.nacionmulticultural.unam.mx/edespig/diagnostico_y_perspectivas/diversidad_etnica/1%20DIVERSIDAD%20ETNICA%20Y%20LINGUISTICA/4%20COSMOVISION%20INDIGENA/Estado%20del%20desarrollo%20(Cap%2013).pdf .

Virtanen Pirjo, Kristiina; Pigga Keskitalo, y Torjer Olsen, (2021). Indigenous Research Methodologies in Sámi and Global Contexts. Volume II. Boston Brill Sense.

Wesley, Cinthya (2011) Entrevista realizada por la investigadora a Cynthia Wesley-Esquimaux, en First Nations House en la Universidad de Toronto, Canadá, el 26 de enero.

Wilson, Shawn (2008) Research is Ceremony. Indigenous Research Methods. Canadá: Fernwood Publishing. Halifax & Winnipeg.

Wulff, Dan (2010) Unquestioned Answers: A Review of Research is Ceremony: Indigenous Research Methods. Canadá: TQR. The Qualitative Report. Volume 15. Number 5.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 La Universidad de Sevilla se reserva todos los derechos sobre el contenido de las revistas científicas tuteladas por su editorial. Los respectivos textos no pueden ser utilizados, distribuirse, comercializarse, reproducirse o transmitirse por ningún procedimiento informático, electrónico o mecánico con ánimo de lucro, directo o indirecto, ni tampoco incluirse en repositorios ajenos, sin permiso escrito de la Editorial Universidad de Sevilla. La distribución de estas obras derivadas se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original y podrán ser usados y citados para fines científicos y referenciados con transformación para usos académicos, indicándose en todo caso la autoría y fuente, pudiendo para ello remitir al correspondiente enlace URL de Internet

Downloads

Download data is not yet available.