DRAWINGS OF VICEREGAL LIMA: TWO FRONTISPIECES BY FRAY GREGORIO MONEL
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.17Keywords:
drawing, Gregorio Monel, Lima, Dominicans, 18th centuryAbstract
This article sets out the historical context of the practice of drawing in Lima in the viceregal period. The absence of works of this type has aroused little interest among scholars of the subject. But the opening of the archives of the Dominican Province of San Juan Bautista in Peru has provided new sources for the study of the two drawings by the friar Gregorio Monel. The discovery of these signed and dated frontispieces gives us an insight into the artistic practice of the early 18th century.
Downloads
References
Arévalo, José (1970): Los dominicos en el Perú. Lima: Editorial San Antonio.
Castillo, Teófilo (1915): “Interiores limeños (XII). El archivo de la Beneficencia”. En: Variedades, 371, pp. 1981-1985.
Chuquiray, Javier (2019): “Trayectoria artística del pintor Juan Bautista Planeta en Lima. Nuevas noticias y atribución”. En: Revista del Instituto Riva-Agüero, 4 (2), pp. 335-362.
Cummins, Tom/Ossio, Juan (2019): Vida y obra Fray Martín de Murua. Lima: Ernst & Young.
Flores, Jorge (1993): Pintura mural en el sur andino. Lima: Banco de Crédito del Perú.
Garcilaso de la Vega (1609): Primera parte de los Commentarios reales: que tratan del origen de los Yncas, reyes qve fveron del Peru, de sv idolatria, leyes, y gouierno en paz y en guerra: de sus vidas y conquistas, y de todo lo que fue aquel imperio y su republica, antes que los Españoles passaran a él. Lisboa: Officina de Pedro Crasbeeck.
Gjurinovic, Pedro (1989): “Cortés: dibujante botánico”. En: Boletín del Instituto Riva-Agüero, 16, pp. 235-243.
Guaman Poma de Ayala, Felipe (1980): Nueva corónica y buen gobierno. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 2 vols.
Gutiérrez, Ramón (1995): “Los gremios y academias en la producción del arte colonial”. En: Gutiérrez, Ramón (coord.): Pintura, escultura y artes útiles en Iberoamérica, 1500-1825. Madrid: Manuales de Arte Cátedra, pp. pp. 25-50.
Hath-Terré, Emilio/Márquez, Alfredo (1964): Pinturas y pintores en Lima virreinal. Lima: Librería e imprenta Gil, S.A.
Holguín, Anthony (2020): “Matías Maestro, comerciante y expedicionario (1789-1792): los dibujos de la mina de Pucayaco (Perú)”. En: Laboratorio de Arte, 32, pp. 337-350.
Holguín, Anthony (2020): “Francisca de Zevallos y Rivera, una pintora limeña en la Real Academia de San Fernando de Madrid”. En: Morales, Luz/Grau-Lleveria, Elena/Villegas, Luis (eds.): Arte, artista y campo artístico. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, pp. 37-59
Macera, Pablo/Jiménez Borja, Arturo/Franke, Isabel (1997): Trujillo del Perú. Baltazar Jaime Martínez Compañón. Acuarelas, siglo XVIII. Lima: EDUBANCO, Fundación del Banco Continental para el Fomento de la Educación y la Cultura.
Majluf, Natalia (1993): “Entre pasatiempo y herramienta artesanal: aspectos de la enseñanza del dibujo en el diecinueve”. En: Sequilao. Revista de Historia, Arte y Sociedad, 3, pp. 32-42.
Peña, Beatriz (2011): Imágenes contra el olvido. El Perú colonial en las ilustraciones de fray Diego de Ocaña. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
San Cristóbal, Antonio (1993): “Dos gremios de artífices en el siglo XVII limeño: los plateros y los doradores”. En: Revista del Archivo General de la Nación, 10, pp. 95-112.
San Cristóbal, Antonio (1996): La Catedral de Lima: estudios y documentos. Lima: Museo de Arte Religioso de la Catedral de Lima.
Siracusano, Gabriela (2005): “Para copiar las “Buenas Pinturas”. Problemas gremiales en un estudio de caso de mediados del siglo XVII en Lima”. En: Manierismo y transición al Barroco. Memoria del III Encuentro Internacional sobre Barroco. Pamplona: Fundación Visión Cultural & Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, pp. 131-139.
Soto, Celia (2017): Catálogo de la exposición documental: Asociados en el trabajo y la fe: artesanos y cofrades en la colonia. Lima: Archivo General de la Nación.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LABORATORIO DE ARTE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2023-03-16
Published 2023-10-01