THE SEVILLIAN ALTARPIECE IN THE FIRST HALF OF THE 19TH CENTURY. NEW CONTRIBUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.11

Keywords:

Altarpiece, Neoclassicism, Archibishopric, Seville, 19th century

Abstract

In this work we study the personality and production of various altarpiece sculptors active in Seville during the first half of the 19th century, providing biographical and professional news about Francisco de Acosta el Mozo, José Gabriel González, Francisco del Valle y José Jiménez, as well as like the painter and gilder José Roso.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar y Cano, Antonio (1890): Apuntes históricos de la Villa de Campillos. Puente Genil: Imprenta y Librería Estrada y Reina.

Amores Martínez, Francisco (2001): “Los retablos y esculturas neoclásicas de la iglesia parroquial de Villaverde del Río”. En: Laboratorio de Arte, 14, pp. 297-312.

Amores Martínez, Francisco (2011): “Aportación a la historia de la hermandad de la Vera Cruz de Villaverde del Río y de la imagen de su titular, Ntra. Sra. de los Dolores en su Soledad”. En: Anuario de Estudios Locales ASCIL, 5, pp. 93-97.

Amores Martínez, Francisco (2016): “Artistas y artesanos al servicio de los arzobispos sevillanos. Algunas noticias sobre sus “maestros mayores””. En: Anuario de Historia de la Iglesia Andaluza, 9, pp. 259-271.

Amores Martínez, Francisco (2018): “La renovación neoclásica de la capilla de la Vera Cruz en el convento casa grande de San Francisco de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 30, pp. 341-354.

Camacho Martínez, Rosario (dir.) (2006): Guía Artística de Málaga y su provincia. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, vol. II.

Del Castillo y Utrilla, María José (1988): “La iglesia y el colegio de San Buenaventura de Sevilla en el siglo XIX”. En: Laboratorio de Arte, 1, pp. 189-198.

Fernández González, Alberto (2009): “Trazas arquitectónicas del retablo mayor de Omnium Sanctorum de Sevilla”. En: González Gómez, Juan Miguel/Mejías Álvarez, María Jesús (coords.): Estudios de Historia del Arte. Centenario del Laboratorio de Arte. Sevilla, Universidad de Sevilla, tomo I, pp. 333-342.

García Herrera, Antonio (2008): “Evolución histórico-artística del paso del Sagrado Decreto de la Santísima Trinidad”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 596, pp. 903-909.

González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios púbicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares. Sevilla: Imprenta de José Hidalgo.

Hernández Díaz, José (1928): Documentos para la Historia del Arte en Andalucía. Sevilla: Universidad de Sevilla-Laboratorio de Arte, vol. II.

Hernández Díaz, José/Sancho Corbacho, Antonio (1937): Edificios religiosos y objetos de culto saqueados y destruidos por los marxistas en los pueblos de la provincia de Sevilla. Sevilla: Imprenta de la Gavidia.

Mariscal, Miguel Ángel/Pomar Rodil, Pablo (2005): Guía Artística de Cádiz y su provincia. Vol. I. Cádiz: Diputación de Cádiz-Fundación José Manuel Lara, vol. I.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (1994.: “Un retrato familiar de los Acosta en su segunda fase sevillana”. En: Laboratorio de Arte, 7, pp. 131-159.

Recio Mir, Álvaro (1999): “José Gabriel González, “práctico en obras de estuco”, y los retablos neoclásicos de la capilla de Maracaibo de la catedral de Sevilla”. En Laboratorio de Arte, 12, pp. 315-22.

Recio Mir, Álvaro (2009): “El peso inmenso de la historia: neoclasicismo e historicismo”. En Halcón, Fátima/ Herrera/ Francisco/ Recio, Álvaro: El retablo sevillano desde sus orígenes a la actualidad. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla-Fundación Real Maestranza de Caballería de Sevilla-Fundación Cajasol, pp. 391-434.

Romero Romero, Fernando (2011): La cultura y la revolución: la República y la Guerra Civil en Prado del Rey. Prado del Rey (Cádiz): Excmo. Ayuntamiento.

Ros González, Francisco S. (1999): Noticias de escultura (1781-1800). Fuentes para la historia del arte andaluz. Sevilla: Guadalquivir, vol. XIX.

Ros González, Francisco S. (2001): “La polémica sobre los retablos de estuco en Sevilla a finales del siglo XVIII”. En: Laboratorio de Arte, 14, pp. 109-136.

Ros González, Francisco S. (2002): “Sobre la autoría de la Verónica de la Hermandad del Valle”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 525, pp. 33-35.

Ros González, Francisco S. (2004): “Los retablos de Juan de Astorga”. En: Laboratorio de Arte, 17, pp. 281-310.

Ros González, Francisco S. (2005): “Los modelos de retablos del arzobispo sevillano Alonso Marcos de Llanes y Arguelles”. En: Paniagua Pérez, Jesús (coord.): España y América entre el Barroco y la Ilustración (1722-1804). II Centenario de la muerte del cardenal Lorenzana (1804-2004). León: Universidad de León, pp. 591-606.

Ros González, Francisco S. (2009): “Competencia e intrusismo profesional en el medio artístico sevillano del Neoclasicismo”. En: González Gómez, Juan Miguel/Mejías Álvarez, María Jesús (coords.): Estudios de Historia del Arte. Centenario del Laboratorio de Arte (1907-2007). Sevilla: Universidad de Sevilla, tomo II, pp. 307-316.

Ros González, Francisco S. (2013): “Obras y proyectos de la familia Acosta en Campillos (Málaga)”. En: Laboratorio de Arte, 25, pp. 623-642.

Sánchez Cortegana, José María (1996): “La Real Orden de Carlos III de 1777 y la implantación de los retablos de estuco en el Arzobispado Hispalense”. En: Archivo Hispalense, 240, pp. 123-142.

Published

2023-10-01
Received 2022-09-13
Accepted 2023-03-08
Published 2023-10-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>