MUPPETS AND MARIONETTES IN MANUEL DE FALLA´S ARTISTIC CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.18Keywords:
scenography, puppetry, theatre, avant-garde, Manuel de FallaAbstract
This article disserts about Manuel de Falla´s experiences with the art of puppetry during his lifetime. Such collaborations help us understand not only the scenographic influences in the artistic language of the composer, also the genesis of several master pieces from his repertoire, such as El retablo de maese Pedro. On the other hand, it is intended to review and value the contribution of Manuel de Falla to the field of the Spanish puppetry. Which, without losing its essence, has its roots in the tradition of the blackjack puppet theater, while at the same time communes with the postulates of the European avant-garde theater, inviting us to look back at its origins.
Downloads
References
AA.VV. (1993): Hermenegildo Lanz. Escenógrafo. Las experiencias teatrales en los años 20 granadinos (1922-1936). Granada: Archivo Manuel de Falla.
AA.VV. (2016): Zuloaga-Falla. Historia de una amistad. Granada: Patronato de la Alhambra y el Generalife.
Calderón Calderón, Manuel (2000): “El retablo de títeres: un teatro de vanguardia en España (1909-1937)”. En: Anuario brasileño de estudios hispánicos, 10, pp. 187-204.
Castillo Higueras, José Miguel (1994): Hermenegildo Lanz. Granada y las vanguardias culturales (1917-1936) [catálogo de la exposición]. Granada: Archivo Manuel de Falla y Ayto. de Granada.
Cervantes Saavedra, Miguel de (2017): El Licenciado Vidriera, ed. Agustín Moreto y Cabaña. Barcelona: Linkgua digital.
Christoforidis, Michael (1997): Aspects of the Creative Process in Manuel de Falla’s El retablo de Maese Pedro and Concerto. The University of Melbourne.
Falla, Manuel de/Trend, John B. (2007): Epistolario (1919-1935). Granada: Universidad de Granada/Archivo Manuel de Falla.
Francés, José (1923): “Los bellos ejemplos. En Granada resucita el guignol”. En: La Esfera, 475, [artículo sin paginación].
García-Abad García, María Teresa (1997): “El Teatro dei Piccoli de Vittorio Podrecca o la ruptura de los límites estéticos”. En: Revista de estudios teatrales, 11, pp. 135-153.
García Lorca, Federico (1997): Epistolario completo. Madrid: Cátedra.
Gibson, Ian (1985): Federico García Lorca. De Fuentevaqueros a Nueva York, 1898-1929. Barcelona: Grijalbo.
Malipiero, Francesco/Soria Ortega, Andrés/Sopeña Ibáñez, Federico (1983): Manuel de Falla (Evocación y correspondencia). Granada: Ed. Universidad de Granada, 1983.
Martínez, Yanisbel (2016a): “En busca de la niña que riega la albahaca”. En: Fantoche, Arte de los títeres, 19, pp. 102-124.
Martínez, Yanisbel (2016b): “La Europa de las Vanguardias. Proyecto ALL STRINGS ATTACHED – Klemenčič, Podrecca y Lanz: pioneros de los títeres europeos”. En: Titeresante. Revista de títeres, sombras y marionetas. En http://www.titeresante.es/2016/08/18/la-europa-de-las-vanguardias-proyecto-allstrings-attached-klemencic-podrecca-y-lanz-pioneros-de-los-titeres-europeos-por-yanisb (27/04/2021).
Martínez, Yanisbel (2012): “Hermenegildo Lanz y los títeres”. En: Martínez, Yanisbel (ed.): Títeres, 30 años de Etcétera. Granada: Parque de las Ciencias, pp. 28-47.
Mata, Juan (2003): Apogeo y silencio de Hermenegildo Lanz. Granada: Diputación de Granada/Los libros de la Estrella.
Miermont Beaure, Juan/Gobin, Alain (2003): Hernando Viñes/Manuel de Falla. Paris: Association Hernando Viñes, Cahiers de l’Association Hernando Viñes.
Mora Guardino, José (1923): “Crónicas Granadinas. El teatro cachiporra andaluz”. En: La Voz [artículo sin paginación del 12 de enero]. Pahissa, Jaime (1947): Vida y obra de Manuel de Falla. Buenos Aires: Ricordi Americana.
Porras Soriano, Francisco (1995): Los títeres de Falla y García Lorca. Madrid: UNIMA.
Soria Ortega, Andrés (2000): “Hermenegildo Lanz en la Granada de su tiempo”. En: Príncipe de Viana, 18, pp. 393-404.
Vela Cervera, David (1996): Salvador Bartolozzi (1881-1950): Ilustración gráfica. Escenografía. Narrativa y teatro para niños. Zaragoza: Universidad de Zaragoza (Tesis Doctoral).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.