CHEERFUL GABBLE
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Músicas danzantes
Espacio público
Ciudadanía
Antropología audiovisual
Corporalidad Dancing musics
Public space
Citizenship
Audiovisual Anthropology
Corporality

How to Cite

Girón Serrano, A. (2022). CHEERFUL GABBLE: CORPORALITY AND CITIZENSHIP THROUGH THE FILMING OF DANCING MUSICS IN THE PUBLIC SPACE OF JEREZ DE LA FRONTERA (CÁDIZ, SPAIN). Revista Andaluza De Antropología, (23), 57–69. https://doi.org/10.12795/RAA.2022.i23.04
Views
  • Abstract 241
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 121

Abstract

In this discussion text, I share an approach to a specific and situated methodological perspective when using a digital film camera in a process of research about performative and ritual practices in the public space of Jerez de la Frontera (Cádiz), a city with a long flamenco tradition. In addition, I raise the interest of the anthropology of the body and the use of the term “dancing musics” by Ángel G. Quintero (1999) to analyze the performative appropriations of urban public space.

https://doi.org/10.12795/RAA.2022.i23.04
DESCARGA PDF (Español (España))

References

Ardévol, E. (1996) “Representación y cine etnográfico”. Quaderns de l'ICA, 10: 125-168.

Auserón, S. (2021) El ritmo perdido, El influjo negro en la canción española, Madrid: Anagrama.

Bianciotti, M. C., y Ortecho, M. J. (2013) “La noción de performance y su potencialidad epistemológica en el hacer científico social contemporáneo”. Tabula Rasa: revista de humanidades, 19:119-138.

Browning, B. (1995) Samba: Resistance in motion. Oxford: Westview Press.

D'Angelo, A. (2010) “La experiencia de la corporalidad en imágenes. Percepción del mundo, producción de sentidos y subjetividad”. Tabula Rasa: revista de humanidades, 13: 235-251.

Ferrarini, L. (2017) “Embodied representation: Audiovisual media and sensory ethnography”. Anthrovision,[Online], 5.1 | 2017, Online since 30 June 2017, connection on 02 May 2020. URL: http://journals.openedition.org/anthrovision/2514 ; DOI : 10.4000/anthrovision.2514

Fraser, C. y Muñoz, J. E. (1997) “Rebellions of everynight dance” en Fraser y Muñoz (Eds.) Everynight life: culture and dance in Latin/o America, Durham: Duke University Press, pp.11-43.

Geist, I. (2002) “Encuentros oblicuos entre el ritual y el teatro” en Geist, I. (Comp.) Antropología ritual. Victor Turner, México: INAH, Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 145-188.

Haraway, D. (2019) Las promesas de los monstruos. Ensayos sobre Ciencia, Naturaleza y Otros inadaptables. Trad. Jorge Fernández Gonzalo. Holobionte Ediciones, Barcelona.

Jiménez Sedano, L. (2015) “Reguetón típico de Marruecos: formas de afirmación política de las niñas a través del baile", Cuadernos de Trabajo Social, 29(1): 73-81.

Jiménez Sedano, L. (2018) “Dancing with children in the field: on the relevance of embodied knowledge and its methodological consequences”. Ethnography and Education, 14: 4, 498-511.

López Rodríguez, F. (2020) Historia queer del flamenco, Barcelona: Egales.

Nichols, B. (1997) La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental, trad. Josetxo Cerdán y Eduardo Iriarte, Barcelona: Paidós

Periáñez Bolaño, I. (2016) “Ser y sentir flamenco: descolonizando la estética moderno colonial desde los bordes”, Revista Andaluza de Antropología, 10: 29-53.

Quintero, Á. (2009) Cuerpo y cultura. Las músicas mulatas y la subversión del baile, Madrid: Iberoamericana

Rollwagen, J. R. (1995) “La función de la teoría antropológica en el cine etnográfico”, en

Elisenda Ardévol Piera, Luis Pérez- Tolón (Coords.) Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico, Granada: Diputación Provincial de Granada, pp. 325-362

Russell, C. (1999) Experimental ethnography: The work of film in the age of video, Durham and London: Duke University Press

Sheets-Johnstone, M. (1998) The primacy of movement, Amsterdam: John Benjamins Publishing Co.

Rosaldo, R. (1989) Culture and truth. The remaking of social analysis. Beacon Press.

Turner, V. (1988 [1969]) El proceso ritual. Estructura y antiestructura, Trad. de la editorial revisada por María Beatriz Galán, Madrid: Taurus Alfaguara.

Williams, D. (2004) “Functional explanations” en Williams, D. Anthropology and the dance, ten lectures, 2nd edition, Oxford: Marston Book Services Limited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 La Universidad de Sevilla se reserva todos los derechos sobre el contenido de las revistas científicas tuteladas por su editorial. Los respectivos textos no pueden ser utilizados, distribuirse, comercializarse, reproducirse o transmitirse por ningún procedimiento informático, electrónico o mecánico con ánimo de lucro, directo o indirecto, ni tampoco incluirse en repositorios ajenos, sin permiso escrito de la Editorial Universidad de Sevilla. La distribución de estas obras derivadas se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original y podrán ser usados y citados para fines científicos y referenciados con transformación para usos académicos, indicándose en todo caso la autoría y fuente, pudiendo para ello remitir al correspondiente enlace URL de Internet

Downloads

Download data is not yet available.