Attitudes and beliefs of barcelona’s young university students regarding the andalusian variety of spanish. Data from the PRECAVES XXI project
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.06Keywords:
linguistic attitudes, Spanish varieties, Andalusian, PRECAVES XXI, university students, BarcelonaAbstract
This article presents the results of the first research on beliefs and attitudes of university students in Barcelona towards the Andalusian variety, following the methodology designed and employed by the PRECAVES XXI project. The subjects observed are students from the Faculty of Philology and Communication at the University of Barcelona, divided into two groups: on the one hand, first-year students who do not have specific knowledge of the varieties of Spanish; on the other, students who have taken subjects such as Spanish Language History, Spanish of America or Spanish Sociolinguistics and who, consequently, have acquired knowledge about the Spanish varieties. The data obtained will allow us to know to what extent young Barcelona university students identify the Andalusian variety and what attitude they have towards it.
Downloads
References
Boix Fuster, E. (1993). Triar no és trair. Edicions 62.
Cestero Mancera, A. M.ª y Paredes Fernández, F. (2015a). Creencias y actitudes hacia las variedades normativas del español actual: primeros resultados del Proyecto PRECAVES-XXI, Spanish in Context, 12(2), 255-279. https://doi.org/10.1075/sic.12.2.04ces
— (2015b). Creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI: avance de un proyecto de investigación, en D. da Hora, J. Lopes Ribeiro y R. Marques de Lucena (Eds.), ALFAL 50 anos: contribuições para os estudos linguísticos e filológicos (pp. 652-683). Ideia
— (Eds.) (2018a). Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes. Monográfico del Boletín de Filología, 53 (2). https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200237
— (2018b): Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI, en A. M. Cestero, F. Paredes (Eds.), Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes. Monográfico del Boletín de Filología, 53(2). https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011
Chiquito, A. B. y Quesada-Pacheco, M. A. (Eds.) (2014). Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes. Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS), 5.
Crespo Cano, V. y Manjón-Cabeza Cruz, A. (1996). Aproximación a las actitudes y creencias lingüísticas de futuros maestros, Docencia e Investigación, 21, 41-76.
Estors Sastre, L. (2014). Les actituds lingüístiques segons l’origen dels aprenents de català com a llengua d’acollida, Treballs de Sociolingüística Catalana, 24, 153-171.
Flors-Mas, A. (2017). Usos lingüístics i identitats socials entre adolescents catalans i valencians. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona. Departament de Filologia Catalana i Lingüística General.
Huguet, A. y Janés, J. (2005). Niños inmigrantes en sociedades bilingües. Las actitudes ante las lenguas por parte de los escolares recién llegados a Cataluña, Culture and Education, 17, 309-321. https://doi.org/10.1174/113564005775133748
Janés, J. (2006a). Les actituds lingüístiques de l’alumnat d’origen immigrant a Catalunya. Una anàlisi d’algunes variables de l’àmbit escolar i sociofamiliar. [Tesis doctoral. Universitat de Lleida].
— (2006b). Las actitudes hacia las lenguas y el aprendizaje lingüístico, Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20(2), 117-132.
Larrea Mendizabal, I. (2017). Les actituds lingüístiques dels immigrants panjabis adults a Catalunya. Tesis doctoral. Universitat Pompeu Fabra.
Manjón-Cabeza Cruz, A. (2000). Actitudes de los transmisores del prestigio lingüístico en Toledo: primeros datos, Docencia e Investigación, 25, 89-123.
— (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español, en A. M. Cestero y F. Paredes (Eds.), Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes. Monográfico del Boletín de Filología, 53(2). https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200145
Méndez Guerrero, B. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios mallorquines hacia las variedades cultas del español, en A. M. Cestero y F. Paredes (Eds.), Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes. Monográfico del Boletín de Filología, 53(2). https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200087
Moreno Fernández, F. (2000). Qué español enseñar. Arco/Libros.
— (2009). La lengua española en su geografía. Arco/Libros.
— (2019). Variedades de la lengua española. Routledge.
Narbona Jiménez, A., Cano Aguilar, R., y Morillo-Velarde Pérez, R. (2003). El español hablado en Andalucía. Fundación José Manuel Lara.
Ramallo, F., Amorrortu, E. y Puigdevall, M. (Eds.) (2019). Neohablantes de lenguas minorizadas en el Estado español. Iberoamericana-Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964568830
Santana Marrero, J. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español, en A. M. Cestero, F. Paredes (Eds.), Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes. Monográfico del Boletín de Filología, 53(2). https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200115
Sorolla Vidal, N. (2016). Tria de llengües i rols sociolingüístics a la Franja des de la perspectiva de l’anàlisi de xarxes socials. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, Departamento de Sociología y Análisis de las organizaciones].
Ubalde, J. (2013). L’adopció d’actituds lingüístiques: un estudi transversal sobre les actituds vers el català en adolescents de Catalunya i la Franja, Treballs de Sociolingüística Catalana, 23, 287-302.
Fuentes documentales
Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) (2011). Censo de población (por lugar y año de llegada). [última consulta 23/10/2020]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Philologia Hispalensis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-10-26
Published 2021-12-21
- Abstract 424
- PDF (Español (España)) 161
- HTML (Español (España)) 53
- XML (Español (España)) 120