JUAN BAUTISTA PATRONE: NEW ATTRIBUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.15

Keywords:

Juan Bautista Patrone, sculpture, Baroque, Neoclassicism, old diocese of Seville

Abstract

This text analyzes a series of works attributed to Juan Bautista Patrone, a Genoese sculptor who lived in Seville in the period between the 18th and 19th centuries. These are religious works with an iconographic repertoire that ranges from the passionate image of Christ, Saint Joseph with the child, angels and archangels to some saints. To study the pieces, their formal and stylistic characteristics have been analyzed, completed with a technical analysis in some of them where we have been able to take advantage of the information obtained as a result of the interventions that have been carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Vilar, Francisco Javier (2016): Una catedral para un pueblo: estudio histórico-artístico de la parroquia de San Juan Bautista de Las Cabezas de San

Juan (Sevilla). Sevilla: Publicaciones de la Excma. Diputación Provincial de Sevilla.

Amores Martínez, Francisco (2001): “Los retablos y esculturas neoclásicas de la iglesia parroquial de Villaverde del Río”. En: Laboratorio de Arte, 14, pp. 297-311.

Artacho Pérez-Blázquez, Fernando de (2000): “Nuevos datos biográficos sobre el escultor Juan Bautista Patrone”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 494, pp. 150-152.

Carrasco Terriza, Manuel Jesús/González Gómez, Juan Miguel (1981): Escultura mariana onubense: historia, arte e iconografía. Huelva: Diputación Provincial de Huelva.

González Isidoro, José (1998): “Juan Bautista Patrone y Quartín, un escultor genovés en la Sevilla de 1800”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 470, pp. 58-62.

González Isidoro, José (2015): “En torno al posible autor de la Virgen de los Dolores, titular de la Orden de los Siervos de María de Carmona (Sevilla)”. En: Actas del Congreso Internacional Virgo Dolorosa. Religión, Antropología, Historia y Arte. Carmona: Orden Seglar de los Siervos de María, pp. 819-831.

Hernández Díaz, José/Sancho Corbacho, Antonio/Collantes de Terán, Francisco (1955): Catálogo arqueológico y artístico de la provincia de Sevilla. Sevilla: Patronatode Cultura de la Excma. Diputación Provincial de Sevilla. Tomo III.

Jordán Fernández, Jorge Alberto (2019): “La dispersión de los bienes muebles de la iglesia de la Concepción de Estepa (1928-1938)”. En: Fílter Rodríguez, José Antonio et al. (edits.): Actas de las XV Jornadas de historia y patrimonio sobre la provincia de Sevilla. La provincia de Sevilla entre la dictadura de Primo de Rivera y el final del franquismo (1902-1975). Sevilla: A.S.C.I.L., pp. 433-447.

Marín Fidalgo, Ana (2007): La Iglesia parroquial de San Andrés de Sevilla. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Moreno Arana, José Manuel (2019): “Estudio Histórico-Artístico”. En: Jiménez López de Eguileta, Javier E. (dir.): Imaginería Recuperada. Estudio y restauración de un conjunto de esculturas de las parroquias de Algodonales, La Muela y Zahara de la Sierra. Jerez de la Frontera: Peripecias Libros, pp. 47-93.

Moreno Arana, José Manuel/Sánchez Peña, José Miguel (2019): “El crucificado en la obra del imaginero genovés Juan Bautista Patrone”. En: Roda Peña, José (coord. y ed.): XX Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 209-228.

Pangusión Cigales, Ernesto (2003): Las Angustias en Villamartín. Villamartín: Ayuntamiento de Villamartín.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2005): Manuel Rivero. Los encargos artísticos de un mercader andaluz del siglo XVIII. Huelva: Diputación de Huelva.

Porres Benavides, Jesús (2013): “Los sayones primitivos de Las Cigarreras”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 657, pp. 816-819.

Porres Benavides, Jesús (2019a): “La técnica en el escultor Cristóbal Ramos” (1725-1799). En: UCOARTE. Revista de Teoría e Historia del Arte, 8, pp. 95-108.

Porres Benavides, Jesús (2019b): “Imágenes de San José en la estirpe Roldán”. En: Norba: Revista de arte, 39, pp. 255-269.

Porres Benavides, Jesús (2015): “Una posible obra del escultor José Montes de Oca (ca. 1676-1754)”. En: Boletín de arte, 36, pp. 231-234.

Roda Peña, José (1988): “Manuel Barrera y Carmona, retablista en la Sevilla de Carlos III”. En: Archivo Hispalense, 217, pp. 197-222.

Roda Peña, José (2003): “La Hermandad del Valle en la parroquia de San Andrés (1829-1892). Aspectos artísticos”. En: Roda Peña, José (dir.): IV Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 217-245.

Rodríguez Cárcela, Rosa María/González Peralías, Diego (2014): Arcángeles de Sevilla. Sevilla: Ayuntamiento.

Rodríguez Mateos, Joaquín (2003): “Pontificia, Real e Ilustre Hermandad Sacramental de Nuestro Padre Jesús del Silencio en el Desprecio de Herodes, María Santísima de la Amargura y San Juan Evangelista, y Beata Ángela de la Cruz”. En: Sánchez Herrero, José/Roda Peña, José/García de la Concha Delgado, Federico (dirs.): Misterios de Sevilla. Sevilla: Ediciones Tartessos. Tomo I, p. 291.

Ros González, Francisco Sabas (1999): Noticias de Escultura (1781-1800). Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Ros González, Francisco Sabas (2002a): “Miguel Albín, maestro tallista en la Sevilla de comienzos del siglo XIX”. En: Laboratorio de Arte, 15, pp. 201-225.

Ros González, Francisco Sabas (2002b): “Sobre la autoría de la Verónica de la Hermandad del Valle”. En: Boletín de las Cofradías de Sevilla, 525, pp. 33-35.

Sánchez Herrero, José/Roda Peña, José/García De La Concha Delgado, Federico (2003). Misterios de Sevilla. Sevilla: Ediciones Tartessos. Tomo IV.

Silva Fernández, Juan Antonio (2014): “Revisión documental sobre la vida y obra del escultor genovés Juan Bautista Patrone y Quartín: noticias biográficas”. En: Cuadernos de Estepa, 4 [Actas del I Congreso Andaluz sobre Patrimonio Histórico: La escultura andaluza del siglo XVIII: conmemoración del III Centenario del nacimiento del escultor Andrés de Carvajal y Campos (1709-2009)], pp. 237-251.

Toribio García, Juan José (2015): “La antigua imagen de Ntra. Mª Santísima de Villadiego. Una nueva obra del escultor genovés Juan Bautista Patrone”. En: Almenara, 34, pp. 69-75.

Published

2021-10-27